EGR probleem Roni

Hallo,
eind maart kreeg ik een storing dat de EGR klep stuk was.
Deze heb ik vervangen, na 3 weken kreeg ik weer de EGR klep melding.
Ik was er toen helemaal klaar mee (je bent toch een dag bezig om dat ding te vervangen)
In Utrecht hebben ze de EGR klep weggeschreven, dat is 19 april gebeurd.
Daarna reed de auto prima.

Nu verleden week ging ie in houden, geen vermogen en soms schokken het werd steeds slechter.
Uit eindelijk is ie er helemaal mee gestopt.
Geen enkele fout code te vinden, wel als we een sensor bv los trekken.
Na 2 dagen zoeken kwamen we er niet meer uit, en hij staat nu bij een garage (geen VW dealer).
Daar hebben ze alles nagekeken, kamen er achter dat de EGR klep vermoedelijk iets open is gegaan.
Nu is er een plaatje tussen gezet dus echt dicht.
(buis tussen plastic inlaat huis met de 3 kleppen er in naar het blok toe plaatje zit tegen het blok aan)
De auto reed hierna weer goed, echter na 20 minuten begon het zelfde probleem weer.
Geen vermogen, afslaan, schokken tijdens het rijden en weg rijden was helemaal op een bepaald moment niet meer mogelijk.
Motor start na 5 seconden, gaat ie schudden en stopt er mee gas geven is niet mogelijk.
( bij de eerste keer kwam er zwarte rook uit de uitlaat tijden het waggelen, vermoedelijke van de EGR )
Bij de laatste keren niet, geen idee waar we nu nog moeten zoeken.
Wie weet raad?
met vriendelijke groet
Roni
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
1. Ja maak een eigen topic. Ipv het kapen van een bestaand topic.
Nu staan er 2 problemen die mogelijk niks met elkaar te maken hebben in 1 topic.

2. Is de auto uitgelezen en zijn er foutcodes gevonden?

3. Punten, komma's, vraagtekens. Kortom Leestekens.
Het maakt jou bericht iets overzichtelijker, en meer mensen zullen willen reageren.
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
1. Ja maak een eigen topic. Ipv het kapen van een bestaand topic.
Nu staan er 2 problemen die mogelijk niks met elkaar te maken hebben in 1 topic.

2. Is de auto uitgelezen en zijn er foutcodes gevonden?

3. Punten, komma's, vraagtekens. Kortom Leestekens.
Het maakt jou bericht iets overzichtelijker, en meer mensen zullen willen reageren.

Beste Emiel,
het is niet mijn bedoeling om een topic te kapen of wat dan ook
en er zijn foutcodes te vinden bij het uitlezen zowel door ons en de garage waar ie nu staat niet
de punten en comma's vergeet ik vaak sorry voor dat (heb niet voor niks dyslexie is overigens geen exuus hoor )
groet,
roni
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
ik snap dat het kapen niet je bedoeling is, maar je doet het wel. dus 2 verschillende problemen in 1 topic.
Maak aub een eigen topic met je probleem aan.


ik heb zelf ook dyslexie, en het enige dat ik kan aanraden is lees na wat je typt.
9 van de 10 keer herken ik mijn fout niet, maar weet ik dat het getypte er niet lekker uit ziet, dus wissel ik met letters tot ik er meer kan leven.

en er zijn foutcodes te vinden bij het uitlezen zowel door ons en de garage waar ie nu staat niet

er zijn foutcodes te vinden bij het uitlezen
bij het uitlezen zowel door ons als de garage waar ie nu staat niet.

ik gok op GEEN foutcodes. Mis je de turbo. Of heb je wel een turbo gevoel maar ondanks dat geen power?
 
Laatst bewerkt:
VW  6C  1.4TDI DSG 
Zoals Emiel hierboven aangeeft maak even een nieuw topic.
Beschijf het probleem, en gebruik aub lees tekens.

Om even in te haken op dit probleem.
Ik heb het zelfde een keer mee gemaakt, de auto liep en naar een paar seconde viel die uit.
Dit kwam omdat de egr klep open bleef staan.
Er zit een sensor op de inlaat, deze zit vast met 1 schroefje.
Toen ik deze er uithaalde kwam er heel veel rook uit(uitlaat gassen)
En bleef de auto iets langer draaien omdat die niet stikte.
 
Zoals Emiel hierboven aangeeft maak even een nieuw topic.
Beschijf het probleem, en gebruik aub lees tekens.

