Chip tunnen

Wicko071

Bekend lid
2,069
468
102
Beste polo rijders,

Ik wil graag meer weten over chip tunen en aangezien hier veel mensen het over hebben en ook hun polos hebben getunned. Ik kan het natuurlijk ook aan google vragen, maar ik zou graag jullie ervaringen en meningen hierover willen weten, want ik heb daar eerlijk gezegd weinig verstand van.. mijn vraag is:

Hoeveel soorten chip tune zijn er?

Kunnen er problemen optreden na het tunnen in zoverre dat je auto kapot gaat?

Ga je op verbruik achteruit, of juist vooruit?

Stel ik zou mijn polo 1.2 BM willen tunen, zou dat verstandig zijn, aangezien de 1.2 maar 3 cilinders hebben?

Ik hoor het graag van jullie :cool: ..
 
Ok, er zijn (naar mijn weten) twee soorten chiptuning mogelijk, namelijk via de ODB stekker rechtstreeks op de computer van de auto en via een externe regel unit. De voorkeur ia om via de OBD stekker te tuinen, aangezien er dan veel meer dingen goed af te stellen zijn.

Het tunen van een 1.2 TDI zal zeker een flinke vooruitgang zijn in koppel en PK's. Kijk bijvoorbeeld eens op JDEngineering daar zie je dat jouw auto van 75PK naar 100PK gaat en de koppel van 175Nm naar 230Nm. Een flinke vooruitgang dus.

Of het consequenties voor de turbo heeft, dat zal best wel, maar hoeveel weet ik niet.
 
Meer vragen om vermogen en koppel zorgt voor een hogere belasting van alle onderdelen zoals de turbo, koppeling en bak, e.d. Vergeet ook niet een hogere slijtage van de banden en (mogelijk) een hoger verbruik omdat je graag het nieuwe vermogen aanspreekt.

Een goede tuner blijft binnen de toleranties van de fabriek, tenzij de klant de extreme kant op wil.
Je hebt bij de Polo 6R bijvoorbeeld 2 1.2 TSI en 3 verschillende 1.6 TDI uitvoering waarbij in de basis het blok hetzelfde is en het verschil 'm in de software zit die VW er in zet. De tuner kan dit optimaliseren zodat er zowel uit de basis 75pk/225Nm 1.6 TDI dezelfde 135pk/310Nm komt als uit de basis 105pk/250Nm.

Onderhoud is dan zeker belangrijk èn sommigen stappen zelfs over van de longlife naar de vaste interval beurten.

Mijn tip, bel eens rond naar de bedrijven en stel je vragen. Laat de prijs niet de doorslag geven...
 
Je auto zal je meer belasten om je meer gebruik gaat maken van de extra pk's en koppel. Alleen heb ik zelf ook in een 1.2 tdi gereden met JD module en ik vond dat 100Pk perfect pas voor de auto. Genoeg power maar ook niet teveel. Als je maar niet als een malloot constant volgas gaat rijden. Wat sowieso aan te raden is, of je auto nou gechipped is of niet is om je auto stationair te laten draaien na een rit. Gewoon even minuut, anderhalf zodat je turbo afkoelt. Dit doe ik altijd, ongeacht of het een lange rit is geweest of niet.

Dan stap ik uit, doe me jasje aan, pak me tas uit me kofferbak. Laat hem nog even nadraaien en doe hem dan uit. Doe dit altijd minimaal een minuut.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ja klopt dat kan ook. Aangezien je je turbo dan niet belast. Aangezien ik toch altijd zonder jas rij laat ik hem lekker stationair rijden, pak me jasje etc. Dan laat ik hem lekker minuutje stationair draaien. Kan nooit slecht zijn en alleen maar goed.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ik rijd dan niet met een 6r maar mijn 9n3 is gechipt op 30k kilometer en daar was het maximale uitgehaald, dus niet gewoon een "safe" chip. Van 100 naar 150 pk en 240 naar 315nm wat serieus wat extra power is. Ondertussen heeft de polo 165k km's en zijn er nooit problemen mee geweest :) Enige tips: warm rijden alvorens plankgas te geven + laten afkoelen/stationair draaien na een stevig ritje.

