Foutcode p0171 - lambdasonde?

Ik had het ook al voelen aankomen inderdaad.
Maar voor zover ik begrijp is de kapotte katalysator toch een gevolg van het te arm lopen van de motor voor een tijdje?

Zo lang het probleem aan de basis , n.l. het te arm lopen van de motor, niet is opgelost ben ik echt niet geneigd de katalysator al te vervangen.
Vallen de kosten mee om de het arm-mengsel definitief op te lossen, dan doe ik dit direct.

De kosten beginnen toch wel stilletjes aan op te lopen. €250 bij de merkonafhangkelijke garage die er heeft naar gekeken, vandaag de factuur ontvangen van de dealer, ook een dikke €350.. (+ paar de dingen die ik al op eigen houtje geprobeerd heb)
Begin ondertussen toch ongerust te worden wat er allemaal aan de hand is
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
In dit geval zou ik toch proberen de katalysator eens schoon te branden met het middel 'Cataclean'.... In mijn geval heb ik ook achteraf te maken met een zwaar vervuilde en verwaarloosde motor waarbij zelfs de lambda al langere tijd defect was en de EGR klep ook zwaar vervuild en verstopt was. De verbranding was beslist niet optimaal. Ik heb de afgelopen maanden meerdere keren injectiereinigers en andere additieven toegevoegd aan de brandstof om het hele motorsysteem en brandstofsysteem te proberen enigszins schoon te branden.

Ik vermoed dat ik daarmee nu voorkom dat er weer een storingslampje gaat branden maar in mijn verwoede poging de auto enigszins normaal te laten rijden houd ik er nog wel rekening mee dat ook in mijn geval de katalysator zeer zwaar vervuild is vanwege 'te' lang doorrijden met een defecte lambda sensor. Het gasklephuis was aan de onderkant ook geheel bedekt met zwarte teer aanslag en roet en viezigheid en de bougies hadden ook een zwarte roet laagje vanwege verkeerde verbranding.

In het geval ik nu een foutmelding van de katalysator zou krijgen dan zou ik direct het middel "Cataclean" toevoegen! Ik lees daarover (ook video testimonials op Youtube waar het middel getest wordt met motorstoringslampje aan, en defecte katalysator voor toevoeging en na toevoeging lampje uit!!!)

Het is wellicht een poging waard het systeem en de katalysator schoon te branden met dit middel!

http://www.cataclean.nl/
 
Volgens mij heeft @Bouk aandelen in dat middel:mrgreen:.

Zulke middeltjes zijn voor een ding goed, en dat is de portemonnee van de verkoper te spekken.

Ik mag het hopen van niet zeg... nee ik heb geen aandelen hoor. Er staan echt best veel video's op Youtube van mensen in Amerika die zelfs verfverdunner in hun tank gooien en ze filmen het hele avontuur van begin tot eind. Eerst zie je het motorstoringslampje nog branden dan gaat de cataclean of verfverdunner er in en een paar honderd KM verder haat het lampje uit... en is de kat schoon.

Geen idee...:confused:
 
De zoveelste keer dat ik dacht dat alles gemaakt was en blijkt dat het toch niet in orde is.
Gisteren brandde het motorstoringslampje weer, dus eens uitgelezen, en er is zelfs een DTC bij gekomen : P2096..

Nu staan er dus 3 in, P0171, P0420 en P2096.
Maar direct terug geweest naar de dealer waar hij binnen was geweest en direct weer een afspraak gemaakt voor volgende maandag om hem weer binnen te brengen.

Neem van mij deze tip aan: check je flexibele deel van de uitlaat!! zeker gezien je een System Too Lean er bij hebt (duidt vaak op een lekkage) (kan eventueel ook een vacuüm lekkage zijn)

Je Lambda geeft ook foutieve waarden aan omdat er door een lekkage in het flexibel een verkeerde zuurstof meting gedaan wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Bedankt voor jullie reacties allemaal [emoji4]
Een lek in de uitlaat klinkt mij wel logisch. Er is geen onregelmatig toerental bij stilstand. Blijft mooi rond 800rpm en is stabiel. Ook tijdens het rijden merk ik niet echt iets. Alleen rond 2500-3000 toeren hikt hij af en toe eens, maar dat kan dan een gevolg zijn van de foute Lambda regeling door de vals aangezogen lucht in de uitlaat.

De Polo gaat binnenkort terug naar de dealer en zal ze vertellen dat we daar iets vermoeden.

Heb nog een flesje catalytic converter cleaner staan, dus dat gaat er binnenkort wel eens in.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik weet niet of dit nog het juiste topic is om in verder te gaan, maar er zijn een hele hoop problemen bij gekomen.
Zoals eerder vermeld staan er de volgende foutcodes in:
  • P0171 - Brandstofmengsel te arm
  • P0420 - Katalysatorwerking te gering
Ik, een onafhankelijke garage en de dealer hebben al meerdere keren naar de wagen gekeken maar er lijkt maar niks boven te komen.

Ondertussen zijn er nog wat problemen bijgekomen.
Sinds 2 dagen knippert het olielampje 5x als ik het contact aanzet, en toen ik vanmorgen wou vertrekken brandde het 'stuur'-lampje op de teller en heb ik geen stuurbekrachtiging meer.

