beurt is, zoals ik t al aangaf, ongeveer 7/8k geleden uitgevoerd.

Garage weet ook heel goed dat ik veel van auto's afweet en t onderhoud ook zelf kan doen. Ik hoop dat ze slim genoeg zijn om eerlijk te zijn!
reden dat ik t onderhoud laat uitvoeren is omdat ik geen extra (rijdende) auto heb mocht het tegen zitten of iets afbreken..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Franklin Polo6C dat, bij koude motor, er geen vermogen is, dat snap ik, daar kan ik mee leven. Maar dat de motor zelfs bij meer dan 2000rpm en VOLGAS (ik benadruk het nogmaals) geen vermogen had, lijkt mij niet echt behoren tot de 1.2TDI... Overigens is het laatste probleem 2x voorgekomen en daarna niet meer.. Wel merk ik dat de motor extreem onzeker is na het weg rijden bij een koude start (houd steeds een beetje in na koude start, beetje stotterend, maar loopt wel op 3cilinders) Dit was nooit het geval geweest (heb de auto nu 11 maanden, vorig jaar niet gemerkt, begin van de winter ook niks gemerkt, maar zo ineens was dit vage gebeuren er..)

Het inhouden bij lage toeren (wat ook echt weer anders is dan een turboloze 1.2 (heb ooit een Lupo 3L gehad (85pk) die in noodloop schoot, die was ook traag op dat moment, maar nog altijd hetzelfde onderin de toeren) en niet komt omdat er geen turbodruk is) heb ik al sinds het begin last van. Overigens valt mij op dat, als ik met het gas speel terwijl ik de koppeling op laat komen (tussen de 1000-1200rpm varieer) de auto zoineens niet meer reageert op t gas. pas boven de 15km/h is er weer normale gasreactie.

Nog wat: De reden dat ik graag de laatste steen boven wil hebben is omdat dit al meerdere malen tot levensgevaarlijke situaties heeft geleid omdat de auto niet wilde doen waar ik op rekende (omdat het probleem zich sporadisch voordoet).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
@Catnambu
Dat is wel een heel vervelende en idd gevaarlijke storing (zonder storingsindicatie). Lijkt niet iets waar je maar mee zou moeten leven of wat normaal is. Zou het iets met de brandstoftoevoer te maken kunnen hebben?
Klopt het dat toen je het probleem wilde reproduceren (en dit ook lukte) het zich voordeed bij koude motor? Net zoals de keer ervoor dus? Is het zo dat (als het zich voordoet) dit altijd bij een koude motor is?

Zag dat er melding van was om hier naar te kijken maar niet kunnen vinden of het ook is gebeurd; is er gekeken/uitgelezen hoe het roetfilter er voor staat, hoe vol is het.
Was er inmiddels ook al navraag gedaan bij de onderhoudsgarage of beide brandstoffilters vervangen zijn? Het filter bij de tank is niet echt een filter maar wel een drukregelaar die zorgt dat de brandstof onder een bepaalde druk naar voren gaat. Mocht deze kapot zijn (weet niet of dit ooit voorkomt) dan wordt die druk of te laag of te hoog waarbij een te hoge druk er voor zorgt dat de brandstof terug naar de tank gaat en dus niet (allemaal) naar de motor.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6 AW 2017 1.0 MPI. Golf plus  1.4 TSI 
Ik heb inmiddels nagevraagd:
-Brandstoffilters zijn nog NIET vervangen -> word gedaan
-Accu word morgen nagemeten op capaciteit -> elektronica in de war door lage spanning?
-Roetfilter gecontroleerd met VAGcom, waardes weet ik niet meer maar werd er ook niet veel wijzer van aangezien ik de eisen niet weet. Regenereren gebeurd gewoon volgens regulier schema (tussen de 500 en 1500km, afhankelijk van mijn rittenstructuur)

Probleem is niet reproduceerbaar. Het langdurig inhouden deed zich slechts 2x voor, hierna niet meer. Het inhouden in de eerste versnelling gebeurd wanneer de auto dit uitkomt. Overigens blijkt dit probleem ook op te treden in de 2... (nog meer sporadisch dan in de 1)
Probleem doet zich voor met warme EN koude motor -> net wanneer de auto er zin in heeft..

Binnenkort ga ik een vacuummeter in de auto hangen om de vacuum te monitoren tijdens een rit, mede omdat de auto soms bij 130km/h niet accelereert zoals gewenst -> enorm traag. Overigens heb ik ook vaak geen vacuum meer in de remkrachverdeler zitten als ik de auto start. Nu las ik een topic op het Ibiza forum met iemand waarvan de vacuumpomp naar een andere dimensie was vertrokken, geen vermogen met optrekken of op langere stukken rijden. Zijn vacuum varieerde tussen de -0.8bar en -0.5bar (moest volgens hem -0.9 bar zijn)

laatste stand van zaken dus!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Haha! jaja! laatst nog een setje nieuwe bougies in de auto gedaan! Toen ik thuis kwam van de winkel heb ik deze snel in de auto van mn zusje geschroeft! Pfoei! opluchting! lekker doordieselen!;):tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tongueclosed::tearsofjoy:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ja, inderdaad. Rem hard met het starten van de auto. Ook al een keer gehad onder t rijden. Dan word het allemaal wel ineens heeeeeeeeel eng!

