Voorstellen CrossPolo (6R) voorstellen

Hallo iedereen!

Altijd leuk om te zien dat er voor (bijna) ieder type auto wel een actief forum is.

Ik ben Cedric, 30 jaar, en altijd gek van auto’s geweest. En naast een auto voor de fun (kitcar uit 1983) heb ik natuurlijk ook een praktische, comfortabele daily nodig. (Met een dak haha)

IMG_1300.jpeg

Na een slechte ervaring met Volkswagen in 2014 (Lupo 3L die meer olie dronk dan diesel) via een Corsa, Aveo, en Sirion 2 toch weer bij een Volkswagen uitgekomen.

Verstandig? Dat moet nog blijken. Maar och wat rijdt het lekker. Zeker als je net uit een koekblik van een Daihatsu bent gestapt voelt een 5e gen polo echt als een nieuwe Mercedes.

Wat waren de eisen?
Zuinig - 1.2TSI check!
Comfortabel - 5e gen Polo check!
Praktisch - 5 deurs check!
Stil op de snelweg - 6bak check!
Distributieketting - ik weet het..maar check!

Wat heb ik gevonden?
2011 CrossPolo (6R) 1.2TSI
Minpunten?
- Laat ik beginnen met de grootste, een km stand van 275.000 en daarmee de hoogste stand van alle auto’s die ik ooit heb gehad. (Naast m’n daily heb ik verschillende >200.000km BMW’s gehad E36, E39 en E30)
- Lakschade op de voor en achterbumper.
- Raamrubber van bijrijdersportier zit niet helemaal lekker. (Alleen aan de binnenkant)
- Geen enkele onderhoudshistorie.
- Wat lichte schade aan de velgen en wat grotere schade (happen uit) de wang van de banden.
- Bij het starten hoor je kort even een rateltje van de ketting.

Pluspunten?
- Die kilometers zijn allemaal gereden door slechts één vorige eigenaar.
- Trekhaak, airco, cruisecontrol.
- Speakers klinken goed.
- Nog geen roest kunnen ontdekken.
- Koppeling voelt nog aardig nieuw.
- Olie stond mooi op peil.
- Turbo klinkt goed en doet z’n werk.
- Ketting is na een halve seconde mooi stil. Misschien niet als nieuw maar minder geluid dan de Mercedessen die ik als taxi reed vroeger.
- WA 60% goedkoper dan van de Daihatsu.
- Na wat onderhandelen €4.250,- voor de auto betaald.

Ik vergeet vast nog een hoop te vermelden, en ik moest na aankoop van de auto ineens voor werk naar het buitenland. Dus verdere updates zullen nog even op zich laten wachten.

Ben wel benieuwd naar jullie mening, en heb natuurlijk nog wel snel wat foto’s gemaakt van het exterieur voor ik naar Schiphol werd gebracht. Dus hieronder nog een paar fotootjes. Fijne avond allemaal!
 

Bijlagen

  • IMG_2167.jpeg
    12.7 MB · Weergaven: 41
  • IMG_2168.jpeg
    12 MB · Weergaven: 25
  • IMG_2169.jpeg
    13.6 MB · Weergaven: 24
  • IMG_2170.jpeg
    12.4 MB · Weergaven: 22
  • IMG_2171.jpeg
    7.9 MB · Weergaven: 20
  • IMG_2172.jpeg
    9.5 MB · Weergaven: 23
Volkwagen  CrossPolo (6R)  1.2 TSI 105PK 
Welkom, leuk om te lezen!
Voor het aantal km's vind ik de auto er nog best netjes uit zien.
Nog veel veilige km's en veel leesplezier gewenst! :cool:
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Bedankt allemaal voor het warme welkom!

Ik ben het helemaal eens dat een auto met een dergelijke km-stand zonder historie kopen een risico is. Voor zover ik hem kon testen tijdens de proefrit leek hij solide en ik had een goed gevoel bij de auto. Inmiddels is er 300km met de Polo gereden (door m'n vriendin aangezien ik nog in het buitenland zit) en geeft de auto nog geen krimp. Het bijhouden van historie begint in ieder geval weer vanaf nu. Zal eens op marktplaats kijken of ik ergens een origineel mapje met boekjes kan vinden. Vloeistoffen en filters ga ik zsm doen. De banden mogen ondanks de beschadigingen nog wel even blijven tot de APK in Juli. Heb ook een scherm met CarPlay besteld uit China aangezien de standaard radio (eentje zonder kleurenscherm) wel een Bluetooth optie heeft maar nergens mee wil verbinden, en een fm transmitter vind ik maar niets. De geluidsisolatie aan de binnenkant van de motorkap ga ik ook ergens bestellen aangezien die aan flarden hing. Ook voelde het tijdens het remmen alsof er een kleine slag zit in een, of meerdere van de remschijven. Dus schijfjes en blokjes ook maar meteen doen.

Dus:
- Olie, koelvloeistof, remvloeistof
- Oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter
- Isolatie motorkap
- Schijven en blokjes (voor, achter of beiden)
- CarPlay scherm inbouwen
- Map en boekjes
- Poetsen binnen en buiten + wax
- Schade aan velgen oplappen

Als iemand nog tips heeft om aan de lijst toe te voegen hoor ik het graag. Of als iemand bepaalde merken spullen kan aanbevelen bijv. Zo niet laat ik het hier wss even bij tot ik de auto wat beter ken.

