Ex schade auto

Beste leden,
ik heb een vraag namens een vriendin. Zij heeft naar nu blijkt een schade polo gekocht. De polo is van 2018 en zij heeft deze in 2020 gekocht.
Ze kreeg nu bij een onderhoud te horen dat de auto zwaar beschadigd is geweest. Met als gevolg een erg dure onderhoudsbeurt. Te merken was nog dat de ophanging ‘in elkaar geflanst’ was en een imitatie motorkap erop zit.
De auto is gekocht in Zaandam. Ik zal nog geen naam noemen. In de bijlage een foto met kenteken. Wie kent deze auto toevallig. Wie weet waar deze is geweest voor schade herstel? wat dan ook wat haar verder kan helpen in deze rechtszaak.
alvast hartelijk dank. Reageren mag ook prive.
6977D2BE-36A6-45B3-AA98-79EF1DED1385.jpeg
 
VW  Polo  1.2 TSI 115PK 
Als de auto zwart is opgeknapt kan er weinig gevonden worden. Via de dealer kun je bijv veel op laten zoeken maar natuurlijk mits geregistreerd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Bel of mail eens naar de politie(.nl). Als de auto zwaar beschadigd is geweest, heeft er wellicht een behoorlijke aanrijding plaatsgevonden waarbij politie ter plaatse is geweest en de auto misschien is afgesleept door een bergingsbedrijf. De politie kan je vertellen waar die aanrijding heeft plaatsgevonden en welke (plaatselijke, dus ff specifiek op doorvragen) berger de auto heeft afgesleept. Vaak gaat een auto van de berger naar een schadeherstelbedrijf. Als je weet wie de berger was, heb je een uitgangspunt.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Jay511
Balen zeg! Helaas vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan, temeer omdat je het pas recent hebt geconstateerd. Autohandel is (soms) een schimmige wereld, zo kocht ik eens een Japanner die het de volgende dag begaf. Toen ik verhaal wou halen werd gezegd dat ik er zelf aan gesleuteld had....
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Balen zeg! Helaas vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan, temeer omdat je het pas recent hebt geconstateerd. Autohandel is (soms) een schimmige wereld, zo kocht ik eens een Japanner die het de volgende dag begaf. Toen ik verhaal wou halen werd gezegd dat ik er zelf aan gesleuteld had....
Ik ben er ook bang voor. Maar ja, ze geeft der zuurverdiende centen niet zomaar op. Dus iedere strohalm pakt ze beet. Je weet nooit op een liefhebber forum wat er voor tip komt. De politie gaat ze vandaag nog bellen. Kijken wat dat misschien brengt.
thnx all
 
VW  Polo  1.2 TSI 115PK 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en SoloPolo
Persoonlijk heb ik niks tegen op (ex) schade auto's, sterker nog, vind t zelf ook altijd leuk om eens een schade gevalletje op te kopen en weer de weg op te helpen. ECHTER, ik vermeld ALTIJD bij de verkoop advertentie dat de auto schade heeft gehad en zorg ervoor dat er foto's van beschikbaar zijn. Meestal koop ik ze via schadeautos.nl, dit zijn vaak "economisch total loss" verklaarde auto's. Technisch nog te herstellen, zeker met gebruikte, en daardoor originele, onderdelen. Ook zorg ik er wel voor dat de auto dan niet dusdanig beschadigd is dat het chassis krom is.

Wat ik zo uit jou verhaal kan halen is de auto zwaar beschadigd geweest zonder dat hier een WOK-status op heeft gestaan of dat deze door een verzekeringsmaatschappij als "total loss" is verklaard (wat in mijn ogen echt absurt is, instanties zoals RDW en verzekeringen kunnen hiermee de verkeersveiligheid sterk verbeteren!).
Wat ik mij afvraag, zijn er aan de buitenzijde van de auto totaal geen sporen zichtbaar van (slecht) herstel? Panelen die niet goed aansluiten (panelgaps), wiel dat niet recht onder het voertuig staat, auto die trekt met rijden/remmen?
Daarnaast is het vaak vrij eenvoudig om te zien of er aan het chassis van de auto is gewerkt: Open de motorkan en kijk langs de chassisbalken (weerszijden van de motor) naar voren. deze mogen NIET beschadigd of krom zijn (scherpe knikken of afbladerende verf/slecht gespoten) zijn. Dit zijn de basis zaken waar ik op let tijdens het kopen van een auto.

