De zoveelste spookstoring, maar nu toch serieus

Jammer maar helaas is m'n plezier maar van korte duur geweest, na enkele weken toch opnieuw weer spookstoringen.
Contact met PON opgenomen en die verwees me in 1e instantie weer naar de dealer.
Auto is daar geweest, uitgelezen, lekstroomtest etc. maar niets gevonden.
Dealer stelde voor de auto richting PON te laten gaan voor nader onderzoek maar ondanks eerdere toezeggingen van PON dat het probleem opgelost moest worden kon PON nu ineens niets meer voor me betekend. Er was in het verleden chiptuning toegepast (ook weer, mede in overeenstemming met PON verwijderd) en ik had wat aanpassingen gedaan via VCDS.
Volgens PON kon het maken van aanpassingen of het terugzetten van de backup van chiptuning er voor zorgen dat er nog ergens een nulletje of eentje verkeerd stond in een van de regelapparaten.

Reactie van PON:
Beste heer *** ******,

Het is echt bijzonder spijtig dat de storingen in uw Volkswagen Polo blijven optreden en het spijt mij zeer dat u hierdoor met ongemak geconfronteerd wordt.

Zoals ik in ons telefoongesprek inderdaad heb aangegeven is het niet uit te sluiten dat na het terugzetten van de chiptuning toch verstoringen in de software op het regelapparaat zijn achtergebleven. Daarnaast hebt u zelf instellingen in de regelapparatuur veranderd. Ook deze ingrepen kunnen mogelijk de veroorzaker van de storingen zijn.

Om in de huidige situatie de oorzaak van de storingen te vinden, zou zeer uitgebreid onderzoek gedaan moeten worden. Hierbij zou alle software regel voor regel nageplozen moeten worden. Hier gaan tientallen uren in zitten. Dit onderzoek kan niet onder garantie uitgevoerd worden en kan ook niet binnen de Nederlandse Volkswagen organisatie uitgevoerd worden.

Voor een goede diagnose binnen onze Volkswagen organisatie dient de auto helemaal origineel te zijn. Door uw aanpassingen aan de Polo is deze niet meer origineel. Een optie is dan het vervangen van alle regelapparaten in uw Polo, het is immers niet bekend welk regelapparaat de storingen veroorzaakt. Als de storingen hierna nog steeds bestaan, kan Vallei Auto Groep gericht zoeken met ondersteuning van onze Technische Specialisten en Volkswagen AG.
Deze optie zou u met Vallei Auto Groep kunnen bespreken, maar ook deze optie kan niet onder garantie uitgevoerd worden.

Het spijt mij dat ik u niet anders kan berichten.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Einde reactie van PON

Met andere woorden, nu het lastig wordt schuiven we het maar af.

Dealer ook hiermee geconfronteerd maar ook van uit hun kant niet echt een passende oplossing.
Bij de dealer is bekend dat de auto al problemen gaf ver voordat er überhaupt aanpassingen zijn gedaan. Juist daarom had ik toch wel wat meer ruggengraat van hen verwacht richting PON, maar nee ... helaas.

Dealer hierop aangeschreven maar ook dit heeft geen oplossing gebracht.
Reactie Vallei Auto Groep:

-zoals wij het zien hebben we tot dusver al het mogelijke gedaan om de technische oorzaak van de klacht(en) te achterhalen,
-je hebt aangegeven dat je zelf aanpassingen hebt doorgevoerd, zoals ook leesbaar op forums,
-de fabrieksgarantie is daardoor vervallen op de auto zoals door Pon aangegeven.

Omdat we je graag willen helpen, zoals eerder aangegeven alleen niet kosteloos, stel ik voor om samen aan tafel te gaan zitten om te kijken welke vervolgstappen verstandig zijn. Daarbij wil ik ook zeker meedenken in de kosten. Dit wil ik wel voor ons allebei wel heel helder hebben om eventuele teleurstelling of andere verwachtingen te voorkomen.
Einde reactie Vallei Auto Groep

Ondertussen dus maar enkele externe partijen ingeschakeld in de hoop dat uiteindelijk, via een (waarschijnlijk) langslepende en dure procedure het recht zal spreken.

