Een tijdje geleden merkte ik dat het achteruitrijlicht van mijn Polo 9n3 stuk was. Dus ik lampje gecontroleerd, maar leek toch in orde. Lampje toch maar eens vervangen, maar bracht geen oplossing.
Dan zekering eens nagekeken (zekering 19), die zag er ook nog goed uit. Toch maar eens vervangen voor de zekerheid maar ook dit bracht geen oplossing.
Dan de achteruitrijlichtschakelaar maar eens controleren. Deze zit vooraan op de versnellingsbak, tussen de versnellingsbak en de radiator. Kan je het best bereiken langs onder. Met een 22 steek sleutel even eruit gedraaid en dan maar continuïteit meten met de multimeter.

Die ziet er dus ook nog goed uit. Dat wil dus zeggen dat de fout ergens in de bedrading moet zitten. Even het stroomloopschema erbij halen om te bekijken wat we moeten controleren.


We weten dat het achteruitrijlichten op zekering 19 zit. Als we die volgen zien we dat we met een zwart/rode draad op pin 2 van de connector van de achteruitrijschakelaar moeten aankomen. Daar moet dus 12v op staan als het contact op staat.
Even met de multimeter meten, gaf daar 0.0v. Dan maar even de bedrading goed bekijken. En toen zag ik net na de connector dat de draad doorgescheurd was. Gelukkig wist ik waar te zoeken anders had ik het nooit gezien.
(Op onderstaande foto zie je de schakelaar ook in de versnellingsbak geschroefd, met de bruine connector)

Even Google'en verteld dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de 9N(3). De kabel is eigenlijk net wat te kort en schuurt dan ook nog eens tegen die geribbelde buis aan. Daarvan zal hij na verloop van tijd doorgescheurd zijn.
Oplossing is dus de draad en connector (1J0 973 702) te vervangen. De dealer verkoopt deze connector met een stukje draad aan, maar bij Oom Ali kan je ze ook krijgen. (link)
Oude connector eraf geknipt, de nieuwe eraan gesoldeerd en alles werkt weer.
Dit even om de mensen die (in de toekomst) hetzelfde probleem hebben verder te helpen.
Dan zekering eens nagekeken (zekering 19), die zag er ook nog goed uit. Toch maar eens vervangen voor de zekerheid maar ook dit bracht geen oplossing.
Dan de achteruitrijlichtschakelaar maar eens controleren. Deze zit vooraan op de versnellingsbak, tussen de versnellingsbak en de radiator. Kan je het best bereiken langs onder. Met een 22 steek sleutel even eruit gedraaid en dan maar continuïteit meten met de multimeter.

Die ziet er dus ook nog goed uit. Dat wil dus zeggen dat de fout ergens in de bedrading moet zitten. Even het stroomloopschema erbij halen om te bekijken wat we moeten controleren.


We weten dat het achteruitrijlichten op zekering 19 zit. Als we die volgen zien we dat we met een zwart/rode draad op pin 2 van de connector van de achteruitrijschakelaar moeten aankomen. Daar moet dus 12v op staan als het contact op staat.
Even met de multimeter meten, gaf daar 0.0v. Dan maar even de bedrading goed bekijken. En toen zag ik net na de connector dat de draad doorgescheurd was. Gelukkig wist ik waar te zoeken anders had ik het nooit gezien.
(Op onderstaande foto zie je de schakelaar ook in de versnellingsbak geschroefd, met de bruine connector)

Even Google'en verteld dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de 9N(3). De kabel is eigenlijk net wat te kort en schuurt dan ook nog eens tegen die geribbelde buis aan. Daarvan zal hij na verloop van tijd doorgescheurd zijn.
Oplossing is dus de draad en connector (1J0 973 702) te vervangen. De dealer verkoopt deze connector met een stukje draad aan, maar bij Oom Ali kan je ze ook krijgen. (link)
Oude connector eraf geknipt, de nieuwe eraan gesoldeerd en alles werkt weer.
Dit even om de mensen die (in de toekomst) hetzelfde probleem hebben verder te helpen.
Laatst bewerkt:
Volkswagen
Polo 9N3