Laatst naar de dealer geweest, Monteur reed mee: Ik merk er niks an. Issie gechipt? (Ik: Ja) Oh! dan doen we er niks mee! tot ziens! (GRRRRRRRR)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
DAg, Wat bedoel je precies met "drukomvormer" de N75 klep?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Probleem is ook hier merkbaar en er is geen peil op te trekken, nou ja na 1 1/2 week de Polo in bezit te hebben misschien ook wel een peiltje.
Wat ik merk is dat als je de koppeling in de 1e versnelling vanuit stilstand te vroeg laat opkomen de motor moeite heeft met op toeren komen.
En 4 cilinder heeft hier meestal geen problemen mee en pakt het wel op.
Laat je de koppeling wat langzamer opkomen tezamen met ietsie pietsie gas (geen slippende koppelen) heeft het torretje geen issues.

Op het werk een collega met het zelfde verhaal en na wat brainstormen tot de conclusie gekomen dat het normaal is voor de drie pitter.
En dat het wellicht een optie is om de turbo te remappen zodat die wat eerder zijn werk gaat doen ipv pas bij 1500 toeren.
Zitten ook weer haken en ogen aan maar is wellicht iets om over na te denken.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI Bluemotion 
Dag mensen!

Ik heb een vraag over het reageren op het gaspedaal bij een 1.2TDI.
mijn ervaringen zijn dat deze nogal zenuwachtig reageert met optrekken, eerst niks, trap je m nihil stukje verder in, BAM vol vermogen.
Ook merk ik dat als de auto lichtjes rolt (5-10km/h) en ik gas geef met ingetrapte koppeling om de auto verder op te laten trekken, de motor bijna nergens op reageert (nogal hinderlijk bij rotondes nemen, uitrollen en besluit maken dat je door kunt rijden resulteren in nogal onbenullige acties op het ronde verkeersplein).

Zijn er meer mensen met deze ervaring? en is dit via VAGcom oid aan te passen tot een soepele gasreactie? (ik snap het fenomeen "turbolag" hier kan ik mee leven, het bovenstaande beschreven heeft hier niet veel mee te maken (genoeg kennis van techniek ;) )).

Tevens merk ik dat mn polo nogal vaak regenereert en dan is er totaal niet mee te rijden met dat ding, totaal geen vermogen onderin, valt meteen uit rond de 1000rpm. is dit normaal? rij wisselend korte afstanden en lange afstanden van 5min tot 1.5uur.
Ik zou kijken naar een 1.4. rijd toch wat soepeler. Heb ook een 1.2 TDI op Zandvoort gereden maar dan jankt die het uit. Het klinkt als weinig verschil maar die 0.2 L meer maakt echt verschil. Stukken soepeler
 
is dit opgelost en wat was het oorzaak van dit probleem ?
PRobleem opgelost door de auto te verkopen... Nee, geintje! probeem niet opgelost maar mee leren leven.

Het zit echt in de software van de motor. tussen 5-15km/h is de gasreactie enorm vertraagd. Dit is in alle versnellingen zo alleen in de 1 en 2 het meest merkbaar omdat dit dan gebeurd als er vermogen word verwacht van de motor terwijl dit niet beschikbaar is (probeer maar eens: laat de auto uitrollen tot 18km/h en geef dan maar eens stootjes gas. Zodra je op 15km/h zit zal de motor de gasinput negeren/vertragen.

Het vermoeden van een tuner, die ik hier over sprak, is dat dit is gedaan voor behoud van de koppeling, lage toeren, onregelmatige loop van een 3 cilinder is niet echt fijn voor je tangiaalveren in de koppelingsplaat. Dit is bevestigd na het vervangen van de koppeling: het center van de koppeling zat los in de plaat en had overtollige speling.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Probleem is ook hier merkbaar en er is geen peil op te trekken, nou ja na 1 1/2 week de Polo in bezit te hebben misschien ook wel een peiltje.
Wat ik merk is dat als je de koppeling in de 1e versnelling vanuit stilstand te vroeg laat opkomen de motor moeite heeft met op toeren komen.
En 4 cilinder heeft hier meestal geen problemen mee en pakt het wel op.
Laat je de koppeling wat langzamer opkomen tezamen met ietsie pietsie gas (geen slippende koppelen) heeft het torretje geen issues.

Op het werk een collega met het zelfde verhaal en na wat brainstormen tot de conclusie gekomen dat het normaal is voor de drie pitter.
En dat het wellicht een optie is om de turbo te remappen zodat die wat eerder zijn werk gaat doen ipv pas bij 1500 toeren.
Zitten ook weer haken en ogen aan maar is wellicht iets om over na te denken.
onder de 1500rpm zal geen enkele tuner leven in die turbo krijgen. Dit komt doordat de turbo is gebouwd voor een motor met een slagvolume van 1400cc. Echter heeft jou polootje 1200cc slagvolume. Dit betekend dat de turbo pas later druk gaat opbouwen dan wanneer dezelfde turbo aan een 1400cc gekoppeld zit. Dit word "boostlag" genoemd. Alleen is het bij de 1.2TDI zo dat de boostlag van hier tot tokio is.

EEN van de redenen dat de 1.4TDI zuiniger is dan de 1.2TDI heeft hier ook mee te maken. De 1.2TDI moet veel harder werken om op de 2000rpm te komen dan de 1.4TDI die vrij direct turbodruk heeft. Mensen zijn hierdoor geneigd om veel meer gas te geven dan bij de 1.4TDI. Zelf reed ik mn 1.2TDI als een benzine auto (schakelen tussen de 2000-3000 toeren met uitschieters tot 4500-5000 als ik snel moest optrekken/invoegen op een grote weg.

Leuk feitje: de 1.2TDI is begrenst op 5500rpm. Dit is net zoveel als sommige oude 8-kleps benzine motoren ;) En euhm overigens haalt het dieseltje ook nog 6000rpm zonder schade. Vraag niet hoe ik het weet, profiteer van dit feitje en DOE HET VOORAL THUIS NIET NA!!!!!!!!!!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Siewert
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!