Coulance ratelende distributieketting 1.2 TSI

Bij aanschaf al. Heb hem op 145k aangeschaft. Auto was altijd bij de dealer onderhouden en kwam van de eerste eigenaar. Bij het horen van de ratel direct met VW specialist JVV Automotive in Beneden-Leeuwen gesproken die dezelfde verklaring gaf. Na 3 seconde nog steeds een ratel? Dan actie ondernemen: spanner en ketting wisselen.

Kortom: afgezien van ratel is het een top blokje met enorm veel potentie. Dit is echter al de zoveelste thread die ik op internet vind over dit mankement dat ik het op de voet wilde volgen. Iedereen krijgt dezelfde verklaring.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Bij een ratelende ketting zou je kunnen beginnen met de kettingspanner te laten vervangen. Die zit op een plek waar je relatief eenvoudig bij kan. Ben je met een goede honderd euro bij de dealer wel klaar. Mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan je altijd nog overwegen om later de ketting te laten vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Bij een ratelende ketting zou je kunnen beginnen met de kettingspanner te laten vervangen. Die zit op een plek waar je relatief eenvoudig bij kan. Ben je met een goede honderd euro bij de dealer wel klaar. Mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan je altijd nog overwegen om later de ketting te laten vervangen.

Heb jij dat laten uitvoeren?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Bij een ratelende ketting zou je kunnen beginnen met de kettingspanner te laten vervangen. Die zit op een plek waar je relatief eenvoudig bij kan. Ben je met een goede honderd euro bij de dealer wel klaar. Mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan je altijd nog overwegen om later de ketting te laten vervangen.

Dat is helemaal geen verkeerd idee David. Ga ik over nadenken (y)
 
Update:

In januari 2021 de distributie ketting en de waterpomp laten vervangen op eigen kosten.
De Volkswagen dealer zou het onder coulance vergoeden als de ratelende distributie
ketting langer dan 3 seconden ratelt. Die van mij ratelde iets langer dan 2 seconden...
Ik durfde het risico niet te nemen om nog langer door te rijden dus dan maar zelf betalen.


Thanks voor de update. Ik vroeg mij af of jij de kettingspanners nog eerst had vervangen en of je het geratel niet meer hoorde na het vervangen van de ketting (heb je trouwens alleen de ketting vervangen of een compleet set)?

Ik zit nu namelijk met het zelfde probleem in 2023.. Mijn Polo 1.2 TSI uit 2012 met distributieketting (136K KM) maakt een ratelend geluid bij een koude start van circa 3 seconde. Daarna is het geluid weg en draait de motor prima.
Ik twijfel of ik deze ingreep wel moet doen gezien het binnen de norm valt en het een fors bedrag is (+/- 1.000 euro)...

Ik heb natuurlijk liever niet dat de ketting eraf springt maar mocht dit 'normaal' zijn dan wil ik ook niet onnodig geld uitgeven..

Graag zie ik je reactie tegemoet.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90 PK 
Er is een gemodificeerde ketting, waarna het probleem niet terug komt.
Probleem met een uitgerekte ketting is niet per se dat ie eraf springt, maar wel dat de timing niet meer klopt. Dan ga je bv misfires krijgen en kan alsnog de boel in de soep lopen. Maar daarvoor krijg je wel waarschuwingen vaak, da's niet van de ene op de andere dag.
 
Thanks voor de update. Ik vroeg mij af of jij de kettingspanners nog eerst had vervangen en of je het geratel niet meer hoorde na het vervangen van de ketting (heb je trouwens alleen de ketting vervangen of een compleet set)?

Ik zit nu namelijk met het zelfde probleem in 2023.. Mijn Polo 1.2 TSI uit 2012 met distributieketting (136K KM) maakt een ratelend geluid bij een koude start van circa 3 seconde. Daarna is het geluid weg en draait de motor prima.
Ik twijfel of ik deze ingreep wel moet doen gezien het binnen de norm valt en het een fors bedrag is (+/- 1.000 euro)...

Ik heb natuurlijk liever niet dat de ketting eraf springt maar mocht dit 'normaal' zijn dan wil ik ook niet onnodig geld uitgeven..

Graag zie ik je reactie tegemoet.

Thanks!

