Auto houdt in, stinkende uitlaatgassen

EGR gaat bij dit type motor vaak stuk.
Hoewel ik een defecte verschildruksensor ook niet uitsluit. Waardoor het roetfilter toch te vol kan komen te zitten.

Maar het vreemde is, is dat je ook uitlaatgassen ruikt. Dan zou ik eerder denken aan die klem die op het roetfilter en de turbo zit. Die gaat ook wel eens los zitten. Dan komen er uitlaatgassen naar buiten, en spoelt de turbo wellicht te weinig op.

Beste is uiteraard de auto uitlezen bij de dealer. Gissen en willekeurig onderdelen verlangen is zonde van de tijd en geld.
Uitsluiten is nu het eerste wat gedaan wordt. Verschildruksensor en problemen met de turbo zijn 2 opties die ik al eerder heb gehoord. Ik zal alle tips doorgeven aam de dealer. Gaat mij hopelijk weer extra diagnosekosten schelen qua uren. Thnx.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Toch blijf ik hameren op het afdoppen van de EGR. de auto is dan, met motorlampje aan, rijdbaar zodoende kun je deze terug naar huis rijden (als je nog op vakantie bent).
EGR is echt een veel voorkomend probleem bij deze auto, gezien de klacht over stinkende uitlaatgassen en weinig ver mogen onderin, zeg ik EGR. als het roetfilter vol zou zitten, dan zou de auto gewoon zn trekkracht onderin moeten leveren (immers, er is weinig uitlaatdruk door lage toeren, deze kan nog gemakkelijk langs het filter) en boven in de toeren enorm moeten inhouden. Dit omdat dan de uitlaat druk op gaat bouwen en deze niet meer langs het filter kunnen. Dit is overigens wel te testen door de garage: lambda losdraaien, starten en rijden. Als de auto weer vermogen heeft, zit je roetfilter vol, zoniet, is je EGR toch echt vast gaan zitten in de open positie!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jennie en Robin
Toch blijf ik hameren op het afdoppen van de EGR. de auto is dan, met motorlampje aan, rijdbaar zodoende kun je deze terug naar huis rijden (als je nog op vakantie bent).
EGR is echt een veel voorkomend probleem bij deze auto, gezien de klacht over stinkende uitlaatgassen en weinig ver mogen onderin, zeg ik EGR. als het roetfilter vol zou zitten, dan zou de auto gewoon zn trekkracht onderin moeten leveren (immers, er is weinig uitlaatdruk door lage toeren, deze kan nog gemakkelijk langs het filter) en boven in de toeren enorm moeten inhouden. Dit omdat dan de uitlaat druk op gaat bouwen en deze niet meer langs het filter kunnen. Dit is overigens wel te testen door de garage: lambda losdraaien, starten en rijden. Als de auto weer vermogen heeft, zit je roetfilter vol, zoniet, is je EGR toch echt vast gaan zitten in de open positie!
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zal je advies zeker doorspelen aan mijn garage. Helaas is het niet meer mogelijk om de garage waar hij nu nog staat, dit hele verhaal door te geven. Ze verstaan alleen Frans en wij spreken niet genoeg Frans. Tevens zijn wij nu op weg naar huis. Vind het ontzettend spannend om de auto achter te laten. Ik hoop dat ze hem heel terug brengen ...
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Succes! Waar staat de auto in Frankrijk dan?
Zit zelf bij de Dordogne in de buurt
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Mm komt mij niet echt bekend voor...
Als de wagen in de buurt stond van Dordogne had ik graag geprobeerd om de auto voor jou in NL te krijgen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Lieve mensen, eindelijk kan ik een up-date geven over de auto. Gisteren is hij eindelijk afgeleverd bij mijn garage en vanochtend kreeg ik al bericht dat hij klaar was.
Het vacuümpotje voor de turbo/egr is vervangen, en nu rijdt hij weer als een zonnetje. Een onderdeel van €70 ipv €600 ofzo. Wat ben ik blij dat de auto naar mijn VAG garage is gegaan.
Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de aangeboden hulp. TOP!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Robin, Pigeon en kawazxr
Dit probleem laatst soortgelijk gehad met een Citroen Jumpy. De motor sloeg aan, meteen weer af en wilde niet meer aanslaan. Volgens de diagnose van een bekende van de eigenaar zou de Turbo de geest gegeven hebben. Na een zoektocht (ik geloofde er niks van dat de turbo kapot was) Heb ik eerst het luchtfilter los getrokken van de motorinlaat (na de turbo, dus geen turbodruk), auto gestart, meer rook uit de inlaat dan uit de uitlaat. Toen de leiding van de EGR eraf getrokken, enorme roetwalmen uit de EGR leiding maar de motor bleef dit keer wel lopen! Tussen de leiding van de EGR en motorinlaat een plaat gedrukt en een testrit gemaakt. Motor liep (geen vermogen) naar omstandigheden goed! Uiteindelijk de EGR afgedopt met een pas gemaakt plaatje en de auto deed het weer voortreffelijk! Wel storingslampje, EGR moet nog worden uitgedchreven in de software.

