AUTO light - automatisches Fahrlicht

Als ik het zo lees. Ik heb ook xenon in me mistlichten dan zou het niet gaan?

De CH/LH functie zal waarschijnlijk gewoon werken Jurgen, het is echter niet bevorderlijk voor de levensduur van de xenon lampen, deze worden namelijk extra (onnodig) belast.
De CH/LH werkt 20 sec. en je zult je moet afvragen of dat het waard is?

Je kunt de CH/LH functie ook in zn geheel uitschakelen. dan heb je alleen AUTO licht.

Mochtje toch de CH/LH functie willen gebruiken, adviseerd de fabrikant om de zekering van je knipperlicht te vervangen voor een 20 ampere zekering.
 
Heel jammer is dat het snoer net niet voldoende lengte heeft om langs de A-stijl omhoog achteraan de binnenspiegel gemonteerd te worden.
Hoeveel kom je te kort ongeveer?
Wellicht is deze relatief eenvoudig verlengbaar? Als je 'm toch wegwerkt achter de A-stijl kan daar wel een stukje ander draad tussen.

Ben je erg nieuwsgierig?, wil ik je aanraden om dit topic bestaande nu uit 11 pagina's door te lezen, bomvol foto's! en ervaringen.
VW golf 5 auto headlight switch into golf 4 ( plug and play) - uk-mkivs
Dank! Ga ik eens rustig doorlezen! ;)
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Hoeveel kom je te kort ongeveer?
Wellicht is deze relatief eenvoudig verlengbaar? Als je 'm toch wegwerkt achter de A-stijl kan daar wel een stukje ander draad tussen.

Ik kom tot ongeveer boven aan de A-stijl dus ik gok zo'n 70 cm te kort.
Wellicht is dit wel een MOD voor de toekomst, ik wil hem dan plaatsen naast de sensor van de auto dimmende binnenspiegel, zo is de sensor voor mij ook uit het zicht.

Eerst eens zien hoe de gevoeligheid is in de praktijk.

Dus hij past ook in een 9N(3) aangezien hij ook past in een Golf 4?

Als bij jou de bekabeling loopt via de lichtschakelaar en niet de boordnetmodule, kun je deze set volgens mij zonder porblemen gebruiken.
 
Inmiddels heb ik een gedeelte van dat topic op het Engelse forum doorgekeken, en daarbij viel me op dat men al aan het modificeren is geslagen om:
- een geel controlelampje lampje voor het mistachterlicht in de schakelaar te krijgen => voor een Polo 6R niet relevant meen ik, daar zit het controlelampje in de tellerunit dacht ik
- de sterkte van de lampjes in de schakelaar met de dimmer mee te laten gaan

Is dat nodig omdat dat topic over de schakelaar in een Golf IV gaan, en daar één en ander toch net anders werkt? Heb jij hier al ervaringen mee?

JII1985 zei:
iPolo zei:
Dus hij past ook in een 9N(3) aangezien hij ook past in een Golf 4?
Als bij jou de bekabeling loopt via de lichtschakelaar en niet de boordnetmodule, kun je deze set volgens mij zonder porblemen gebruiken.
Zie bovenstaande punten, die gelden wellicht ook voor een 9N(3).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
In principe is de verlichting in de polo 6r overgenomen van de eerdere generaties golf. En dit is vrijwel identiek. Op het moment dat de boordnet module in het geheel komt, is het wat lastiger.

Waar ik straks naar zal kijken is of alle functies die wij nu hebben behouden blijven, dus metname
- dimt de lichtschakelaar mee met de rest van de instrumenten?
- blijft de bochtenverlichting werken, aangestuurd door de BCM.
- blijft de dagrijverlichting op (PIN3) werken?, en schakelt deze ook aan/uit bij de AUTO stand?
- Houden we de melingen op het instrumentenpaneel, zoals grootlicht, mistachterlicht etc.
- etc.

Mocht je nog een tip hebben of een verzoek om ergens op te letten dan hoor ik het graag!
 
Dat klinkt als een heel goede en grondige test, Jll1985! Big Grin

Heb zonet zelf even gespeeld met de originele lichtschakelaar, en kwam daarbij op het volgende gedrag:
- contact aan, licht uit: enkel de twee symbolen in de draaiknop branden
- contact aan, licht aan: alle symbolen op de lichtschakelaar branden
- alle symbolen dimmen mee, ook de twee in de draaiknop (afwijkend van het gedrag na de MOD op het Engelse forum)
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
De module is inmiddels geinstalleerd en uitvoerig getest! Stick Out Tongue (m.u. van de rode draad voor de leaving home functie).

Ik ben begonnen om de A-stijl en de afdekking links van de lichtschakelaar te demonteren.
Vervolgens heb ik de oude lichtschakelaar verwijderd, (eerst de 17 pins connector verwijderd, via de linker zijkant). (Uiteraard eerst de accu losgekoppeld).

