Catunambu

Bekend lid
1,531
753
133
Dag mensen!

Ik heb een vraag over het reageren op het gaspedaal bij een 1.2TDI.
mijn ervaringen zijn dat deze nogal zenuwachtig reageert met optrekken, eerst niks, trap je m nihil stukje verder in, BAM vol vermogen.
Ook merk ik dat als de auto lichtjes rolt (5-10km/h) en ik gas geef met ingetrapte koppeling om de auto verder op te laten trekken, de motor bijna nergens op reageert (nogal hinderlijk bij rotondes nemen, uitrollen en besluit maken dat je door kunt rijden resulteren in nogal onbenullige acties op het ronde verkeersplein).

Zijn er meer mensen met deze ervaring? en is dit via VAGcom oid aan te passen tot een soepele gasreactie? (ik snap het fenomeen "turbolag" hier kan ik mee leven, het bovenstaande beschreven heeft hier niet veel mee te maken (genoeg kennis van techniek ;) )).

Tevens merk ik dat mn polo nogal vaak regenereert en dan is er totaal niet mee te rijden met dat ding, totaal geen vermogen onderin, valt meteen uit rond de 1000rpm. is dit normaal? rij wisselend korte afstanden en lange afstanden van 5min tot 1.5uur.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als jij met een ingetrapte koppeling gas geeft gaat deze inderdaad niet veel doen.

Ik denk dat je bedoelt, als je naar een rotonde rijd en dat de koppeling bijvoorbeeld in ze 2 laat opkomen dat je dan weinig tot geen power heb.

Ik denk dat je te veel van de 1.2 3cilinder diesel verwacht.
1.2 voor een diesel is al heel weinig vooral met 1 cilinder minder.

De keren dat ik met een 1.2 tdi reed moest ik echt mijn rijstijl aanpassen.
Dus sneller terug schakelen en later opschakelen voor een snellere rijstijl.

Bij een 1.2 tdi licht het vermogen gewoon bij wat hogere toerental.

Er zijn er een paar op het forum die hem hebben gechipt, ik denk dat je dat zeker merkt bij optrekken
 
Leer er mee leven.
Pas je aan aan de auto.
Chippen helpt niet.
Onderin blijft het vermogen ruk.
Na chippen tussen 2300 en 4000 beter resultaat.
Dus ja hij is iets vlotter.
Maar bij weg rijden tot 2300 toeren is het nog stëeds nix.
Zorg dat je boven de 2300 toeren blijft met doorschakelen dan kan het een lekkere auto zijn. Als je m gechipt hebt tenminste.
Maar het blijft een 3 cilinder
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
hoii!

Mijn wagen is gechipt (95pk 210Nm EGR-off).

Ik weet dat de wagen onderin het toerengebied weinig vermogen heeft, turbo komt pas bij 1500rpm in, maar mijn ervaring is dat de motor dan echt 0,0 vermogen levert en bij het intrappen van de koppeling (om met slippende koppeling op te trekken tot gewenste snelheid om de koppeling weer los te laten) en licht gas geven de motor totaal niet reageert op het gas...

Ik heb voor mn werk veel in een Caddy SDI en TDI (zelfde categorie motor maar dan 2.0) deze hadden hier geen last van en gaven wel een "verwachte" gasreactie.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
hoii!

Mijn wagen is gechipt (95pk 210Nm EGR-off).

Ik weet dat de wagen onderin het toerengebied weinig vermogen heeft, turbo komt pas bij 1500rpm in, maar mijn ervaring is dat de motor dan echt 0,0 vermogen levert en bij het intrappen van de koppeling (om met slippende koppeling op te trekken tot gewenste snelheid om de koppeling weer los te laten) en licht gas geven de motor totaal niet reageert op het gas...

Ik heb voor mn werk veel in een Caddy SDI en TDI (zelfde categorie motor maar dan 2.0) deze hadden hier geen last van en gaven wel een "verwachte" gasreactie.
Dat zijn 4cylinders veel soepeler.
Ik rij ook 100.000 km + in een caddy op jaar basis.
Maar jou verhaal herken in niet in mijn polo.
Als ik niet naar me auto luister dan is ie traag.
En als ie koud is dan kan die ff hikken.
Maar daarom flinke poep gas en gaan
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ik zou eens (laten) kijken of je DPF niet vol zit. Daarnaast kun je kijken of je deze optie hebt, dit kan ervoor zorgen dat de auto veel prettiger gaat reageren op het gaspedaal:

 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
hoii!

bedankt voor de reacties!
ga die optie voor het gaspedaal even doorsluisen naar mn VAGcommannetje!

@Franklin Polo6R het verschil tussen een 3 en 4 cilinder weet ik. ervaar ik ook vaak (bij 1000rpm weinig vermogen (klinkt wel alsof ie flink werkt), bij 1500rpm begint die kruimeldief een keer te blazen waardoor je eindelijk enigszins versnelt) maar wat ik probeerde te omschrijven is dat ie soms (heeeel random, niet reproduceerbaar met opzet) totaal geen vermogen levert! ook klinkt de motor niet alsof deze enig werk verzet (draait gewoon stationair voor mn gevoel) trap ik dan de koppeling in om wat toeren in de motor te krijgen, reageert deze nauwelijks tot niet op het gas pedaal.
Als ik daarna weer verder rij (met een beetje boel boze mensen achter mij vanwege de opstopping) is er niks meer aan de hand en reageert ie volstrekt normaal..

