Iwan
Lid
Hallo my polo leden!
Na al een aantal maanden lid te zijn en rond te lezen/leren toch besloten mijzelf voor te stellen.
Ik ben Iwan en woon sinds kort in Lelystad. De "liefde" voor VW's stamt alweer uit de jaren 90 toen ik golfje 2 gti 16v wist te bemachtigen
. Sindsdien van alles gehad en gereden maar vooral lease polo's waar ik veel km's heb mee heb gemaakt.
Afgelopen jaar was ik in de gelegenheid om weer eens een leuke auto te kunnen kopen en een Polo stond bovenaan het verlanglijstje.
Ik was voornamelijk op zoek naar een 5deurs handgeschakelde 1.2tsi 77Kw. Klein (relatief), licht, zuinig en toch redelijk sportief (desnoods te maken).
Bij toeval kwam ik deze R line tegen en was eigenlijk gelijk verliefd ;p
Er zat echter een behoorlijke adder onder het gras...
Het was een ex lease auto waar nog een cng installatie in zat en had in iets minder dan 5 jaar tijd 180 duizend km gereden. Op dat moment wist ik helemaal nog niets van cng maar de verkoper wilde de cng er voor een schappelijk prijsje wel uit halen mocht het achteraf niet bevallen.
De keuring was verlopen dus dit moest nog wel gebeuren. Achteraf ben ik blij dat de auto toen niet met cng door de keurin kwam. Omdat ik uiteraard wel een goedgekeurde auto wilde kopen is de cng op kosten van de verkoper verwijderd en is de auto weer als benzine auto gekeurd.
Ondanks de hoge km stand was er op een schokbreker en een rateltje tijdens gasgeven niet veel aan de auto op te merken, heerlijk om mee te rijden!
De schokbreker maakt een soort van zuigend geluidje bij drempels. In bochten of tijdens remmen niets geks, lekt verder ook geen olie.
Deze staat uiteraard op de lijst om te vervangen maar ik spaar liever nog even door voor een (fatsoenlijke) schroefset, tips zijn welkom.
Dan de ratel....na 2 dagen ging het katalysator lampje aan
Auto terug naar de garage, verkoper snapte het niet omdat na het verwijderen vd cng de auto bij de rdw gekeurd moest worden om de code naar benzine om te kunnen zetten. Bij de rdw doen ze dan ook een gasmeting (juiste naam vergeten). Als de kat stuk was had het daar naar voren moeten komen.
Ik vertrouwde het niet helemaal dus de auto naar een vw garage gebracht. Die gaven ook aan dat de kat stuk was. Prijs hiervoor was voor mij even schrikbarend hoog...1300 euro voor een net gekochte auto vond ik teveel. De verkopende garage gaf geen garantie op de katalysator.
Wegens wat tegenslagen ben ik nog niet in de gelegenhed geweest om de kat te vervangen, niet handig en is ook de reden dat ik nu hier dit stuk schrijf. Deze wil ik zelf gaan vervangen als dat mogelijk is. Brug, gereedschap en ervaren monteur zijn beschikbaar. Online al een boel katalysatoren gevonden, duurste net iets meer dan de helft van 1300 euro waardoor ik mij af vraag of het is zelf niet te doen of het "uurloon" vd garage ligt ver boven dat van mij
Als het 1e het geval is dan zal de schroefset wat langer moeten wachten haha
Andere vraag is, kan de kat de ratel veroorzaken of moet ik aan iets anders denken? Geluid komt van rechts voor vanaf zo'n 2000 toeren tijdens gas geven in alle versnellingen. Pas op de brug van alles bekeken en gechecked en het enige dat ik gedaan heb is de beschermkap op 2 plaatsen opnieuw vastgezet, plastic was op de plek van de bouten afgebroken dus een ringetje ertussen gezet en de boel zit nu goed vast. Verder konden we niks geks vinden.
Lang verhaal maar wil de mede polo rijders niets onthouden natuurlijk
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Groeten Iwan
Na al een aantal maanden lid te zijn en rond te lezen/leren toch besloten mijzelf voor te stellen.
Ik ben Iwan en woon sinds kort in Lelystad. De "liefde" voor VW's stamt alweer uit de jaren 90 toen ik golfje 2 gti 16v wist te bemachtigen