Ik heb totaal geen idee meer wat er aan de hand is, maar vraag me af of al die dingen met elkaar te maken hebben? Eventueel fout in electronica oid?

Maandag gaat de Polo sowieso terug naar de dealer. Maar vraag me af wat er allemaal aan de hand is
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Wat vervelend om te lezen dit. Misschien is het wel een storing in de computer van het motormanagement... ik heb geen idee maar als ik dit zo lees allemaal dan wordt ik met de seconde somberder over de betrouwbaarheid en degelijkheid van de techniek waarmee de 9N (1/2/3) zijn gebouwd. Ik lees niets anders dan ellende en storingen. Hoeveel km heeft jouw Polo eigenlijk gereden?
 
Mijn Polo heeft ondertussen 118.000km.
Heb ondertussen al mensen leren kennen die 200k+ km met een polo hebben maar nog nooit een probleem hebben gehad.

Begin ook te denken aan elektronica, want dit beginnen veel problemen te zijn zonder een directe oorzaak
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Heb de zekeringen op de accu nagekeken en doorgemeten en deze waren allemaal goed.
Heb dan ook even een scan met VCDS gemaakt om te huidige fouten te weten:

Engine:
Code:
3 Faults Found:
16804 - Catalyst System; Bank 1
            P0420 - 006 - Efficiency Below Threshold - Intermittent
             Freeze Frame:
                    RPM: 2112 /min
                    Hex Value: 0x0005
                    Speed: 66.3 km/h
                    Temperature: 784.0°C
                    RPM: 2112 /min
                    Hex Value: 0x003E
                    Speed: 66.3 km/h
                    Temperature: 776.0°C

16555 - Fuel Trim; Bank 1
            P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Voltage: 0.720 V
                    Voltage: 0.760 V
                    Lambda: 0.0 %
                    Bin. Bits: 00001000
                    Voltage: 0.840 V
                    Voltage: 0.780 V
                    Lambda: 0.0 %
                    Bin. Bits: 00001000

18528 - Post-Catalyst Oxygen (Lambda) Sensor Correction; Bank 1
            P2096 - 007 - Too Lean - Intermittent
             Freeze Frame:
                    RPM: 2112 /min
                    Mass Air / Rev.: 185.3 mg/str
                    Lambda: 0.0 %
                    Voltage: 0.820 V
                    RPM: 2112 /min
                    Mass Air / Rev.: 207.1 mg/str
                    Lambda: 0.0 %
                    Voltage: 0.140 V

Centr. Elect.
Code:
1 Fault Found:
01309 - Power Steering Control Module (J500)
            49-00 - No Communications

Instruments:
Code:
4 Faults Found:
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
            30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
            29-00 - Short to Ground
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01309 - Power Steering Control Module (J500)
            49-00 - No Communications

Dit lijken mij allemaal communicatieproblemen die een na een bovenkomen. Kan het zijn dat de lambdasondes ook gewoon slecht ingelezen worden ?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 

Bijlagen

  • VCDS scan Polo 9N3 27-10.txt
    5.1 KB · Weergaven: 3
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Vandaag toch al de stuurbekrachtiging terug aan de praat gekregen.
Ik had alle zekeringen bovenop de accu nagekeken en die waren allemaal in orde.
Vanmorgen eens de lijst van de zekeringen in de zekeringkast nagekeken en kwam de volgende zekering tegen:

Zekering.PNG

Zekering 7 in het zekeringkastje toch even nagekeken en deze bleek gesprongen. Vervangen door een nieuwe en lampje stuurbekrachtiging ging uit, en bekrachtiging werkte weer.
Het olielampje knippert wel nog 5x, maar dat is omdat de foutcode er nog staat vermoed ik ?

Morgen gaat de Polo naar de dealer voor de motorstoringen.
Nu vraag ik me af of ik de storingen betreffende de stuurbekrachtiging en oliesensor best verwijder zodat ze hier geen tijd en vooral geld in stoppen, of dat ik ze best laat staan (maar wel vermeld dat het probleem was opgelost met het vervangen van de zekering) zodat ze dit even bekijken want tenslotte springt een zekering niet zomaar.

Vandaag bij het starten van de motor merkte ik onder de motorkap trouwens een lichte uitlaatgasgeur. Dit komt wel overeen met het vermoeden van een gaatje in het flexibele deel van de uitlaat, dus ga dit bij het binnenbrengen morgen zeker vermelden.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik ook [emoji4]
Heb de Polo deze morgen afgezet bij de dealer. Heb de foutcodes allemaal laten staan, en erbij vermeld dat ik zekering 7 zelf heb vervangen om terug stuurbekrachtiging te hebben.

Heb ook vermeld dat we een lek in het flexibele uitlaatdeel vermoeden. Zeker met de uitlaatgasgeur onder de motorkap.

Ben eens benieuwd wat het resultaat is.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Heb telefoon gekregen van de dealer.
Ze hebben een lekje kunnen detecteren in het flexibele deel van de uitlaat.
Slechte nieuws is dat ze €700 vragen voor het flexibele deel + Installatietoebehoren maar zonder installatie.

Begrijp wel dat dit wat geld kan kosten, maar dat vind ik nu toch wel wat veel geld voor een stukje metaal.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!