Moraal van het verhaal: laat je EGR afdoppen (kan nooit kwaad) rijd rii NL en schrijf m uit.
Anders zit ik nog te denken aan de turboslang naast de motor, boven op de versnellingsbak. Deze willen nog wel eens kapot gaan bij de 1.2TDI

Je hebt uiteindelijk gelijk gekregen. Na nog 2x bij de garage te zijn geweest, is uiteindelijk de EGR afgedopt. Nieuwe software geïnstalleerd en rijden weer!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Catunambu
helemaal mooi om te horen dat het allemaal opgelost is! kan best wezen dat de EGR, als gevolg van het kapotte vacuumpotje, de genadeslag heeft gekregen en valt onder de gevolg schade. echter, daar hoeven we niet meer over te speculeren, het is opgelost en dat is helemaal mooi! veel veilige kilometers!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb hetzelfde probleem maar dan zonder inhouden, horten en stoten. Ook bij mij geen foutmelding op het dashboard of zwarte walm uit de uitlaat. Maar stinken doet hij wel. Olieverbruik is minimaal en ook verbruikt hij niet meer dan normaal.
Iemand een vermoeden wat het zou kunnen zijn?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
stinken? wat is jou definitie van stinken? Persoonlijk vind ik, bijvoorbeeld, de geur van verbrande benzine heerlijk, als jij dat vind stinken, dan zal ik jou nooit kunnen vertellen wie wat hoe en waar in je auto niet goed zit...

Heb je een iets specifiekere omschrijving van "stinken" en omstandigheden waaronder jij jou auto vind stinken?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Ruud9N las ik niet in een ander topic dat jij E10 had getankt?
Klopt maar dat is alweer een hele tijd geleden (20-01-2017 Q8 in België) en was eenmalig.

stinken? wat is jou definitie van stinken? Persoonlijk vind ik, bijvoorbeeld, de geur van verbrande benzine heerlijk, als jij dat vind stinken, dan zal ik jou nooit kunnen vertellen wie wat hoe en waar in je auto niet goed zit...

Heb je een iets specifiekere omschrijving van "stinken" en omstandigheden waaronder jij jou auto vind stinken?
Het ruikt m.i. wel een beetje naar onverbrande benzine, zoals oude auto's dat doen maar met nog een extra luchtje erbij. Die vriend die achter mij reed beschrijft het als een mengeling van brandstof en koelvloeistof. Echter, hij verbruikt geen olie, koelvloeistof en/of meer brandstof dan normaal.
De omstandigheden waren stationair en rijdend. Geen overdreven belasting o.i.d.
Als ik met raam open achteruit rijd dan vang ik ook weleens wat op.

Als ik aan koelvloeistof denk dan moet ik denken aan mijn waterpomp die vervangen is (samen met de distributieriem) in maart van dit jaar.
Ik weet niet meer wanneer ik de eerste melding kreeg van het stinken maar het is in ieder geval van na die reparatie.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Klopt maar dat is alweer een hele tijd geleden (20-01-2017 Q8 in België) en was eenmalig.

Het ruikt m.i. wel een beetje naar onverbrande benzine, zoals oude auto's dat doen maar met nog een extra luchtje erbij. Die vriend die achter mij reed beschrijft het als een mengeling van brandstof en koelvloeistof. Echter, hij verbruikt geen olie, koelvloeistof en/of meer brandstof dan normaal.
De omstandigheden waren stationair en rijdend. Geen overdreven belasting o.i.d.
Als ik met raam open achteruit rijd dan vang ik ook weleens wat op.

Als ik aan koelvloeistof denk dan moet ik denken aan mijn waterpomp die vervangen is (samen met de distributieriem) in maart van dit jaar.
Ik weet niet meer wanneer ik de eerste melding kreeg van het stinken maar het is in ieder geval van na die reparatie.

je zou in de garage eens de 4gas meter er aan moeten hangen.
Deze meet de stofjes in de uitlaat gas.
Misschien kan je hieruit een oorzaak opmaken.
 
Kan het zijn dat je de geur van verbrande benzine ruikt zoals dit ook te ruiken is op het circuit? dit heeft een typische geur.
Anders misschien de geur van slecht verbrande benzine? verbruikt de auto ook meer?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
je zou in de garage eens de 4gas meter er aan moeten hangen.
Deze meet de stofjes in de uitlaat gas.
Misschien kan je hieruit een oorzaak opmaken.
Dank voor de tip.

Kan het zijn dat je de geur van verbrande benzine ruikt zoals dit ook te ruiken is op het circuit? dit heeft een typische geur.
Anders misschien de geur van slecht verbrande benzine? verbruikt de auto ook meer?
Nee. Volgens mij blijft het verbruik hetzelfde.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!