Daarna heb ik de module erbij gepakt en jumper nr 3 verwijderd (het verwijderen van jumper nr 3 zorgt ervoor dat de mistlampen niet inschakelen samen het dimlicht in AUTO modus wat in NL niet is toegestaan onder normale omstandigheden).

De module heb ik een plekje gegeven verticaal en achter de lichtschakelaar, de module heeft 4 bevestigingsoogjes 2 aan elke zijde. 2 van deze heb ik gebruikt om met tyraps vast te maken aan het voertuig. (zorg ervoor dat de module niet beweegt tijdens het rijden om storingen te voorkomen).

Als je Dagrijverlichting hebt zit deze waarschijnlijk gemonteerd op de lichtschakelaar PIN3 (TFL), controleer dit.

De rode draad heb ik niet gebruikt, omdat ik de module uitvoerig wilde testen voordat ik daadwerkelijk aanpassingen wil doen aan de bedrading van het voertuig.

De volgende stap was het aansluiten van de lichtschakelaar, het beteft een origineel asian vw schakelaar. De lichtschakelaar is degelijk, je merkt wel dat de lichtschakelaar toch wat anders aanvoelt.

éénmaal de lichtschakelaar gemonteerd, voelde ik toch wel wat speling,
dit heb ik opgelost door aan de twee hoeken van de schakelaar aan de onderzijde 2x 0,5cm x 0,5cm x2mm dik dubbelzijdig foam tape te plakken, hierna de schakelaar weer in het gat gestoken met als resultaat dat het gewiebel is opgelost! Nu zit de lichtschakelaar mooi stevigvast in het midden :)
(wellicht dat ik in de toekomst een AUTO EU schakelaar koop)

De lichtsensor heb ik even voor het gemak op het dashboard gelegd.

Goed het aansluiten is voltooid, de test;
Mijn polo heeft OEM H7 koplampen met dagrijverlichting & mistlampen met bochtenverlichting.

1. Geen storingen boordnet/instrumentenpaneel
2. Geen van de standaard functionaliteiten gaat verloren :mrgreen: Altijd goed om even te testen.
- geen verlichten voeren > OK
- alleen dagrijverlichting > OK
- stadsverlichting > OK
- stadsverlichting met mistlampen OK
- dimlicht > OK
- dimlicht met mistlampen > OK
- grootlicht > OK
- dimlicht met grootlicht > OK
- de lampen aan de achterzijde incl. kentekenverlichting > OK
- Knipperlichten > OK
3. de AUTO- Modus, werkt! de lichtsensor bij mij staat hij (standaard) ingesteld op tunnel-mode, waardoor hij bij het inrijden van een kleine tunnel al aangaat. (mocht je niet tevreden zijn met de gevoeligheid van de sensor, is dit naar eigenwens traploos in te stellen).
4. Leaving home werkt niet (rode draad niet aangesloten)
5. Coming home, werkt.
Maar niet zoals beschreven!!!
bij het uitschakelen van het contact blijft alles (mits donker genoeg) circa 20 sec. branden.
behalve de mistlampen aan de voorzijde (de stadsverlichting brandt wel)

Dit komt omdat sommige polo's (waaronder de mijne) de optie bochtenverlichting hebben, bij polo 6R zijn de mistlampen doorom geschakeld via de boordnetmodule (dit is nodig omdat alleen de boornet module weet, welke richting te auto stuurt).

(Dit is met wat aanpassingen aan de bedrading van de auto wel functionerend te krijgen).

Dus bij Coming/Leaving home werkt het volgende;
Stadslicht i.c.m. met de achterlichten en kentekenverlichting.

6. Alle symbolen op de lichtschakelaar lichten op zoals dit hoor, echter de schakelaar dimt niet mee met de verlichting van de rest van de instrumenten!
Het wieltje rechts van de schakelaar heeft dus geen functie op de lichtschakelaar zelf.
(voor mij persoonlijk maakt dit niets, uit aangezien ik de instrumenteverlichting altijd op maximaal heb staan)

(Dit is met wat aanpassingen aan de bedrading in de module/lichtschakelaar wel functionerend te krijgen).

Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe!
Ow en ik heb de A-stijl niet zomaar gedemonteerd, wordt vervolgd. :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gereserveerd voor enkele foto's

de Asian lichtschakelaar na aanpassing met foamtape (contact aan, licht aan)
jii1985-albums-auto-verlichting-picture2622-foto-1200.JPG


Doordat de lichtsensor, een tochwel wat fragiel instrument en niet degelijk inelkaar is gezet. heb ik het volgende bedacht.
Ik heb ooit mijn linker A-stijl vervangen voor een nieuw exemplaar reden? hij was vies! haha.

