Eeprom uitlezen/ wijzigen.

Martien

Premium lid
475
170
70
Goedenavond mede forumgenoten.

In een ander topic kwam eeprom uitlezen en aanpassen ter sprake aangezien je dan bv needle Swipe kunt activeren.

Nu is dit niet voor iedereen weg gelegd maar ik ga er mezelf toch in verdiepen.

Dit topic is bedoeld om ervaringen opmerkingen en suggesties te plaatsen.

Ik heb vandaag bij een goede kennis een digiprog 3 met een stuk of 40 kabels opgehaald, deze is voor verschillende doeleinden te gebruiken die ik niet wil en ga gebruiken aangezien ik niet van die optie houd.
Maar als het goed is kan ik er mijn eeprom mee uitlezen.
Alvorens hem aan te sluiten ga ik eerst veel lezen op internet en veel nadenken.
Maar mischien kan ik een beetje op weg worden geholpen door mensen die er ervaring mee hebben.

Ik kan deze digiprog bv via obd, andere stekkers of met een knijper op mijn eeprom zetten.
Heeft iemand ervaring of je de eeprom via obd kan uitlezen en wijzigen of moet ik echt bij de eeprom zelf zijn.
En welke waarde moet je wijzigen.

Laat de discussie loss barsten, het is topic is geopend;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Nou alvast een kleine update.

Het is vrij simpel als je weet welke waarde je moet wijzigen, heb daar nog niet op gezocht.

Ik heb nu eerst gezocht of ik met mijn digiprog de eeprom kan wijzigen en hoe.
Nou dat is vrij simpel alleen hebben wij de pech met een polo 6r dat je de kabels van de digiprog aan de eeprom moet solderen alvorens de chip te lezen, backup opslaan,kopie bewerken en weer schrijven, door het solderen word het voor de gemiddelde persoon lastig maar niet onuitvoerbaar.

Ook kan het zijn dat er inmiddels wel stekkers zijn die je over de eeprom van de polo 6r klikt om hem uit te lezen, dan goed je niet meer te solderen.

Afijn ik ga nu een beetje zoeken over wat ik moet wijzigen.
Mocht iemand een printplaat van een polo 6r instrumentencluster hebben voor niet al te duur dan houd ik mij graag aanbevolen, daar zou ik dan eerst mee kunnen testen.

Dus ik ga weer even verder googelen,lezen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Nou alvast een kleine update.

Het is vrij simpel als je weet welke waarde je moet wijzigen, heb daar nog niet op gezocht.

Ik heb nu eerst gezocht of ik met mijn digiprog de eeprom kan wijzigen en hoe.
Nou dat is vrij simpel alleen hebben wij de pech met een polo 6r dat je de kabels van de digiprog aan de eeprom moet solderen alvorens de chip te lezen, backup opslaan,kopie bewerken en weer schrijven, door het solderen word het voor de gemiddelde persoon lastig maar niet onuitvoerbaar.

Ook kan het zijn dat er inmiddels wel stekkers zijn die je over de eeprom van de polo 6r klikt om hem uit te lezen, dan goed je niet meer te solderen.

Afijn ik ga nu een beetje zoeken over wat ik moet wijzigen.
Mocht iemand een printplaat van een polo 6r instrumentencluster hebben voor niet al te duur dan houd ik mij graag aanbevolen, daar zou ik dan eerst mee kunnen testen.

Dus ik ga weer even verder googelen,lezen.
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/te-koop-kilometer-teller-zonder-behuizing-40-euro.12735/ heb je hier iets aan
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Hoi

Ja klopt ik had hem gezien Franklin maar ik heb liever een defecte, het gaat mij puur om de chip.
40 euro is op zich een rieele prijs denk ik maar ik heb het er niet voor over.

Als ik zeker ben dan probeer ik het gewoon met de mijne.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Even een kleine update, ik heb de teller van franklin overgenomen en deze heb ik netjes aangesloten op een voeding.

er zit een eerpom in vn st24c64 en deze heb ik succesvol uitgelezen en geverifieerd.
dus nu word het even zoeken naar de waardes en dan denk ik dat het wel gaat lukken.


JEEJJJJ


Vreemd, op mijn oefenklok werkt het maar op mijn eigen klok niet.
Ook knipperd nu mijn km stand.kan natuurlijk zijn omdat hij los is geweest.

---
nadat ik de backup heb terug geschreven is het weer goed maar werkt de needle sweep natuurlijk niet.
ik weet niet of er het er mee te maken heeft maar ik heb geen NEC chip

----------------

Bij deze wil ik iichel bedanken aangezien het nu in mijn eigen teller werkt, ik had gewoon de verkeerde waardes gelezen.

nu ik het weet steld het niet veel voor :mrgreen:;)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Is er misschien een mogelijkheid om hier een how-to over te maken? Eventueel in het deel van het forum dat alleen toegankelijk is voor leden want begrijp dat dit wel voor foute dingen kan gebruikt worden.
Met genoeg disclaimers natuurlijk.
Ben wel enorm geïnteresseerd. :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Dacht ooit eens iets gelezen te hebben van een veiligheidslek in de 6c wat in een 'leden only' gedeelte van het forum besproken werd.
Kan natuurlijk me goed vergissen maar meen me zo iets te herinneren
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!