Ik heb de complete set vervangen. Kostte toen 750 euro incl. uurloon. Destijds zou ik bij een ratel van 3 seconden of meer coulance
krijgen bij VW. Onderdelen gratis en 80% korting op uurloon of iets in die richting. Misschien kun je dat eerst proberen ?
 
Er is een gemodificeerde ketting, waarna het probleem niet terug komt.
Probleem met een uitgerekte ketting is niet per se dat ie eraf springt, maar wel dat de timing niet meer klopt. Dan ga je bv misfires krijgen en kan alsnog de boel in de soep lopen. Maar daarvoor krijg je wel waarschuwingen vaak, da's niet van de ene op de andere dag.

Thanks voor je reactie. Hoe heet deze kettingset?
Ik heb de complete set vervangen. Kostte toen 750 euro incl. uurloon. Destijds zou ik bij een ratel van 3 seconden of meer coulance
krijgen bij VW. Onderdelen gratis en 80% korting op uurloon of iets in die richting. Misschien kun je dat eerst proberen ?
Thanks voor de tip. Hoe werkt dit? Je gaat gewoon langs de lokale VW dealer / service point en legt uit wat er aan de hand is? En na het vervangen heb je het geratel nooit meer gehoord? Ik lees namelijk dat polo eigenaren soms het weer horen na een paar maanden...
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90 PK 
@Djoggo :
Ze noemen het bij de dealer nog steeds volgens mij de "verbeterde distributie ketting"

Bij mijn 1.2TSI (bj 2012) is bij ongeveer 45.000 de ketting, ketting spanner, ketting voor de olie pomp en ook de oliepomp allemaal vervangen.
Dit was in de van zomer 2015. Had behalve het start rateltje, wat vrij normaal is bij de tsi VW motoren (en ook al vroeger met de hydrostoters bijv) nergens last van totdat in die zomer van 2015 tijdens een warme dag (30c) we in de file stonden op de A50 en vervolgens het in eens goed los ging met ratelen...
Gelijk bij een VW dealer achter gelaten en daar zeiden laat maar staan, dat wordt de ketting modificatie en wissel.
Er zit nu dus een verbeterde ketting combi en pomp en nieuwe spanners op, plus een zooi aan klein materiaal (schroeven, boutjes etc etc)
Alles onder coulance vervangen, heb de rekening gezien en daar wordt je niet vrolijk van als je die had moeten betalen.
Het was toen bijna 1400 euro, waarvan er voor mijn rekening een bijdrage openstond van 140 euro ongeveer, de rest mocht Pon betalen
 
Thanks voor je reactie. Hoe heet deze kettingset?

Thanks voor de tip. Hoe werkt dit? Je gaat gewoon langs de lokale VW dealer / service point en legt uit wat er aan de hand is? En na het vervangen heb je het geratel nooit meer gehoord? Ik lees namelijk dat polo eigenaren soms het weer horen na een paar maanden...

Inderdaad, naar de VW dealer en het probleem uitleggen.
Na het vervangen van de distributieketting heb ik geen geratel meer gehoord
en rij ik met een gerust hart weer in de Polo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Djoggo
Ja, bij David is de distributieketting onder coulance vervangen bij km stand van ongeveer 70.000.

Het klopt wat @HoMi zegt. De "verbeterde distributie ketting" zit er nu 170.000 km in.
(En ja, voor de snelle rekenaars: De teller staat nu op 240.000km ;))

En eigenlijk heeft de ketting, op een enkele incidentele keer, niet meer gerateld.
Was er in het begin ook wat sceptisch over, maar blijkbaar hebben ze hem toch verbeterd!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Ben wel bang dat die coulance regeling er niet meer is. Vooral dealeronderhouden en Nederlands geleverde auto's maakte kans op deze coulance, en dat maakt dus dat ondertussen de meeste 'slechte' kettingen wel vervangen zijn en als er nu een ratel optreed het gewoon als slijtage gezien wordt. Bij de Audi A1 1.4 TSI uit 2012 van mijn vrouw met 160.000km zit de eerste ketting er nog in. Je hoort hem bij koude motor nog geen seconde en dan is de ratel weg. Die blijft lekker zo zitten. De waterpomp is wel recent kapot gegaan en die is vervangen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!