Het vervangen exemplaar heb ik met wat schoonmaak alcohol helemaal schoongemaakt, en heb hier een gat ingeboord van exact 4,8mm waar de lichtsensor strak in komt te zitten
(de licht sensor zonder behuizing meet exact 4,8mm, je haalt de sensor uit z'n behuizing door het plakkertje aan de achterkant van de sensor te verwijderen, de sensor valt dan vanzelf los).

Vanaf de bestuurderszijde (achter het stuur) is het gat met daarin de sensor niet in het zicht!

let op dit is een experiment mijn originele A-stijl is onaangetast gebleven en ligt veilig in de schuur :grin:
(in de toekomst wil ik de sensor in het kapje van de regensensor/auto dim spiegel).

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2611-foto-100.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2612-foto-200.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2613-foto-300.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2614-foto-400.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2615-foto-500.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2619-foto-900.JPG

jii1985-albums-auto-verlichting-picture2618-foto-800.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, je bent flink uitgebreid aan het testen Jll1985 ;)

Tot nu toe klinkt het allemaal redelijk goed. Wel jammer dat de schakelaar van wat mindere kwaliteit is. Als je de Asian schakelaar vervangt door een EU-variant, zou die dan wel meedimmen? Of moet je dan echt aan de geleverde module lopen knutselen (zoals men op het UK-forum heeft gedaan)?
Is de coming home functie ook uit te schakelen, of werkt die altijd?
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Als je de Asian schakelaar vervangt door een EU-variant, zou die dan wel meedimmen? Of moet je dan echt aan de geleverde module lopen knutselen (zoals men op het UK-forum heeft gedaan?
Nee, deze zal niet helaas meedimmen zonder modificatie zoals gedaan op het UK forum, de beperking zit hem in de module zelf, deze mist de interne bedrading en PIN naar de lichtschakelaar toe.

Als je de foto's op pagina 3 bekijkt zul je zien dat de lichtschakelaar kwa uiterlijk identiek is aan ons EU schakelaar.

Is de coming home functie ook uit te schakelen, of werkt die altijd?
De coming home functie is uit te schakelen door PIN1 of 2 te verwijderen, hou rekening met het feit dat met het verwijderen van PIN1 je die functies definitief uitschakeld. De jumper terug plaatsen heeft geen zin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, deze zal niet helaas meedimmen zonder modificatie zoals gedaan op het UK forum, de beperking zit hem in de module zelf, deze mist de interne bedrading en PIN naar de lichtschakelaar toe.

Als je de foto's op pagina 3 bekijkt zul je zien dat de lichtschakelaar kwa uiterlijk identiek is aan ons EU schakelaar.

De coming home functie is uit te schakelen door PIN1 of 2 te verwijderen, hou rekening met het feit dat met het verwijderen van PIN1 je die functies definitief uitschakeld. De jumper terug plaatsen heeft geen zin.
Wow! Jij hebt het ding echt van top tot teen getest!

Heel interessante optie die er wel in gaat komen als ik alles zo hoor.

3 vraagjes:
- Denk je dat de mistlampen wel gebruitk worden voor CH/LH als je geen bochtenverlichting hebt? Ik moet m`n mist- en dagrijverlichting nog aansluiten en zal dit direct op de schakelaar doen dus niets via de BCM.
- Lichten de icoontjes op de schakelaar ook op indien ze actief zijn of dien je daar net zoals op het UK forum extra ledjes voor in te bouwen?
- Waar had jij hem exact gekocht? Heb je eventueel een emailadres van de verkoper, ben benieuwd of hij ze ook zonder de schakelaar verkoopt zodat ik meteen een EU schakelaar los erbij kan kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow! Jij hebt het ding echt van top tot teen getest!
Ik doe mijn best!

Denk je dat de mistlampen wel gebruitk worden voor CH/LH als je geen bochtenverlichting hebt? Ik moet m`n mist- en dagrijverlichting nog aansluiten en zal dit direct op de schakelaar doen dus niets via de BCM.
Als je de mistlampen direct op de lichtschakelaar aansluit dan zal de module je stadsverlichting & mistlampen inschakelen bij CH en LH. :wink:
Let wel op; hoe jij dit gaan aansluiten je geen bochtenverlichting kunt instellen.

Lichten de icoontjes op de schakelaar ook op indien ze actief zijn of dien je daar net zoals op het UK forum extra ledjes voor in te bouwen?
De iconen op de schakelaar lichten op zoals alle Volkswagens af-fabriek in de EU. En is niet van het af-fabriek te onderscheiden.
Dat wat jij op het UK forum hebt gezien is een aanpassing naar persoonlijke voorkeuren.
(Bij de Polo6r geeft het instrumentenpaneel weer, als het achtermistlicht en groot-licht ingeschakeld is).