Qua verbruik zou je er theoretisch op vooruit moeten gaan (zelfde rijstijl aanhouden), maar de meeste mensen maken gretig gebruik van de extra power dankzij de chip, waardoor je verbruik er meestal op achteruit gaat.

Ik ben eigenlijk zo overtuigd van het chippen dat ik bij de keuze van een nieuwe wagen eerst kijk naar hoe goed deze kan gechipt worden en zo besparen op een duurdere motor ten gunste van extra opties Stick Out Tongue Spijtig genoeg hebben BMW en Mercedes hier al een stokje achter gestoken doordat de software in de sleutel herkent dat de wagen gechipt is en bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt weg garantie :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jou polo kan inderdaad enkel via externe box gechipt worden. Dit is niet op maat en dus minder goed, maar het zijn geen hoge waarden ofzo dus je zal er wss niets van merken.
De turbo zal zwaarder belast worden dus zal ook sneller kapot gaan, maar deze kan dan nog steeds bvb 200.000km mee gaan.
Verbruik gaat er enkel op vooruit als je kalm rijdt, meestal als je chipt rij je lekker vlot en zal je verbruik dus wel hoger zijn.
 
Jou polo kan inderdaad enkel via externe box gechipt worden. Dit is niet op maat en dus minder goed, maar het zijn geen hoge waarden ofzo dus je zal er wss niets van merken.
De turbo zal zwaarder belast worden dus zal ook sneller kapot gaan, maar deze kan dan nog steeds bvb 200.000km mee gaan.
Verbruik gaat er enkel op vooruit als je kalm rijdt, meestal als je chipt rij je lekker vlot en zal je verbruik dus wel hoger zijn.

Dus als ik jouw reactie lees, is het wijs om hem eigenlijk niet te tunen?..
 
Jou polo kan inderdaad enkel via externe box gechipt worden. Dit is niet op maat en dus minder goed, maar het zijn geen hoge waarden ofzo dus je zal er wss niets van merken.
De turbo zal zwaarder belast worden dus zal ook sneller kapot gaan, maar deze kan dan nog steeds bvb 200.000km mee gaan.
Verbruik gaat er enkel op vooruit als je kalm rijdt, meestal als je chipt rij je lekker vlot en zal je verbruik dus wel hoger zijn.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Een turbo heeft geen km-limiet of wat dan ook. Een turbo is zo goed voor jou als dat jij voor hem bent. Een kennis heeft een golf 4 1.9 tdi 90PK die gechipped is naar 125Pk. Ding is gechipped bij 134.000 (toen hij hem had gekocht) en er staat nu precies 504.000 op de klok. De koppeling is vorige week vervangen en de eerste turbo zit er nog op. Is geen opa rijden en ook geen oud iemand. 32 jaar oud en behandelt zijn auto gewoon heel goed. Lekker laten draaien na een rit, minuutje tot anderhalf. Bij zware belasting van de turbo 2 minuten minimaal. elke 15K nieuwe olie, en filter, distributie op tijd vervangen, grote beuren op tijd etc. Dat blok klinkt heerlijk, genot om naar te luisteren en turbo fluit alleen als je hem zwaar belast.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ik zeg ook niet dat een turbo een km limiet heeft.
Maar als je chipt zal je turbo harder worden belast en dus meer "afzien".

En of het wijs is of niet, is persoonlijk..

Mijn vorige wagens waren ook gechipt, de polo (nog) niet.
Je hebt er zowiezo meer plezier aan dus ik zeg doen :)

En zoals eerder vermeld, altijd warm rijden en eventueel laten nadraaien (moet enkel als je echt bent doorgegaan).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!