AUTO light - automatisches Fahrlicht

Wow, netjes ingebouwd in de A-stijl Jll1985! Complimenten Big Grin
Ben benieuwd naar de verdere ervaringen, ook met de kabelboom. En naar het antwoord dat sjengcity gaat krijgen.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
@deMercer
Dankje! Het was min of meer een experiment i.v.m. die extra A-stijl die ik nog had liggen :) normaal gesproken ben ik niet zo van het aanpassen/bewerken van allerlei onderdelen :)

Het liefst wil ik de lichtsensor in de regensensor werkend krijgen, mocht dat falen dan wil ik lichtsensor van de module verplaatsen naar naar de kap van de spiegel, daar verzin ik wel iets moois op. :) En wellicht hebben jullie ook ideeen!?

Als Sjengcity het inderdaad voor elkaar krijgt om de module los te bestellen dan is het een uitkomst voor velen! (als je de EU lichtschakelaar erbij hebt).


Overigens heb ik wat nieuws ondekt tijdens het rijden over de werking van de module. Ik rij op het moment zonder muziek :cool: zodat ik de relais van de lichtmodule hoor schakelen haha :grin:

De module beschikt over een soort genoemde schemer optie, dat wil zeggen dat bij schemer als de lichtschakelaar in AUTO modes staat de stadsverlichting aangaat met behoud van de dagrijverlichting. Als het voldoende donker is zal de dagrijverlichting uitschakelen en het dimlicht aan.

Het mooie hiervan is dat je bij schemer dus altijd instrumenten verlichting hebt! :grin: met behoud van je dagrijverlichting!

Uitleg; De foto is gemaakt om iets voor 7 uur 's ochtends. (zonsopkomst)
Contact AAN, AUTO Modus, Stadslichten & Dagrijlichten incl. instrumentenverlichting. bij voldoende daglicht zal de stadsverlichting uitschakelen, bij onvoldoende daglicht zal het dimlicht inschakelen en de dagrijlichten uit.
jii1985-albums-auto-verlichting-picture2625-foto1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé, dat is geinig! Branden je achterlichten en de kentekenverlichting dan ook?
Wel is dit wettelijk verboden: DRL mag alleen branden als er geen andere verlichting brandt. De politie zou je DRL op deze manier weleens als onterecht brandende mistlampen kunnen zien. Hoop uiteraard voor je dat dat niet gebeurd!
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Dat is het zeker :) De schemer functie is nooit lang in werking gelukkig.

De achterlichten en kentekenverlichting branden ook mee.
Wat betreft de wettelijke eis;
6.19.7. Elektrische schakeling De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.
Ik lees hieruit dat de dagrijlichten niet mogen branden samen met de mistvoorlichten of koplichten (dimlicht)
er wordt niet gesproken of stadsverlichting?
(volgens mij mag je hoe dan ook geen stadsverlichting voeren haha :))

Wel zie ik vaak mede-weggebruikers denk aan bmw, renault. zijn hebben ook dagrijlichten die dimmen of gewoon blijven branden bij het inschakelen van dimlicht? hoe werkt zit systeem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat betreft de schemer optie; dit was voor mij al een probleem als ik m`n dagrij- en mistlichten zou aansluiten. Ik heb een Duitser waarbij de het dimlicht ook als dagrijverlichting werkt maar daarbij branden ook de achterlichten en kentekenverlichting.
Als ik de dagrij- en mistlichten zou aansluiten zou dat op exact jou "schemerstand" neerkomen. Stadslicht, dagrijverlichting (onderin bumper) én achterlichten, iets wat dus niet officieel mag volgens de wet.

Blijft de vraag hoe groot de kans is dat je hier daadwerkelijk een bekeuring voor kunt krijgen of wat voor een invloed het op je APK heeft?

lijkt alsof Google Chrome wat moeite heeft het de reageer optie? Dubbele quote's, lege tekstvelden, beetje vaag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand welke kleur kabel(s) de lichtsensor heeft in onze huidige regensensor?
Ik wil proberen deze draad(en) aan te sluiten op de module :)

Een lichtsensor heeft in principe maar een hele simpele functie, Waarom zouden we dan niet de lichtsensor van onze regensor kunnen gebruiken?

Als dit werkt, dan ben ik heeeel blij Big Grin

De kabelboom heeft nl. 3 aansluitingen die naar de boordnet lopen, en maar 2 aansluitingen bij de spiegel, één voor de regensensor/lichtsensor en één voor de auto dim mirror.
Dus 1 van de 3 is bedoeld voor de lichtsensor :)

dit is de kabel die ik bedoel;
Rainsensing - Interior Mirror - Harness - VW Polo 6R-38994
Ik ben even aan het zoeken geslagen maar twijfel of het mogelijk is wat jij wil.

Onderstaande info is gebaseerd of informatie van de Golf 4
- de regensensor gebruikt 3 kabels; bruin of rood, groen en zwart.
- de binnenspiegel gebruikt ook 3 kabels; kleuren zijn irrelevant.