In overleg met mijn raadsman ga ik, tot dat er een uitspraak is in deze zaak, inhoudelijk niet verder meer in op deze kwestie.
 
De cultuur is tegenwoordig zo dat ze het liefst onder iedere verantwoordelijkheid uit willen komen (niet alleen PON doet dit maar ik heb het ook wel gehad bij Apple, Google (Motorola); "waterschade meneer, sorry" "telefoon is geroot meneer, sorry") Die uitweg is dit keer de OBD tuning en VCDS aanpassingen.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn niet alleen maar slechterikken en geldwolven, hoed af voor de eerdere moeite die ze gedaan hebben maar dit is wel een domper.
 
De cultuur is tegenwoordig zo dat ze het liefst onder iedere verantwoordelijkheid uit willen komen (niet alleen PON doet dit maar ik heb het ook wel gehad bij Apple, Google (Motorola); "waterschade meneer, sorry" "telefoon is geroot meneer, sorry") Die uitweg is dit keer de OBD tuning en VCDS aanpassingen.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn niet alleen maar slechterikken en geldwolven, hoed af voor de eerdere moeite die ze gedaan hebben maar dit is wel een domper.
Inderdaad, vooral omdat PON in eerder contact heeft gezegd dat de storingen opgelost moeten worden.

Maar OK, het recht zal zegevieren .... als het niet meer op een vriendelijke manier kan, dan moet het maar op een iets minder vriendelijke manier.
 
Helemaal eens met chuck.
Ik heb ook zoiets gehad met mijn andere auto direct na aankoop. Bleek uiteindelijk door een prutser gechipt te zijn en hebben er de nieuwste software in geladen (met gemodificeerde nokkenas aansturing) en nooit meer ergens last van gehad.

Maar succes en ook sterkte, want hoe waardeloos is het dat ze totaal niet willen meewerken en verder helpen. Het zou juist een uitdaging moeten zijn om zo'n probleem op te lossen!
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 90pk 
  • Leuk
Waarderingen: Maik en GertJan
Helemaal eens met chuck.
Ik heb ook zoiets gehad met mijn andere auto direct na aankoop. Bleek uiteindelijk door een prutser gechipt te zijn en hebben er de nieuwste software in geladen (met gemodificeerde nokkenas aansturing) en nooit meer ergens last van gehad.

Maar succes en ook sterkte, want hoe waardeloos is het dat ze totaal niet willen meewerken en verder helpen. Het zou juist een uitdaging moeten zijn om zo'n probleem op te lossen!
Precies ... Elke dealer of importeur wil graag positieve reclame en ik geloof dat VW dat in deze tijd hard kan gebruiken ;)

Problemen niet oplossen maar afschuiven levert het tegenovergestelde op.
 
Update:

Auto is enkele malen bij de dealer geweest, en ondertussen zijn de motoren voor de spiegels vervangen, die hebben (tot nu toe) geen problemen meer gegeven. Verder is het soundsysteem vervangen door een nieuwere versie 000051419B en ook hier lijken de problemen nu opgelost, fader blijft werken, geen foutmeldingen meer in het systeem.

Ten aanzien van alle andere spookstoringen is het gehele boordnet vervangen echter geeft dit ook weer een nieuw probleem gecreëerd (en het ook nog niet zeker is of de andere problemen opgelost zijn).

Nu blijft er een foutmelding komen: Data Set Implausible B2012 00 volgens de dealer.
Dealer heeft contact met zowel PON als VW Duitsland gehad en zelfs na de meest recente software update is deze melding niet weg te krijgen.

Vandaag de auto weer opgehaald, volgens de dealer heeft VW Duitsland uitgesproken dat deze foutmelding geen negatieve effecten heeft op het functioneren van de auto. Vanzelfsprekend wil ik dat dan 100% gegarandeerd en zwart op wit hebben en heb dit ook kenbaar gemaakt bij de dealer.

Dealer heeft aangegeven in contact te treden met VW Duitsland.

Hoe langer ik er over nadenk hoe minder ik tevreden ben met het antwoord. De foutmelding die nu terug blijft komen heb ik nog niet eerder gehad en komt dus waarschijnlijk voort uit het vervangen van een van de eerder genoemde zaken.

Ik ga nu eerst vakantie houden, we zullen daarna verder zien.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!