Afgelopen jaar was ik in de gelegenheid om weer eens een leuke auto te kunnen kopen en een Polo stond bovenaan het verlanglijstje.
Ik was voornamelijk op zoek naar een 5deurs handgeschakelde 1.2tsi 77Kw. Klein (relatief), licht, zuinig en toch redelijk sportief (desnoods te maken).
Bij toeval kwam ik deze R line tegen en was eigenlijk gelijk verliefd ;p



Er zat echter een behoorlijke adder onder het gras...
Het was een ex lease auto waar nog een cng installatie in zat en had in iets minder dan 5 jaar tijd 180 duizend km gereden. Op dat moment wist ik helemaal nog niets van cng maar de verkoper wilde de cng er voor een schappelijk prijsje wel uit halen mocht het achteraf niet bevallen.
De keuring was verlopen dus dit moest nog wel gebeuren. Achteraf ben ik blij dat de auto toen niet met cng door de keurin kwam. Omdat ik uiteraard wel een goedgekeurde auto wilde kopen is de cng op kosten van de verkoper verwijderd en is de auto weer als benzine auto gekeurd.
Ondanks de hoge km stand was er op een schokbreker en een rateltje tijdens gasgeven niet veel aan de auto op te merken, heerlijk om mee te rijden!
De schokbreker maakt een soort van zuigend geluidje bij drempels. In bochten of tijdens remmen niets geks, lekt verder ook geen olie.
Deze staat uiteraard op de lijst om te vervangen maar ik spaar liever nog even door voor een (fatsoenlijke) schroefset, tips zijn welkom.
Dan de ratel....na 2 dagen ging het katalysator lampje aan

Auto terug naar de garage, verkoper snapte het niet omdat na het verwijderen vd cng de auto bij de rdw gekeurd moest worden om de code naar benzine om te kunnen zetten. Bij de rdw doen ze dan ook een gasmeting (juiste naam vergeten). Als de kat stuk was had het daar naar voren moeten komen.
Ik vertrouwde het niet helemaal dus de auto naar een vw garage gebracht. Die gaven ook aan dat de kat stuk was. Prijs hiervoor was voor mij even schrikbarend hoog...1300 euro voor een net gekochte auto vond ik teveel. De verkopende garage gaf geen garantie op de katalysator.
Wegens wat tegenslagen ben ik nog niet in de gelegenhed geweest om de kat te vervangen, niet handig en is ook de reden dat ik nu hier dit stuk schrijf. Deze wil ik zelf gaan vervangen als dat mogelijk is. Brug, gereedschap en ervaren monteur zijn beschikbaar. Online al een boel katalysatoren gevonden, duurste net iets meer dan de helft van 1300 euro waardoor ik mij af vraag of het is zelf niet te doen of het "uurloon" vd garage ligt ver boven dat van mij

Als het 1e het geval is dan zal de schroefset wat langer moeten wachten haha
Andere vraag is, kan de kat de ratel veroorzaken of moet ik aan iets anders denken? Geluid komt van rechts voor vanaf zo'n 2000 toeren tijdens gas geven in alle versnellingen. Pas op de brug van alles bekeken en gechecked en het enige dat ik gedaan heb is de beschermkap op 2 plaatsen opnieuw vastgezet, plastic was op de plek van de bouten afgebroken dus een ringetje ertussen gezet en de boel zit nu goed vast. Verder konden we niks geks vinden.
Lang verhaal maar wil de mede polo rijders niets onthouden natuurlijk

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Groeten Iwan
Volkswagen
Polo 6R R-Line