De lichtsensor van de auto-light module bevat maar 2 kabels, geel en rood; http://uk-mkivs.net/forums/p/504494/3486051.aspx#3486051

Vermoedelijk heeft de lichtsensor van de auto-light module geen ground, bij de regensensor is dit de bruin/rood kabel, deze kun je vermoedelijk dus negeren.

In theorie zou je dus de geel/rood van de auto light module op de groen/zwart moeten kunnen aansluiten máár... Er zijn 2 dingen waar ik over twijfel;
1: Wat is + en wat is - ? Dit kun je met een multimeter wel achterhalen lijkt me.
2: Werken beide sensoren op dezelfde spanning? De auto-light module zal vermoedelijk "Chinese kwaliteit" zijn, ik acht de kans groot dat dit op een andere spanning werkt. Je wilt natuurlijk niet dat er teveel spanning op de regensensor komt waardoor die kapot gaat. Ook dit zou je met een multimeter moeten kunnen achterhalen lijkt me...

bekabeling regensensor Golf 4 bron: VWVortex.com - HOWTO: Replacing rain sensor and autodimming rearview mirror (7e foto zie je in de weerspiegeling van het raam de kleuren het beste).
meer info over regensensor kabels: http://pics.tdiclub.com/members/MOGolf/Upgrading to the automatic dimming.pdf (hoofdzakelijk pagina 11, kabel 4,5 en 6 waarover gesproken wordt).

Disclaimer: alle bovenstaande is gebaseerd op info wat ik op internet kan vinden, ik heb zelf geen regensensor dus kan ook niets verifieren.
 
@Sjengcity,

Toe maar! Ik ben onder de indruk :) (dat terwijl je zelf geen regensensor bezit, dus het eigen belang even terzijde!)

Als het wat minder koud is buiten... (op dit moment sneeuwt het haha) wil ik met de multimeter kun je inderdaad een hoop uitsluiten dus daar zal ik mee beginnen.
Het liefst wil ik een gebruike regensensor om dit te testen, maargoed bij gebrek aan beter...

Het aansluiten zal wel lukken, waar ik huiverig voor ben zijn inderdaad (wat jij al zegt) de verschillende spanningen :!:

Dankje!
 
@Sjengcity,

Toe maar! Ik ben onder de indruk :) (dat terwijl je zelf geen regensensor bezit, dus het eigen belang even terzijde!)

Als het wat minder koud is buiten... (op dit moment sneeuwt het haha) wil ik met de multimeter kun je inderdaad een hoop uitsluiten dus daar zal ik mee beginnen.
Het liefst wil ik een gebruike regensensor om dit te testen, maargoed bij gebrek aan beter...

Het aansluiten zal wel lukken, waar ik huiverig voor ben zijn inderdaad (wat jij al zegt) de verschillende spanningen :!:

Dankje!
Je zou kunnen proberen om de spiegel even los te maken om te kijken of er een onderdeelnummer op de regensensor staat. Even snel op Ebay gekeken zijn er enkele te krijgen voor nog geen € 50,-
Zou je nog altijd bijvoorbeeld een tweedehands kunnen kopen om eerst te testen.
 
Je zou kunnen proberen om de spiegel even los te maken om te kijken of er een onderdeelnummer op de regensensor staat. Even snel op Ebay gekeken zijn er enkele te krijgen voor nog geen € 50,-
Zou je nog altijd bijvoorbeeld een tweedehands kunnen kopen om eerst te testen.

Onderdeelnummer van de regensensor is 1K0955559AB, klopt het onderdeel kun je al voor een paar tientjes scoren zowel nieuw als gebruikt.
 
Blijft de vraag hoe groot de kans is dat je hier daadwerkelijk een bekeuring voor kunt krijgen of wat voor een invloed het op je APK heeft?

Ik ben benieuwd hoe de licht module zal werken bij jou? aangezien er een aantal dingen al niet volgens nederlands standaard is? wellicht verstandig om even de verkoper te contacten?

In het ergste geval moet ik tijdens de apk, even mijn oude lichtschakelaar terug plaatsen :) (mocht het tot afkeur leiden) 5 minuten werk.

Of gewoon de hele schemer functie uitschakelen m.b.v. de jumpers aan de achterzijde van de module. (Ik ga me daar verder in verdiepen)

In jou geval is het iets lastiger, denk ik?
 
Dat is het zeker :) De schemer functie is nooit lang in werking gelukkig.
Da's mooi ;)

Wat betreft de wettelijke eis;
6.19.7. Elektrische schakeling De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.
Ik lees hieruit dat de dagrijlichten niet mogen branden samen met de mistvoorlichten of koplichten (dimlicht)
er wordt niet gesproken of stadsverlichting?
Ik kwam deze tekst tegen:
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Dus dan zou het niet mogen. :confused:

Zelf ben ik overigens een keer aan de kant gezet omdat de politie dacht dat ik m'n mistlampen aanhad, terwijl het gewoon de DRL was. Omdat er geen enkele andere verlichting brandde, kon ik weer gewoon verder rijden.

