distributie polo 1.2 TSI

Hallo mensen,

Mijn naam is John Kardol, en ik ben sinds vorig jaar januari in het trotse bezit van een nieuwe VW Polo 1.2 TSI highline met DSG bak. Ik heb er nu, na een jaar, bijna 23000km op zitten. Echter heeft mijn polo nu al een nieuwe distributieketting, distributiekettingspanner en een dsitributiekettingkap. Hoe kan dat?
Het is een paar maand geleden begonnen, bij het starten maakte de motor een grommend, knorrend geluid dat na een seconde of 2, 3 meestal weer over was. Nee, ik laat mijn contactsleutel op tijd los! Soms duurde de "grom" wat langer. Dit deed hij niet altijd en mijn indruk was dat kou er ook invloed op had.
Ik deed er in het begin niet veel op, totdat mijn vrouw het ook opmerkte. Dat was de druppel! Als zij het al merkt! Dus op naar de VW garage in Emmen. Daar 's morgens vroeg mijn polo neergezet. Na een afkoelingsperiode werd de polo gestart, helaas... geen brom. Toen ik echter de polo weer op kwam halen, en de motor gestart werd door de monteur, was het geluid wel duidelijk hoorbaar, gelukkig!
Direct werd door de chef werkplaats een afspraak gemaakt voor het uitvoeren van een TBI of TPI van VW. Hij had al een lijst met te bestellen onderdelen en foto's van de montage bij de hand. Het blijkt dus dat er bij sommige 1.2 TSI blokjes problemen kunnen zijn met de distrubutieketting cq spanner.
Dusss luitjes... Mocht iemand dezelfde ochtendhumeurgeluidjes horen! Maak toch even een afspraak.
 
mooi is dat :? Ik heb precies dezelfde combinatie als jou, en mijne geeft af en toe ook dat geluid wat jij beschrijft, op het moment dat ie bij het aanslaan even wat toeren maakt.

Bij de dealer deed hij het natuurlijk weer niet, en de laatste tijd lijkt het of het weer minder vaak voorkomt? Heb er nu bijna 19.000 op staan..

Ik hou het in de gaten in ieder geval!
 
Bij mij was dat ook, aan de dealer laten horen niks.. Daarna thuis opgenomen met mijn telefoon en laten horen, ja een bekend probleem!

Alles vervangen zoals jij beschreef maar het ging om kettingen die speling kregen en daardoor kwam het. Dus nieuwe soort kettingen gemonteerd!
 
Zelfde probleem hebben de mini s'jes ook jarenlang gehad.. veel hebben ze onder garantie vervangen maar probleem was sinds kort niet opgelost dus hoop voor je (en andere 1.2tsi bezitters) dat dit geen tijdelijke oplossing is, maar dat het hierbij definitief is!
 
Hmmm, ik heb precies hetzelfde probleem (Polo is uit januari 2011) en ik heb van JeroenMPC begrepen dat hij het ook hoorde bij zijn TSI.
Stom genoeg niet eraan gedacht om het bij de laatste beurt/waterpompreparatie te melden (nu 34.000 gelopen maar geluid begon al eerder), mede omdat het niet bij elke start voorkomt. Nog een jaartje garantie dus ergens komend jaar maar eens werk van maken, iig goed dat ze de ketting vervangen door een verbeterd exemplaar blijkbaar.

Terugroepacties zijn bij VW overigens altijd een beetje vaag, PON weigert hier ook cijfers over bekend te maken. Je hoort er dus nooit over maar ze zijn er wel, de reparatie wordt dan bij een reguliere beurt uitgevoerd (als het geen al te ernstig defect is neem ik aan).
 
Ik vindt het ook een vreemde zaak dat alleen de "piepers" geholpen worden. Misschien gaat het ook maar om een paar exemplaren. Kan zijn dat er bv een slechte serie kettingen of spanners is gemaakt waar men te laat achter gekomen is. Maar toch had VW dit beter op moeten pikken vind ik.
Ik heb nog gevraagd of ik de gewisselde deeltjes mee naar huis kon krijgen, maar onder garantie gewisselde delen worden niet meegegeven. Wel mocht ik ze nog even zien, en met de monteur die ze gewisseld had nog even praten. De oude ketting heeft een stuk of 5, 6 platte schijfjes per schakel. De nieuwe zou minder, maar dikkere schijfjes hebben.
De reparatie is tot nog toe succesvol, ik heb de brom van onder de motorkap niet meer gehoord! Ook is nagenoeg niet te zien dat ze onder kap bezig zijn geweest, er is heel netjes gewerkt.
Jammer alleen dat de VW procedure geen oliewissel voorgeschreven heeft voor deze actie! Had toch weer de nodige eurotjes gescheeld!
 
Mijn auto stond deze hele week ook bij de dealer voor hetzelfde probleem. Mijn auto is volgende week uit de garantie dus ben ook optijd. Bij de dealer meende ze het geluid ook niet te horen maar na wat oorspray :lol: hoorde ze het ook. Toen ik de auto wegbracht vroegen ze eerst aan mij "wat denkt u zelf dat het is". Blaaaaaaa. Ik verteld dat ik op een forum had gelezen dat het met de distributieketting en spanner te maken kan hebben. Een lachende medewerker vertelde mij " u moet niet alles geloven wat op een forum staat, vaak hitsen de mensen elkaar op". Nou ben blij dat ik op het forum zit want ik had wel gelijk. Ze belde de volgende dag op dat het de spanner was!! Heb meteen even van de kans gebruik gemaakt om het nut van een forum toe te lichten   ;)

Heb de auto weer terug. Nieuwe ketting en spanner erin.

Kortom hoor je iets wat DzjonnieKee zegt even naar de dealer vooral in de garantie periode Big Grin
 
De polo inmiddels terug vanwege hetzelfde euvel, ketting en spanrol vervangen. Goed merkbaar, geen geratel en hoge toeren meer tijdens de start.

Het gaat wel 'lekker' zo, Turbo en waterpomp is aantal maanden terug ook al vervangen en dit allemaal bij slechts 25K op de teller :(

Gelukkig alles netjes onder garantie verholpen. Hopelijk blijft het nu allemaal heel !
 
Keano1 zei:
Het gaat wel 'lekker' zo, Turbo en waterpomp is aantal maanden terug ook al vervangen en dit allemaal bij slechts 25K op de teller :(

Gelukkig alles netjes onder garantie verholpen. Hopelijk blijft het nu allemaal heel !

Aan de ene kant zeg ik JA het is balen. Maar liever nu in je garantie dan erna. Zou het niet erg vinden hoor ;)
 
Maik zei:
Aan de ene kant zeg ik JA het is balen. Maar liever nu in je garantie dan erna. Zou het niet erg vinden hoor ;)

Idd, vind het nu ook niet zo heel erg hoor ;)

Op het moment dat je stil komt te staan met een vrij jonge auto is het wel erg balen, als je dan hoort 'Turbo moet vervangen worden' verwacht je dit zo vroeg niet. Hetzelfde met de distributie, zijn toch dingen die niet aan de orde mogen komen bij zo'n jonge auto en lage km-stand.

Uiteindelijk heb ik zeker geluk gehad gezien de garantie bijna om is. Moet er niet aan denken dit allemaal na de garantie periode te krijgen.

Uiteindelijk geeft het wel een goed gevoel dat een aantal dure onderdelen weer als nieuw zijn en normaal gesproken weer een hele tijd mee moeten kunnen gaan.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!