Defect achteruitrijlicht Polo 9n3 [HowTo][9N3]

Een tijdje geleden merkte ik dat het achteruitrijlicht van mijn Polo 9n3 stuk was. Dus ik lampje gecontroleerd, maar leek toch in orde. Lampje toch maar eens vervangen, maar bracht geen oplossing.

Dan zekering eens nagekeken (zekering 19), die zag er ook nog goed uit. Toch maar eens vervangen voor de zekerheid maar ook dit bracht geen oplossing.

Dan de achteruitrijlichtschakelaar maar eens controleren. Deze zit vooraan op de versnellingsbak, tussen de versnellingsbak en de radiator. Kan je het best bereiken langs onder. Met een 22 steek sleutel even eruit gedraaid en dan maar continuïteit meten met de multimeter.
IMG_20180628_150135.jpg

Die ziet er dus ook nog goed uit. Dat wil dus zeggen dat de fout ergens in de bedrading moet zitten. Even het stroomloopschema erbij halen om te bekijken wat we moeten controleren.

Fuse 19 Stroomloopschema.PNG
Schakelaar achteruitrijlichten Stroomloopschema.PNG

We weten dat het achteruitrijlichten op zekering 19 zit. Als we die volgen zien we dat we met een zwart/rode draad op pin 2 van de connector van de achteruitrijschakelaar moeten aankomen. Daar moet dus 12v op staan als het contact op staat.
Even met de multimeter meten, gaf daar 0.0v. Dan maar even de bedrading goed bekijken. En toen zag ik net na de connector dat de draad doorgescheurd was. Gelukkig wist ik waar te zoeken anders had ik het nooit gezien.
(Op onderstaande foto zie je de schakelaar ook in de versnellingsbak geschroefd, met de bruine connector)

IMG_20180628_161932.jpg

Even Google'en verteld dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de 9N(3). De kabel is eigenlijk net wat te kort en schuurt dan ook nog eens tegen die geribbelde buis aan. Daarvan zal hij na verloop van tijd doorgescheurd zijn.

Oplossing is dus de draad en connector (1J0 973 702) te vervangen. De dealer verkoopt deze connector met een stukje draad aan, maar bij Oom Ali kan je ze ook krijgen. (link)

Oude connector eraf geknipt, de nieuwe eraan gesoldeerd en alles werkt weer.

Dit even om de mensen die (in de toekomst) hetzelfde probleem hebben verder te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Een veel voorkomend item, bedrading te kort, lijkt wel een soort van kostenbesparing, geen centimeter meer hoor!, en dan krijg je dit soort storingen, jammer dat men dat op die manier doet.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 
Even een andere vraag, wat voor programma gebruik je om die schema's te zien? kun je dit ergens dowloaden of moet je dit kopen?
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.9 TDI 130pk 
Hallo iedereen, ik heb het omgekeerde probleem mijn achteruitrijlichten blijven branden als ik mijn contact aanzet. er is door de vorige eigenaar een hoop geknoeid aan die auto hij had zelf een kabel getrokken van de achteruitrijschakelaar rechtstreeks naar de achterlichten ik, ik heb er een week mee rond gereden toen gingen ze branden, heb toen alles op de normale manier ingebouwd maar ze blijven branden, heb de lampjes er maar uit gehaald maar over twee maanden moet hij gekeurd worden en dat gaat niet lukken dan, er is een nieuwe achteruitrijschakelaar opgezet en ik heb gekeken of het de juiste was en dat was zo,
weet iemand misschien een oplossing
 
Volkawaagen  Polo 9N  1.4 16V 
Heb je de achteruitrij schakelaar op je bak gecheckt/gemeten? Die gaan wel eens stuk namelijk.
Ja ik heb de schakelaar los door gemeten, ik heb de auto 8 maanden voor 200,- gekocht omdat ik al zag dat ze er zoveel aan geklooid hadden, niks is op een normale manier gemaakt, maar heb er toch al 26.000 km mee gereden alleen een grote beurt gegeven toen ik hem kocht en verder geen problemen.
Achteruit rijschakelaar was door verbonden. ik ga wel door met meten en ander kijk ik ff of die andere type schakelaar het wel doet misschien zit er wek een andere versnellingsbak er onder
 
Volkawaagen  Polo 9N  1.4 16V 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!