Om even in te haken op dit probleem.
Ik heb het zelfde een keer mee gemaakt, de auto liep en naar een paar seconde viel die uit.
Dit kwam omdat de egr klep open bleef staan.
Er zit een sensor op de inlaat, deze zit vast met 1 schroefje.
Toen ik deze er uithaalde kwam er heel veel rook uit(uitlaat gassen)
En bleef de auto iets langer draaien omdat die niet stikte.

Hallo Robin
hoe maak ik een nieuw topic aan kan het nergens vinden (zal wel dom van mij zijn)
de rook hebben we ook gezien na het verwijderen zit nu inmiddels een plaatje tussen
verder loopt ie nu wel weer maar komt de ellende terug als de motor goed warm is
nog steeds geen foutmeldingen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
e,a is inmiddels veranderd / verbeterd.
nadat de EGR klep is afgedopt door het plaatje reed de Polo prima na 20 minuten kreeg ik het zelfde probleem terug.
nu blijkt het dat wanneer de motor koud is er geen probleem is maar wordt ie warm dan komt het probleem terug.
is ie weer koud (na een poos stilstaan) dan werkt het weer .
nog steeds geen foutmeldingen .
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
Als ik het zo lees denk ik aan een verstuiver. Wat gebeurd er als je hem op toeren houd blijft hij dan wel lopen? wat is je inspuit verschil? Als ik het goed begrijp is het alleen koud dat hij goed loopt en warm als de problemen beginnen? Als de egr open blijft staan dan zou hij koud ook het probleem moeten hebben. Waarmee is hij uitgelezen vcds of odis? Soms als het specifieke codes zijn worden ze door andere uitlees systemen niet herkend.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
Hallo Rocar,
in het begin voor het EGR plaatje was het vermoedelijk ook de EGR er kwam ook rook uit het Sensor gaatje op het inlaat spruitstuk en de moter viel toen ook na 5 seconde waggelend met veel rook gepaard uit , gas geven was niet mogelijk
nu het plaatje er tussen zit loopt ie mooi zowel stationair als rijdend hij reageert goed op gas geven .
bij de test rit begon hij weer schokken in te houden (was net voor de benelux tunnel kon op dat moment nog volgas 120 km p.u. nog de buis in en in zijn 3 er uit ) best gevaarlijk eigenlijk.
uit eindelijk met moeite bij de garage aan gekomen ....toen deze na een kwartier ging proef rijden niks aan de hand.
weer uitlezen (zij gebruiken een rode kast met er tussen in een soort printplaatje voor merk type) geen fouten te zien.
nogmaals een rit maar toen langer en ook een stuk op de snelweg ...gelukkig begon het probleem toen weer.
soms lijkt het dat waneer je de sleutel helemaal er uit haalt het even beter gaat , voor een paar seconde maar dat is genoeg om gas te geven en te zorgen dat ie toeren gaat maken .
op en ritje van 3 km (garage naar trein station) sloeg ie 12x af meestal als je moest afremmen voor een bocht en hij in de stationair.stand komt .
vogens de monteur zijn de verstuivers in orde (heeft ie getest )
het uitlezen wat we zelf hebben gedaan was met VCDS
het verveldende is dat de auto 1,5 uur reizen hier vandaan staat dus ff testen is lastig
ook hebben we al veel sensors van een goed werkende polo gewisseld VCDS gegevens tussen de auto vergeleken maar dat was bijna allemaal het zelfde .
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
Hallo Rocar,
in het begin voor het EGR plaatje was het vermoedelijk ook de EGR er kwam ook rook uit het Sensor gaatje op het inlaat spruitstuk en de moter viel toen ook na 5 seconde waggelend met veel rook gepaard uit , gas geven was niet mogelijk
nu het plaatje er tussen zit loopt ie mooi zowel stationair als rijdend hij reageert goed op gas geven .
bij de test rit begon hij weer schokken in te houden (was net voor de benelux tunnel kon op dat moment nog volgas 120 km p.u. nog de buis in en in zijn 3 er uit ) best gevaarlijk eigenlijk.
uit eindelijk met moeite bij de garage aan gekomen ....toen deze na een kwartier ging proef rijden niks aan de hand.
weer uitlezen (zij gebruiken een rode kast met er tussen in een soort printplaatje voor merk type) geen fouten te zien.
nogmaals een rit maar toen langer en ook een stuk op de snelweg ...gelukkig begon het probleem toen weer.
soms lijkt het dat waneer je de sleutel helemaal er uit haalt het even beter gaat , voor een paar seconde maar dat is genoeg om gas te geven en te zorgen dat ie toeren gaat maken .
op en ritje van 3 km (garage naar trein station) sloeg ie 12x af meestal als je moest afremmen voor een bocht en hij in de stationair.stand komt .
vogens de monteur zijn de verstuivers in orde (heeft ie getest )
het uitlezen wat we zelf hebben gedaan was met VCDS
het verveldende is dat de auto 1,5 uur reizen hier vandaan staat dus ff testen is lastig
ook hebben we al veel sensors van een goed werkende polo gewisseld VCDS gegevens tussen de auto vergeleken maar dat was bijna allemaal het zelfde .


Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
Rocar,
deze hebben we vervangen en ook die bij de tank.
het inlaat spruitstuk die met die 3 kleppen heb ik ook helemaal schoongemaakt deze werkte ook ,
overigens was die best nat van olie de buis komt van die koeler onder de radiateur, geen idee of dat hoort.
volgens de garage was dat ook goed,

overigens op toeren houden is een hele klus stationair is het niet te doen hij gaat schudden en stopt er gewoon mee als je op de snelweg rijdt dan bij volgas haal je de 100 nog net maar schokt ie wel
dit alles wel bij een warme moter
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
Verbaast me toch dat je toch geen storingen hebt, roetfilter word namelijk gecontroleerd door je verschildruk sensor. Ik zou dus zeker een storing verwachtten met deze klachten.

In je eerste post zeg je dat je de egr hebt vervangen, is dit een nieuwe geweest compleet met koeler? Vervolgens zeg je ook dat de storing van de egr is terug gekomen en vervolgens hebt uit laten schrijven. Wat was je eerste storing (met p-code), en wat was je 2e storing met p-code?

Het is vreemd namelijk, als je een nieuwe egr gemonteerd hebt welke meestal dicht slipt of gaat lekken vervolgens nog problemen gaat geven. Dat doet mij denken dat je probleem ergens anders ligt. Staat niet gewoon je vacuüm klep open die je egr aanstuurt? Dat zou verklaren waarom je egr toch open staat. Voor de rest zou ik hem kwa software nu eerst origineel maken. Problemen los je in de regel niet op door lukraak stekkers los te trekken of dingen weg te schrijven als je niet zeker bent dat een onderdeel een probleem veroorzaakt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
in april was het roetfilter volgens de software jongens in Utrecht 18% vol polo is van januari 2011
op internet las ik dat de EGR klep vaak stuk ging na de software update, heb bij groothandel Nemeco.nl
een nieuwe EGR klep gekocht €130,= bij de VW koste de reparatie tegen de 900 euro. maar na een paar weken kreeg ik de melding terug.
ook via het net las ik dat dat vaker gebeurde vandaar het besluit tot het weg halen van de EGR software.
De wagen heeft al die tijd daarna prima gereden tot verleden week het inhouden begon en dit verslechterde zo dat rijden niet meer mogelijk was.
Maar stel dat het roetfilter vol zou zitten dan kan ie toch niet (momenteel) de eerste 20 minuten goed rijden en dan beginnen in te houden.
de storingnummers van de EGR klep weet ik helaas niet meer (mijn collega heeft die VCDS software).
De Gasklep heb ik ook schoon gemaakt die stond helemaal open moet ie dan dicht staan als je hem eruit haalt .
De sensor in de dikke buis links voor (niet ver van het brandstof filter hebben we ook gewisseld met een goed werkende polo ...geen verschil
De sensor in het spruitstuk ook gewisseld voor het EGR plaatje kwam daar rook uit toen ie er af ging.
ook die sensor die na je luchtfilter zit krijgen nergens meldingen op (behalve als ie niet aangesloten zit ) ook de garage niet met hun meet apparatuur.
Er is ook al geopperd dat mijn pomp in de tank stuk zou kunnen zijn maar kan die het dan begeven als je 20 minuten rijd en het weer gaan doen als de moter afgekoeld is .als die geen druk genoeg zou geven dan zou ie volgens mij toch nog wel stationair moeten blijven draaien
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
ze hebben alleen de EGR uit gescheven en software matig dicht gezet imiddels zit er nu ook een plaatje tussen
met het roet filter is bij mijn weten niets gedaan .

maar als je roetfilter vol zit kan ie dan wel 20 minuten goed rijden en dan pas problemen geven.......die link snap ik niet
wat gebeurd er dan na 20 minuten gaat er een klep in werking of iets anders bij een bepaalde temperatuur.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
Regeneratie gebeurd door meer inspuiten van brandstof waardoor de temperatuur van het roetfilter tot boven de 600 graden stijgt. Hierdoor word het roetfilter schoon gebrand. Als inderdaad het roetfilter is weggeschreven en niet is leeg gehaald dan kun je inderdaad problemen verwachtten. Het roetfilter slipt dan dicht en dan zal de motor ook niet meer aanslaan. Dit kun je allemaal terug zien in de meetwaardeblokken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!