Chip tunnen

Bij Ventura tuning zeiden ze dat deze running box helpt om de EGR schoon te houden. Hij wordt heter en brandt beter schoon. Klopt dat?

Theoretisch zeg ik ja. Ik ben erg van het rustige rijden maar geef hem er af en toe als hij warmoes goed van langs. Daarna loopt hij gelijk weer zuiniger. Mijn EGR is nu pas na 90000km gaan storen! Ik hoor wel dat ze soms al bij 30000 km stuk gaan.

Egr... het blijft de meest onnuttige uitvinding in de automobielsector. Oké minder NoX op korte termijn, maar op langere termijn alleen maar meer roetdeeltjes en een slechter lopende motor (ook niet goed voor de natuur eh). In deellast staat de klep open en jaagt doodleuk al je uitlaatgassen in de inlaat en klontert samen met de cartergassen. Eén van die 2 mechanisch en softwarematig (indien mogelijk) buiten spel zetten helpt natuurlijk wel tegen het verder intern vervuilen.

Met hogere EGT waardes (om zogezegd schoon te branden) moet je ook oppassen. Sommige egr systemen/koelers kunnen daar niet goed tegen en gaan scheuren en/of lekken!
 
Ik heb net m'n druk verschillen sensor vervangen. Eerder had ik een tank met dpf cleaner er door gedraaid. M'n roetfilter is weer schoon
gebrand

Nu de sensor ok

Alleen nog m'n EGR.

Door de sensor trekt hij nu weer in lagere toeren. Met de defecte deed hij dat soms goed, dan weer bij 3000 vervolgens bij 2800 of 3200tpm net waar hij zin in had. Ik denk dat m'n EGR Goed vol en vast zit. Het is de eerste keer en m'n teller staat op 98638km
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!