Auto houdt in, stinkende uitlaatgassen

Wij zijn gestrand in Frankrijk met de volgende problemen: tijdens de rit naar Frankrijk al vermogens problemen. Vooral in de lage toeren. Uiteindelijk hield de auto helemaal in en sloeg af. Er is een sterke walm te ruiken , maar geen foutmelding of zwarte walm uit de uitlaat. Na het opnieuw starten ging dit met horten en stoten en viel de auto weer uit. In de garage kunnen ze het probleem niet vinden. Iemand enig idee?
Een ander probleem wat niet belangrijk leek, was de start/stop die af en toe weigerde. Verder geen problemen vooraf.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Bedankt voor je reactie. Er is momenteel erg veel onduidelijkheid. Een garage weet niet waar ze het moeten zoeken.
Vrijdag ga ik proberen om de foutcodes te bemachtigen.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
De ANWB .... geen goed woord voor over. Laten niks van zich horen en zitten al 4 dagen op een diagnose te wachten zonder ons op de hoogte te brengen. Net zelfs te horen gekregen dat wij zelf maar moeten zorgen dat de auto naar Nederland terugkomt als hij uiteindelijk is gerepareerd. Ze brengen namelijk geen gerepareerde auto's terug. Wij moeten dus 800km (heen en terug) rijden om zelf de auto te halen want repatriëring is te duur !
Ik heb voorgesteld om hem naar een Volkswagen garage te brengen, maar dat kan niet eerder dan dat er een diagnose is. Om gek van te worden.
Vandaar de hulpvraag op dit forum.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Net bij de garage, maar er zijn helemaal geen foutcodes. De FAP (?) zou maar voor 60% gevuld zijn, dus volgens hem is het de brandstofpomp. De auto start gewoon maar de pomp maakt erg veel lawaai. Enig idee of dit inderdaad de oorzaak kan zijn?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Als de auto bij een garage staat, er zijn geen foutcodes en zij zeggen dat het de brandstofpomp is, zal ik vanachter mijn PC dat niet tegenspreken.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Als de auto bij een garage staat, er zijn geen foutcodes en zij zeggen dat het de brandstofpomp is, zal ik vanachter mijn PC dat niet tegenspreken.
Dat is een logische reactie. Ik hoor alleen grote twijfel in de stem van de monteur. Aangezien de auto in Frankrijk staat, is het fijn als iemand dit probleem herkent en het misschien zou kunnen bevestigen. Vervelend als ze gaan repareren en het blijkt toch iets anders te zijn.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Brandstof pompen van een 1.2 tdi maken wel is meer lawaai.
Ik denk dat die met de FAP het roetfilter bedoelt.
Wat zijn de typische problemen bij een roetfilter? Problemen nu zijn: Auto start wel, verminderd of geen vermogen en de stank van uitlaatgassen. Geen foutcodes of meldingen op het dashboard. Soms wordt de auto 'gesmoord' bij het starten
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Dit probleem laatst soortgelijk gehad met een Citroen Jumpy. De motor sloeg aan, meteen weer af en wilde niet meer aanslaan. Volgens de diagnose van een bekende van de eigenaar zou de Turbo de geest gegeven hebben. Na een zoektocht (ik geloofde er niks van dat de turbo kapot was) Heb ik eerst het luchtfilter los getrokken van de motorinlaat (na de turbo, dus geen turbodruk), auto gestart, meer rook uit de inlaat dan uit de uitlaat. Toen de leiding van de EGR eraf getrokken, enorme roetwalmen uit de EGR leiding maar de motor bleef dit keer wel lopen! Tussen de leiding van de EGR en motorinlaat een plaat gedrukt en een testrit gemaakt. Motor liep (geen vermogen) naar omstandigheden goed! Uiteindelijk de EGR afgedopt met een pas gemaakt plaatje en de auto deed het weer voortreffelijk! Wel storingslampje, EGR moet nog worden uitgedchreven in de software.

Moraal van het verhaal: laat je EGR afdoppen (kan nooit kwaad) rijd rii NL en schrijf m uit.
Anders zit ik nog te denken aan de turboslang naast de motor, boven op de versnellingsbak. Deze willen nog wel eens kapot gaan bij de 1.2TDI
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Inmiddels komen
Dit probleem laatst soortgelijk gehad met een Citroen Jumpy. De motor sloeg aan, meteen weer af en wilde niet meer aanslaan. Volgens de diagnose van een bekende van de eigenaar zou de Turbo de geest gegeven hebben. Na een zoektocht (ik geloofde er niks van dat de turbo kapot was) Heb ik eerst het luchtfilter los getrokken van de motorinlaat (na de turbo, dus geen turbodruk), auto gestart, meer rook uit de inlaat dan uit de uitlaat. Toen de leiding van de EGR eraf getrokken, enorme roetwalmen uit de EGR leiding maar de motor bleef dit keer wel lopen! Tussen de leiding van de EGR en motorinlaat een plaat gedrukt en een testrit gemaakt. Motor liep (geen vermogen) naar omstandigheden goed! Uiteindelijk de EGR afgedopt met een pas gemaakt plaatje en de auto deed het weer voortreffelijk! Wel storingslampje, EGR moet nog worden uitgedchreven in de software.

Moraal van het verhaal: laat je EGR afdoppen (kan nooit kwaad) rijd rii NL en schrijf m uit.
Anders zit ik nog te denken aan de turboslang naast de motor, boven op de versnellingsbak. Deze willen nog wel eens kapot gaan bij de 1.2TDI
Uiteindelijk komen ze niet uit het probleem zonder van alles te vervangen en maar te zien waar het schip strand. Inmiddels ben ik er achter dat je een Volkswagen niet bij een Peugeot garage moet laten neerzetten.
Besloten is om de auto naar NL te brengen naar mijn eigen VAG garage
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
Ik denk dat @Catunambu gelijk heeft, en het zoals ik al eerder vermeld in de EGR klep zit,
Deze zit wellicht vast in open positie.

Normaal weet de ANWB hier wel raad mee,
Ik heb ze genoeg gezien die een afdekplaatje van een blikje cola hebben gemaakt.
Hierdoor doppen ze eigelijk de egr klep af.

Maar waarschijnlijk heb jij de pech gehad en een pannenkoek gekregen
 
Ik denk dat @Catunambu gelijk heeft, en het zoals ik al eerder vermeld in de EGR klep zit,
Deze zit wellicht vast in open positie.

Normaal weet de ANWB hier wel raad mee,
Ik heb ze genoeg gezien die een afdekplaatje van een blikje cola hebben gemaakt.
Hierdoor doppen ze eigelijk de egr klep af.

Maar waarschijnlijk heb jij de pech gehad en een pannenkoek gekregen
Ik heb de pech gehad dat de auto werd afgesleept naar een niet Volkswagen garage. Had daar geen keuze in. De ANWB is hier niet bij geweest. Werd direct afgesleept
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI bluemotion 
EGR gaat bij dit type motor vaak stuk.
Hoewel ik een defecte verschildruksensor ook niet uitsluit. Waardoor het roetfilter toch te vol kan komen te zitten.

Maar het vreemde is, is dat je ook uitlaatgassen ruikt. Dan zou ik eerder denken aan die klem die op het roetfilter en de turbo zit. Die gaat ook wel eens los zitten. Dan komen er uitlaatgassen naar buiten, en spoelt de turbo wellicht te weinig op.

Beste is uiteraard de auto uitlezen bij de dealer. Gissen en willekeurig onderdelen verlangen is zonde van de tijd en geld.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!