Ojah dit schermpje heb ik besteld, en dan de 7 inch:
Kleur: 2G 32G style A
Super goedkoop, ben benieuwd of het wat is. Volgens de recensies lijkt het wel wat.
 
Volkwagen  CrossPolo (6R)  1.2 TSI 105PK 
Heel mooie auto.
Met die km en al zeker als je nu al een rateltje van de ketting hoort zou ik zeker de ketting vervangen !
Bij mijn moeder polo-6r met 110k km is zopas de kettign versprongen en de motor kapot gedraaid, zou zonde
zijn moest je dit ook meemaken...
 
Volkswagen  POLO 6R  1198cc 51kw 70PK 
Canbus kan probleem zijn. Je zou evt de radio kunnen voeden met een geschakelde plus uit het zekeringkastje en de sigarettenaansteker. Radio zou ik hier op het forum even zoeken ( @dov ), die Chinese meuk heeft vaak net wat eigenschappen die gaan irriteren, zoals eigenwijze bediening en bijvoorbeeld geluid van telefoon via BT. Zelf heb ik het liefst een fysieke draaiknop voor het volume ipv touchscreen of +/- knoppen, kun je blind bedienen.

Wat lichte schade aan de velgen en wat grotere schade (happen uit) de wang van de banden.

Met banden (en remmen) gok ik nooit. Dat is ook vaak het eerste dat ik bij een nieuwe oude auto vervang.
Vooral een schade op de wang van de band kan sowieso gevaarlijk zijn. Ik kies altijd A-merk all-season banden. Dat is een compromis, maar tegenwoordig zijn er echt wel goede banden die niet veel onderdoen voor goede zomer-/winterbanden.

Als iemand nog tips heeft om aan de lijst toe te voegen hoor ik het graag.
Meestal vervang ik ook:
-Ruitenwissers voor en achter (bijv Bosch Aerotwin)
-Koplampen door wat betere/fellere (bijv Osram Nightbreaker)
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2TDi Bluemotion 100pk 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Hey franswa, ik had je verhaal gelezen idd. Wat een ontzettende pech :/

Met de km-stand van dit beestje zal de ketting geheid al een (of twee) keer vervangen zijn. Ik had wat research gedaan en naar verluid zijn de vervangende kettingen van hogere/zwaardere kwaliteit dan de originele ketting. Mede daarom zou het probleem van de ramp-ketting onder de latere bouwjaren ook niet meer voorkomen. Daar zat a fabriek al de betere ketting op.

Voor de “upgrade ketting” zoals de VW dealers hem noemden geldt de 3 seconden regel. Pas als hij bij het starten 3 seconden rammelt wordt het tijd voor vervangen. Het risico op slippen/verspringen ontstaat pas bij een rammel langer dan 3 seconden. Gezien dat ie nu “slechts” een halve seconde geluid maakt, het geluid me mee valt, de relatief lage aankoopprijs van de auto, de prijs van het preventief vervangen van de ketting, en al de andere kosten die nog zouden kunnen komen als ik pech heb, moet ik voor nu afwegen en het risico nemen om deze ketting nog even te laten zitten.

Ik ga zeker wel goed in de gaten houden of het rammeltje luider wordt of langer gaat duren. Zo ja zou ik dan nog eerst overwegen om alleen de spanners te vervangen. Wellicht schuif je de duurdere reparatie daarmee weer jaren vooruit.

(Hoor het graag als mijn research/redenatie hierboven onjuist is trouwens)
 
Volkwagen  CrossPolo (6R)  1.2 TSI 105PK 
franswa en ShibyBob,

Ik zit helaas nog steeds in het buitenland (Brr -30C) dus heb de radio nog niet kunnen installeren. (En kan het beter niet aan m’n vriendin overlaten)

Ben zelf ook benieuwd of het wat is en hoe de installatie verloopt. Zal het zeker documenteren en foto’s maken als het zover is.

OttoProtten,

Bedankt voor de tip!
Brembo blokjes en schijven stonden al op de lijst. 215 40 17 Continental Premium Contact 6 zit er inmiddels al onder. Want rechts voor liep langzaam leeg. Gaf steeds na een week een melding op de sensoren en was dan 0,3 bar kwijt.

Lampjes en ruitenwissers gaan op de lijst ✅
 
Laatst bewerkt:
Volkwagen  CrossPolo (6R)  1.2 TSI 105PK 
Ik overweeg trouwens om een keertje met de auto bij JDEngineering langs te gaan. Niet omdat de auto imo per see meer pit nodig heeft (daar heb ik een andere auto voor), maar omdat ik benieuwd ben naar hun diagnose. Zeker omdat er geen historie bij de auto zat. En mocht de diagnose zijn “de patiënt is gezond” dan waarom niet meteen die extra pk’s?

35pk extra en 50Nm extra (gemiddeld) is zeker een leuk verschil.

1706730233795.jpeg
 
Volkwagen  CrossPolo (6R)  1.2 TSI 105PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!