Waar had jij hem exact gekocht? Heb je eventueel een emailadres van de verkoper, ben benieuwd of hij ze ook zonder de schakelaar verkoopt zodat ik meteen een EU schakelaar los erbij kan kopen.
Dit is de verkoper: >> klik <<
En dit is wat hij verkoopt: >> klik <<
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, je bent flink uitgebreid aan het testen Jll1985 ;)

Tot nu toe klinkt het allemaal redelijk goed. Wel jammer dat de schakelaar van wat mindere kwaliteit is. Als je de Asian schakelaar vervangt door een EU-variant, zou die dan wel meedimmen? Of moet je dan echt aan de geleverde module lopen knutselen (zoals men op het UK-forum heeft gedaan)?
Is de coming home functie ook uit te schakelen, of werkt die altijd?

Dan kan je de schakelaar toch gewoon op 0 zetten en als je weer in de auto stapt op AUTO?
 
Ik doe mijn best!


Als je de mistlampen direct op de lichtschakelaar aansluit dan zal de module je stadsverlichting & mistlampen inschakelen bij CH en LH. :wink:
Let wel op; hoe jij dit gaan aansluiten je geen bochtenverlichting kunt instellen.
voor zover ik weet kan ik geen bochtenverlichting instellen omdat het niet standaard op mijn auto zit, is voor mij ook niet het belangrijkste
De iconen op de schakelaar lichten op zoals alle Volkswagens af-fabriek in de EU. En is niet van het af-fabriek te onderscheiden.
Dat wat jij op het UK forum hebt gezien is een aanpassing naar persoonlijke voorkeuren.
(Bij de Polo6r geeft het instrumentenpaneel weer, als het achtermistlicht en groot-licht ingeschakeld is).


Dit is de verkoper: >> klik <<
En dit is wat hij verkoopt: >> klik <<
Lijkt erop dat dit (VW AUTO HEADLIGHT SENSOR AND SWITCH FOR GOLF MK4 | eBay) dezelfde kit is. Deze gebruiken ze op het UK forum en zit wel een prijsverschil in wat de moeite waard is, inclusief gratis shipping!

edit: ik heb de verkoper een berichtje gestuurd met de vraag of hij de kit ook zonder light switch verkoopt en wat dan de prijs zou zijn... We wachten af.
 
Ik kom tot ongeveer boven aan de A-stijl dus ik gok zo'n 70 cm te kort.
Wellicht is dit wel een MOD voor de toekomst, ik wil hem dan plaatsen naast de sensor van de auto dimmende binnenspiegel, zo is de sensor voor mij ook uit het zicht.

Eerst eens zien hoe de gevoeligheid is in de praktijk.



Als bij jou de bekabeling loopt via de lichtschakelaar en niet de boordnetmodule, kun je deze set volgens mij zonder porblemen gebruiken.

Hoe kom ik er achter dat hij niet via boordnetmodule loopt?
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
@iPolo

Dit is lastig om vast te stellen, aangezien je mistlampen voor hoe dan ook naar PIN 8 in je lichtschakelaar lopen (je mag het controleren)

Je hebt twee variaties
1. Lichtschakelaar (PIN 8) >> Zekeringkast >> Boordnetmodule >> Mistlampen
2. Lichtschakelaar (PIN 8) >> Zekeringkast >> Mistlampen

Wat jij dus moet weten, welke sectie A of B en welke PIN nr op de boordnet moet je hebben?
Als deze bezet is dan lopen je mistlampen via de boornet, indien deze vrij zijn en alleen PIN 8 op de lichtschakelaar bezet, dan zal CH/LH volledig werken :)

(Ik kan de plank ook volledig mis slaan, wellicht in PIN8 dus gewoon leeg, in dat geval weetje zeker dat het via de boordnet loopt)

Edit: jij hebt een polo 9N, werkt wellicht anders?
Zie bericht van Houtz74, onderaan dit bericht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand welke kleur kabel(s) de lichtsensor heeft in onze huidige regensensor?
Ik wil proberen deze draad(en) aan te sluiten op de module :)

Een lichtsensor heeft in principe maar een hele simpele functie, Waarom zouden we dan niet de lichtsensor van onze regensor kunnen gebruiken?

Als dit werkt, dan ben ik heeeel blij Big Grin

De kabelboom heeft nl. 3 aansluitingen die naar de boordnet lopen, en maar 2 aansluitingen bij de spiegel, één voor de regensensor/lichtsensor en één voor de auto dim mirror.
Dus 1 van de 3 is bedoeld voor de lichtsensor :)

dit is de kabel die ik bedoel;
http://www.kufatec.de/shop/en/Volkswagen/Polo-6R/Rainsensing-Interior-Mirror-Harness-VW-Polo-6R
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!