Wel zie ik vaak mede-weggebruikers denk aan bmw, renault. zijn hebben ook dagrijlichten die dimmen of gewoon blijven branden bij het inschakelen van dimlicht? hoe werkt zit systeem?
Bij veel auto's dimt de DRL inderdaad bij inschakeling van de 'normale' verlichting en fungeert dan als stadsverlichting. Dus dat is wettelijk helemaal prima.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ik ben benieuwd hoe de licht module zal werken bij jou? aangezien er een aantal dingen al niet volgens nederlands standaard is? wellicht verstandig om even de verkoper te contacten?

In het ergste geval moet ik tijdens de apk, even mijn oude lichtschakelaar terug plaatsen :) (mocht het tot afkeur leiden) 5 minuten werk.

Of gewoon de hele schemer functie uitschakelen m.b.v. de jumpers aan de achterzijde van de module. (Ik ga me daar verder in verdiepen)

In jou geval is het iets lastiger, denk ik?
Kun je de schemerfunctie niet op een andere manier uitschakelen (auto-0-auto-0 achtige code) of staat daar niets van in de handleiding?

In theorie zou in mijn geval de drl via de BCM uit te schakelen zijn, dat zou al voldoende moeten zijn om aan de Nederlandse wet te voldoen, alle lichten worden uitgeschakeld behalve de drl in de bumper omdat die niet via de BCM lopen als het achteraf is ingebouwd. Dat zal ik moeten testen nadat alles is aangesloten.

Overigens vind ik de combi drl in de bumper+stadslichten persoonlijk wel stoer uitzien :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand al een idee waar de rode kabel opmoet? Uit de buitenspiegel komt een kabelboompje maar welke kabel is van het knipperlicht?

Vandaag is bij mij postNL langs geweest... Inklaringskosten a €43... Had helaas geen contant bij de hand dus haal deze morgen maar op. Heb postNL gebeld die geven aan dat steekproeven plaatsvinden om alles te controleren maar volgens die medewerker heb je wel een kans dat je je inklaringskosten terug kunt krijgen als je een brief stuurt als je het er niet mee eens bent...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@deMercer
Ik heb nog even contact gehad met ome agent, stadslicht voeren tijdens het rijden is bij wet verboden. Hij gaf wel aan dat hierop zelden gecontroleerd wordt doordat agenten door alle nieuwe technieken van dagrijlichten door de bomen het bos niet meer zien :smile:
En dus eigenlijk niet weten wat bij welk voertuig wel hoort te branden en wat niet :idea:

Ik heb na mijn ontdekking contact gezocht met de verkoper, en hij stuurde mij 3x maal een nogal onduidelijk bericht nl;

mijn vraag:
Hi There,

I understand :)

There i have an other question,


When its not fully dark but dusk outside, and the switch is in AUTO mode

my parking lights turns on, and my daylights stay on?


Please see the image that i have included.


Is that normal?

In holland its not allowed to run daylights at the same time wit your low beam, high beam or fog lights.


Can i turn this off?


Thank you,



antwoord:

Thanks for your information.
I will confirm this problem and give your solution later, or returning goods if you wish.

Hello!
I have confirmed your question.
We are sorry that our module's specification is "low-beam light" on - "day light on" now.
And we cannot do anything on current version, because circuit need to redesign.
You can select return goods and we will pay back to you include shipment fee.
Appreciate for you understanding.

Hello,
I made a mistake in pre-email.
I said our module's specification is "low-beam light" on - "day light on" now.
The right is "small light" on ,"day light" is keeping on, and headlight on turns day light off.

Ik snap het niet meer :-x
Want mijn "small lights" stadslichten dus. branden alleen bij schemer. en bij voldoende licht branden gelukkig alleen mij dagrijlichten in AUTO modus.
vaaaag :roll:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je de CH/LH functie wel gebruiken? Aangezien bij de 6R de mistlampen in de meeste gevallen loopt via de BCM zullen deze niet mee branden.

Tsjaa... Ik ga denk ik de module testen en als ie het zelfde doet als bij jou, de verkoop erin...want is het ook niet zo dat er bij sommige polo's bijv de bochtenverlichting niet via de vagcom aan gezet kan worden miss werkt deze module juist daarop wel prima?
 
De kogel is door de kerk. Aangezien ik geen reactie van de verkoper kreeg + het feit dat er ondertussen 3 van de 5 items verkocht waren, heb ik het besteld, dan maar inclusief licht schakelaar. Schakelaar kunnen we nog altijd vervangen mocht dat nodig zijn.

Nu weer even afwachten...

edit: kosten waren overigens €75,35 EUR, nu maar even hopen dat het zonder problemen door de douane komt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!