Dimmen LED-dagrijverlichting OEM bi-xenon

chucknorris

Bekend lid
1,240
242
83
Omdat het verkoop topic van de adapterkabels een beetje ondersneeuwt even een apart topic.

Iedereen die bi-xenon (oem) retrofit loopt tegen dit probleem aan (tenzij je de BCM vervangt, alle bekabeling aanpast en dan gelijk een AFS-module plaatst Stick Out Tongue ). Gezien de kosten hiervan (kleine 1000 euro ex man uren), is dit niet echt een rendabele optie.

Nu heb ik een aantal ideeën die ik wil gaan testen, alleen ik heb daarvoor twee elektrische schema's voor nodig. Namelijk de verlichting schema's van een Polo 6R zonder OEM bi-xenon en een met. Heeft iemand deze twee toevallig ergens liggen? Eventueel verschillende modeljaar (bluemotion, highline etc mag ook er bij, meer is beter in dit geval)Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Als je verstandig bent bouw je een puls voeding. Heb dit in het verleden eens gedaan bij een t5 met retrofit oem xenon. De led gebruikt namelijk 2 voedingskabels. 1 voor de vaste voeding en 1 voor de intensiteit. Die intensiteit wordt puls gestuurd...

Maar een xenon bcm kost tegenwoordig rond de 100 euro op marktplaats waardoor alles gewoon orgineel mogelijk is...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Ik ben bang dat het niet zal werken. OEM worden de LED aangestuurd door BCM pin 5 en 6 wit (resp links en rechts) naar pin 12 van de xenon stekker.

Pin 10 gaat naar de drl pin.

Pin 12 is niet voltage gestuurd maar PWM (pulse width modulation). Dus ipv 8 volt voor dimmen gaat die 12-12-0-12-12-0. Als je er 8V op zet gaan de LEDs knipperen :(
 
Eventueel kan het niet OEM opgelost worden door een regelmodule er tussen te hangen die op PWM kan aansturen.

Zoals een audrino of rasberryPi boardje. Zolang je maar een input signaal hebt dat je de PWM frequentie wilt aanpassen.

Als achtergrond: Ledjes zijn diodes (Light Emitting Diode).

De eigenschappen van diodes zijn dat ze alleen spanning in 1 richting doorlaten. En dat ze een spanningsgebied hebben: wat inhoudt dat ze pas boven een minimale spanning aangaan.

Maar ze kunnen heel snel schakelen. Dus als je ze snel aan en uit schakelt (via pulsjes van 12V) kan je door de snelheid van wel 12v en geen 12v de intensiteit regelen. In feite gaan ze dan knipperen maar zo snel dat de menselijke oog het niet ziet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mmm, dit kan wel eens werken

xo8Mql5.png
7TPIDLq.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
is bij mij ook blanco, je moet in het vakje waar de enen en nullen staan net daarboven de 0 op 1 zetten
ik weet zo uit mijn hoofd niet of dat de linkse is of de één na linkse, kan iemand dat bevestigen?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!