Beide homokineten aan het slijten?

Mijn 2009 9N BMS rijdt heerlijk, de luidruchtige motor doet het prima en de stroeve versnellingsbak schakelt prima door.
Wel merk ik dat ik af en toe en kraakje bij het optrekken en een bonkje in de bochten heb. Opzich niet erg, de auto was niet duur dus ik verwacht her en der wel een reparatie en ik kan me voorstellen dat 'ie met zijn kleine bandjes wat slijtage plekken heeft.
Volgens het zwakke punten topic willen de homokineten weleens stuk gaan; voor tweehonderd en een beetje laat ik een hele aandrijfas wel vervangen. Maar als ik de auto opkrik en aan het wiel ga draaien (RV hoor ik het duidelijkste) merk ik geen speling; wel een kraakje zowel bij links als rechts draaien, besloten LV even te checken en deze heeft het ook. Maar ook hier zien de as en de kap er gewoon prima uit.
Toch lijkt de homokineet me het meest voor de hand liggend. Maar is dat redelijkerwijs te verwachten dat ze het allebei zijn met zo'n 165K op de teller?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 80pk 
het zou heel goed kunnen dat je versnellingsbak kapot is. Deze bakken hebben nog wel eens last van het feit dat de 5e versnelling droog loopt. hierdoor gaat het baklager kapot
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Check je veerpootlagers ook eens. Als die hun werk niet meer goed doen kan dat ook resulteren in een geluid wat op een bonk lijkt. Is dan gewoon je veer die verdraait ten opzichte van je lager. Makkelijk te checken ook zonder brug. Iemand het stuur volledig naar links en rechts laten draaien en jij met een lampje je veren in de gaten houden. Zouden gewoon soepel moeten meedraaien met je veerpoot
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
Helaas, door de kater te laat voor een brug. Maar ik ben er nu wel uit dat het niet zozeer aan het bochtenwerk ligt.
Als ik langzaam rijd een beetje tussen op de motor remmen en gas geven veelal in de lage toeren dan merk ik dat het gekraak (dat is het eigenlijk meer) opspeelt. Ik heb ook het idee dat 'ie bij het optrekken in de 1e versnelling af en toe neigt naar een gilletje (beetje zoals een koude v-snaar). Dus de bak zoals Catunambu aangeeft vind ik geen gekke gedachte. Een 2e hands bak is denk ik wel te vinden voor een prima prijsje.
Eens kijken waar ze de bak kunnen verwisselen, hoeveel tijd mag zoiets kosten?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 80pk 
@Elpie waar woon je? ik ben in het bezit van een eigen brug en sleutelplekje. eventueel wil ik de bak wel voor jou vervangen.

Normaal gesproken is een garage er c.a. 4-5uur mee bezig. Neem meteen je koppeling mee. je bent er nu toch bezig
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zou toch even diagnose laten stellen door een garage ipv via het forum ervan uit gaan dat je bak kapot is.
Helemaal mee eens. Zou een beetje jammer zijn als je daar veel geld aan uitgeeft en het probleem er nog zit.
Mocht het een lager in de bak zijn, zou je er ook voor kunnen kiezen om dat lager te laten vervangen mits jouw bak voor de rest goed is. Zonde als je een gebruikte koopt die misschien ook niet goed is.....
Als je echt denkt dat het in de bak zit zou ik langs een transmissie revisiebedrijf gaan. Die horen gelijk wat het is
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 tdi 
hahaha! Je mag prima naar Drenthe komen haha!
In de buurt van Hoogeveen heb ik mn sleutelplekje ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik ga op zoek naar een bak; daar is wel uit te komen. Ik zie wel dat er verschillende bakcodes zijn jdd, jcz en ggv.
Er zijn jong gebruikten en gereviseerde bakken, ik kom er vast wel ergens uit.
Dan nog een litertje of twee bakolie, en een koppeling.
En iemand die hem wil demonteren/monteren bijvoorbeeld @Catunambu

Moet ik nog aan meer dingen denken die ik moet verzamelen?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 80pk 
Ik heb een revisie bak gevonden.
Voor 150 euries extra halen ze de oude eruit, nieuwe erin, olie erin en een koppelingssetje erin (die moet ik wel meenemen).
Lijkt me een prima deal en ik kan weer doorrijden (y)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!