Heb je toevallig foto's van de over gebleven "schade" aan de auto? liefst van onderaf genomen door de monteur die heeft geconstateerd dat er schade is geweest aan de auto.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Als je een kans wilt maken, zou je met je rechtsbijstand (als zij die heeft) aan de slag moeten. Deze maand heeft ze de Polo 1 jaar en komt de auto voor een beurt in aanmerking en is e.e.a. geconstateerd. Dat het een schadeauto is geweest, zal je niet kunnen claimen, maar als de auto niet correct is gemaakt, zou je daar mee iets kunnen proberen. Suc6.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Als je een kans wilt maken, zou je met je rechtsbijstand (als zij die heeft) aan de slag moeten. Deze maand heeft ze de Polo 1 jaar en komt de auto voor een beurt in aanmerking en is e.e.a. geconstateerd. Dat het een schadeauto is geweest, zal je niet kunnen claimen, maar als de auto niet correct is gemaakt, zou je daar mee iets kunnen proberen. Suc6.
Ik denk niet dat de bijstand hier wat mee doet: Je hebt als consument recht op een X-tijd of Y-aantal kilometers rijden in een auto. Naar mijn heugen was dit een maand of 3-4 of 15.000km... Als de auto dit overleeft word het juridisch niet gezien als miskoop... Ik denk dat dit beschouwd moet worden als een hele wijze, maar dure, les.. Tevens zou ik nog wel even verhaal gaan halen bij de verkopende partij en desnoods een verpletterende/vernietigende review achterlaten als deze alle medewerking weigerd.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Is er iets strafbaars of onrechtelijks aan de hand? Ik hoor allerlei termen als politie en rechtsbijstand.
Ik ben benieuwd, wat is precies je zaak? Behalve dat je je, heel terecht, nogal genaaid voelt. Mede dankzij de hoge kosten.
Ga je het gooien op verborgen gebreken bijvoorbeeld?
verborgen gebrek zou misschien nog wel een kleine kans hebben, maar vraag mij af of het nog verhaalbaar is. Als verkopende partij zegt hier niks vanaf te weten, begin je er niks tegen...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hoe zit dat eigenlijk juridisch, is een verkoper verplicht een potentiële schadeverleden te vermelden in Nederland?
Bedankt voor al het meedenken. Het gaat vooral om het feit dat het verborgen gebreken zijn. Wat mn in de ophanging zit. Waarbij tijdens de onderhoudsbeurt is gebleken het onprofessioneel ‘gemaakt’ is. en eigenlijk bijna gevaarlijk blijkt. Er blijken gewoon onderdelen scheef te zijn, bouten verbogen, of zelfs weg. De politie kan niks betekenen meer na navraag. Het geld zal weg zijn, dat is waar. Ja, ze mag hem terug verkopen met in bij a een jaar tijd meer dan 6500 verlies. Auw. Panelgaps zijn er. Mede omdat er linksvoor incl. motorkap imitatie onderdelen gebruikt zijn. Deze zijn na aankoop opnieuw gespoten vanwege kleurverschil. Ja toen had een lichtje moeten branden…helaas. Het doel? Gewoon gelijk halen. Erkenning. Dat een ondeugdelijke auto is verkocht. En schade vergoeding zal welkom zijn.
Keep you posted. Kijken wat er aan bruikbare tips tussen zit wat nog niet gedaan is..Thnx guys
 
VW  Polo  1.2 TSI 115PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!