Even voorstellen: Iwan 6R R-Line TSI

Hallo my polo leden!
Na al een aantal maanden lid te zijn en rond te lezen/leren toch besloten mijzelf voor te stellen.
Ik ben Iwan en woon sinds kort in Lelystad. De "liefde" voor VW's stamt alweer uit de jaren 90 toen ik golfje 2 gti 16v wist te bemachtigen ;). Sindsdien van alles gehad en gereden maar vooral lease polo's waar ik veel km's heb mee heb gemaakt.
Afgelopen jaar was ik in de gelegenheid om weer eens een leuke auto te kunnen kopen en een Polo stond bovenaan het verlanglijstje.
Ik was voornamelijk op zoek naar een 5deurs handgeschakelde 1.2tsi 77Kw. Klein (relatief), licht, zuinig en toch redelijk sportief (desnoods te maken).
Bij toeval kwam ik deze R line tegen en was eigenlijk gelijk verliefd ;p
20170525_112723.jpg 20170525_112652.jpg
20170525_112819.jpg

Er zat echter een behoorlijke adder onder het gras...
Het was een ex lease auto waar nog een cng installatie in zat en had in iets minder dan 5 jaar tijd 180 duizend km gereden. Op dat moment wist ik helemaal nog niets van cng maar de verkoper wilde de cng er voor een schappelijk prijsje wel uit halen mocht het achteraf niet bevallen.
De keuring was verlopen dus dit moest nog wel gebeuren. Achteraf ben ik blij dat de auto toen niet met cng door de keurin kwam. Omdat ik uiteraard wel een goedgekeurde auto wilde kopen is de cng op kosten van de verkoper verwijderd en is de auto weer als benzine auto gekeurd.
Ondanks de hoge km stand was er op een schokbreker en een rateltje tijdens gasgeven niet veel aan de auto op te merken, heerlijk om mee te rijden!
De schokbreker maakt een soort van zuigend geluidje bij drempels. In bochten of tijdens remmen niets geks, lekt verder ook geen olie.
Deze staat uiteraard op de lijst om te vervangen maar ik spaar liever nog even door voor een (fatsoenlijke) schroefset, tips zijn welkom.
Dan de ratel....na 2 dagen ging het katalysator lampje aan :(
Auto terug naar de garage, verkoper snapte het niet omdat na het verwijderen vd cng de auto bij de rdw gekeurd moest worden om de code naar benzine om te kunnen zetten. Bij de rdw doen ze dan ook een gasmeting (juiste naam vergeten). Als de kat stuk was had het daar naar voren moeten komen.
Ik vertrouwde het niet helemaal dus de auto naar een vw garage gebracht. Die gaven ook aan dat de kat stuk was. Prijs hiervoor was voor mij even schrikbarend hoog...1300 euro voor een net gekochte auto vond ik teveel. De verkopende garage gaf geen garantie op de katalysator.
Wegens wat tegenslagen ben ik nog niet in de gelegenhed geweest om de kat te vervangen, niet handig en is ook de reden dat ik nu hier dit stuk schrijf. Deze wil ik zelf gaan vervangen als dat mogelijk is. Brug, gereedschap en ervaren monteur zijn beschikbaar. Online al een boel katalysatoren gevonden, duurste net iets meer dan de helft van 1300 euro waardoor ik mij af vraag of het is zelf niet te doen of het "uurloon" vd garage ligt ver boven dat van mij ;)
Als het 1e het geval is dan zal de schroefset wat langer moeten wachten haha
Andere vraag is, kan de kat de ratel veroorzaken of moet ik aan iets anders denken? Geluid komt van rechts voor vanaf zo'n 2000 toeren tijdens gas geven in alle versnellingen. Pas op de brug van alles bekeken en gechecked en het enige dat ik gedaan heb is de beschermkap op 2 plaatsen opnieuw vastgezet, plastic was op de plek van de bouten afgebroken dus een ringetje ertussen gezet en de boel zit nu goed vast. Verder konden we niks geks vinden.
Lang verhaal maar wil de mede polo rijders niets onthouden natuurlijk ;)
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groeten Iwan
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: capszz en peterpolo
Welkom mooi bakkie;)
Die ratel kan de distributieketting zijn.
Maar ik had ook een soort rammel/trilling als ik in de auto zat hoorde ik het achter het dashboard kastje.
In de motorruimte zit aan die kant een doorvoering voor 2 slangetjes en 1 van die slangetjes trilde in die doorvoering en dat hoorde ik rammelen in de auto.
Mischien is dat bij jou ook het geval?
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Heren dank voor de reacties.
De slangetjes mod heb ik al gedaan, heeft bij mij niets uitgehaald of ik merk in ieder geval geen verschil.
De distributieketting dan....Ik dacht dat het alleen bij ratelen tijdens koude start aan de distributieketting kon liggen.
Iemand een idee wat zo een geintje gaat kosten? Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat het tussen de 600 en 2500 euro kan gaan kosten....
De kat ga ik in ieder geval zelf vervangen, gister nog met een maatje over gehad die al vaker dat soort klusjes heeft gedaan.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 105pk 
Ha ! Nog een flevolander, dag buurman.

Qua verlaging, waarom perse een schroefset? ikzelf heb en AP verlagingsset eronder, smoelt super goed! En rijd perfect.
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
Haha dank Capszz maar ik ben import he , ben van origine een keietrekker
Ik las her en der dat de meeste verlagingssets net ff iets te hard zijn, had ik vroeger niet erg gevonden....maar ik rij tegenwoordig iets zuiniger door de bochten en over drempels ga ik liever iets sneller dan stapvoets... dat hij omlaag en iets stugger kan lijkt mij duidelijk. De voorkant hoeft niet ver omlaag, heb bij sommige pakeergarages nu al dat ik de onderkant raak...
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: capszz
Haha dank Capszz maar ik ben import he , ben van origine een keietrekker
Ik las her en der dat de meeste verlagingssets net ff iets te hard zijn, had ik vroeger niet erg gevonden....maar ik rij tegenwoordig iets zuiniger door de bochten en over drempels ga ik liever iets sneller dan stapvoets... dat hij omlaag en iets stugger kan lijkt mij duidelijk. De voorkant hoeft niet ver omlaag, heb bij sommige pakeergarages nu al dat ik de onderkant raak...
Haha iedereen is hier import toch... Utrecht hier!

Dan adviseer ik je een ap verlaging set, niet duur, rijd goed, niet afgrijselijk stug, en ik raak juist nooit meer drempels!

Als je ooit wilt rijden of zien, kan altijd!
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: Iwan
Ha ! Nog een flevolander, dag buurman.

Qua verlaging, waarom perse een schroefset? ikzelf heb en AP verlagingsset eronder, smoelt super goed! En rijd perfect.
Omdat je die kwa hoogte kunt aanpassen zou ik altijd voor een schoefset gaan. Voor als je lager wilt.
Ook hoeft een schroefset niet persse kei hard te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Volkswagen  polo 6c  1.0 tsi 
  • Leuk
Waarderingen: capszz
Omdat je die kwa hoogte kunt aanpassen zou ik altijd voor een schoefset gaan. Voor als je lager wilt.
Ook hoeft een schroefset niet persse kei hard te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
ja zeker eens! Dat was ook de rede dat ik er in eerste instantie een wilde.
Echter als je enig research doet, en eventueel mensen kent met eenzelfde set , en je bent tevreden over de hoogte. Scheelt het gewoon knaken :)
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: Iwan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!