Iek niet snap, iek nogal vervelend vind :tearsofjoy:o_Oo_O

@Tarabass opzich wel een logische oorzaak! (regenereert ook relatief vaak) het is toch mogelijk om dit met VAGcom te doen? dan laat ik dat eens proberen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Wat bedoel je met "dit is toch ook met vag-com te doen"? Zowel het regenereren als het bekijken of de DPF vol zit is met vcds te doen. Ik zou sowieso de auto eens uit laten lezen. Misschien wordt je daar wat wijzer van.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
doelde op of regenerern ook mogelijk was met vcds. maar ben er al achter ;) laatste keer met uitlezen geen foutmeldingen gevonden in de auto (ca 2 weken terug) er zijn toen een aantal zaken aangepast in mijn verlichting en interieur.

Ik ga mn vcds-mannetje maar weer eens lastig vallen dan! bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Houdt er wel rekening mee dat regenereren niet je DPF leeg maakt. Een volle DPF moet of vervangen of schoongemaakt worden. Zou dus een laten regenereren en laten checken hoe vol hij is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
hoii! heb hem nog niet gesproken! beide een druk leven naast onze "hobby" van 40u
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dag mensen!

Ik heb een vraag over het reageren op het gaspedaal bij een 1.2TDI.
mijn ervaringen zijn dat deze nogal zenuwachtig reageert met optrekken, eerst niks, trap je m nihil stukje verder in, BAM vol vermogen.
Ook merk ik dat als de auto lichtjes rolt (5-10km/h) en ik gas geef met ingetrapte koppeling om de auto verder op te laten trekken, de motor bijna nergens op reageert (nogal hinderlijk bij rotondes nemen, uitrollen en besluit maken dat je door kunt rijden resulteren in nogal onbenullige acties op het ronde verkeersplein).

Dat met het 15 kmpu dingetje is een diesel eigenschap. Diesel kan niet de ontsteking kan aanpassen zoals bij benzine waardoor hij dan zo traag reageert.

De oplossingen:

1. De koppeling laten slippen of 2. terugschakelen.
 
VCDS en OBDEleven next gen dokter van Zwolle. Voor info en aanpassingen Dannozzv@gmail.com - Seat  Ibiza 6J8  1.2 TDI 103,4PK, 260NM, EGR OFF. 
@ Dannozz, Dat is mij ook duidelijk. echter, als ik mij koppeling intrap en gas geef, gebeurd er niks en blijft de motor gewoon stationair lopen/klimt tergend langzaam boven de 1000rpm. niet zoals je verwacht dat deze zou reageren. hierbij is er dan ook geen verschil tussen; kwartgas, halfgas of volgas. in alle gevallen reageert de motor het zelfde (nouja, reageert bijna niet...)
het lage vermogen bij de 1000rpm is bij mij bekend (het is dan ook een NA-motor met 1200cc, aangezien dan de turbo nog lekker slaapt, die begint pas bij 1500/1800rpm) maar in mijn geval is het vermogen echt 0,0. Motor blijft op het toerental 'hangen' en versnelt tergend langzaam.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Update:
Gaspedaal is opnieuw ingeleert vorige week. dit leek eerst te helpen, maar na een paar dagen toch weer last van dit probleem.

Nu heeft mn vriendin echter haar rijbewijs gehaald en heb ik verplicht mijn vertrouwde plekje achter het stuur moeten doen afstaan.
Haar eerste klacht na een aantal bochten/rotondes was: Waarom gaat die auto soms zo moeilijk weg, ik geef volgas!
Nou, toen had ik even snel de tijd om precies te kijken onder welke omstandigheden dit gebeurd:
- in de eerste versnelling
- bij 10/15km langzaam de koppeling oplaten komen
- voornamelijk bij het afremmen met ingetrapte koppeling vanaf 30 (3e versnelling) naar 10/15km/h (verder rijden in de 1e versnelling)

symptomen: tergend langzaam optoeren van de motor (OOK met INGETRAPTE koppeling)
lijkt wel of al het vermogen ineens weg is, terwijl, onder dezelfde omstandigheden, dit een ander moment NIET voorkomt en de auto gewoon verder rijd. repliceren is ook NIET mogelijk hierdoor...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb hetzelfde probleem ook, een heel trage gasreactie. En dat met een 1.6 105 pk, dus het ligt niet aan de 3 cilinder.

Na wat zoeken op de forum zag ik dat @Spaniard hier ook last van had in zijn BlueGT. Denk toch dat er iets niet goed is met onze auto's
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
het gekke is dat het "probleem"zich af en toe voor doet en niet consequent.. als dit consequent zou zijn, kan ik er een workaround voor verzinnen. omdat dit nu sporadisch gebeurd, is het vooral heeeel hinderlijk!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Je kan in VCDS het motor toerental stationair wel wat verhogen dan rijd die wel wat soepeler weg op de koppeling.
Volgens mij is het standaard rond de 700 toeren stationair en je kan hem verhogen naar circa 950.
En anders moet je even kijken misschien is je roetfilter of egr klep wel verstopt wat is de km-stand van je polo? @Catunambu
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!