Airbaglampje gaat niet aan bij starten contact

Beste forumleden,

Ik heb recent een polo 6R gekocht. Kort daarna begon het airbag lampje constant te branden. Ik heb dit bij de garage ter kennis gegeven en ben vanmiddag langs geweest. Toen ik de auto ophaalde bleek dat het lampje niet meer brandt, ook niet wanneer ik het contact start.

Dit vond ik merkwaardig, omdat alle andere lampjes wel branden bij het starten van het contact. Ik heb het voor de zekerheid ook gecontroleerd bij een polo die ook in de zaak stond. Bij die polo gaan inderdaad alle lampjes, inclusief airbag lampje, branden bij het starten van het contact.

Heeft de monteur het lampje permanent uit gezet of is dit normaal? Mijn grootste zorg ziet namelijk op het correct functioneren van de airbags.

Zie foto's ter illustratie. De eerste foto toont hoe het was en de tweede foto hoe het is "opgelost".

Thanks!
 

Bijlagen

  • tempImagey40M0H.png
    tempImagey40M0H.png
    8.1 MB · Weergaven: 24
  • tempImageKbJbks.png
    tempImageKbJbks.png
    10.6 MB · Weergaven: 25
Volkswagen  qeqwewqewqe  asdsadsad 
@Franklin PoloAW bij een kleine garage waar je in principe met elke auto langs kan voor reparaties. Het is zeker geen garage waar je een dikke auto wilt onderhouden, maar ik ben daar al jaren klant en ze hebben mijn oude auto best goed onderhouden voor een lage prijsje.

Ze verkopen trouwens zo nu en dan auto’s van een lager segment.

Ik moet wel toegeven dat de auto verder prima rijdt en verder geen gebreken toont (voor zover ik het kan beoordelen)
 
Volkswagen  qeqwewqewqe  asdsadsad 
Als het toevallig een bepaalde garage is de begint met C en eindigt met NT dan is mijn gok dat ze het lampje hebben dichtgesmeerd.

Als het een legitieme garage is, dan kan het ook zijn dat het lampje in de teller kapot is.
Nope, dat is hem niet haha. Ik hoop dat het een legitieme reden is maar dan zou ik verwachten dat ze dit zelf zouden detecteren.
 
Volkswagen  qeqwewqewqe  asdsadsad 
Ik zou niet te veel vertrouwen hebben in de garage. Je hebt het naar mijn idee correct, dat het airbag lampje op een bepaald moment ter controle moet gaan branden. Als het helemaal niet brand, dan weet je zelf ook wel genoeg. Vraag het eens bij een andere garage wat zij er van vinden.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: zyc
Voor de APK moet het airbag controle lampje ook branden bij het inschakelen van het contact. Gebeurt dit niet, is dit APK afkeur.

Dit weet ik omdat er ooit eens een vrachtwagen was die een ABS-storing had. Zekering demonteren en het lampje was uit maar kwam ook bij het op contact zetten niet meer terug. Module was 2000 euro. Laten we zo zeggen: De vrachtwagen heeft de steekproef gehaald en ik ben heerlijk uit eten geweest!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zou niet te veel vertrouwen hebben in de garage. Je hebt het naar mijn idee correct, dat het airbag lampje op een bepaald moment ter controle moet gaan branden. Als het helemaal niet brand, dan weet je zelf ook wel genoeg. Vraag het eens bij een andere garage wat zij er van vinden.
Ik heb het bij een andere garage laten checken. De airbag doet het prima maar het airbag lampje is inderdaad verwijderd. Heb het inmiddels kunnen fixen maar niet te geloven dit, ik ben gelijk van garage geswitched.
 
Volkswagen  qeqwewqewqe  asdsadsad 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik heb het bij een andere garage laten checken. De airbag doet het prima maar het airbag lampje is inderdaad verwijderd. Heb het inmiddels kunnen fixen maar niet te geloven dit, ik ben gelijk van garage geswitched.
Ik mag hopen dat je wel terug bent gegaan om even te vertellen hoe je over deze zaak denkt? Daarnaast is het misschien een goed idee om er consequenties aan te hangen voor deze garage. Ik heb dit verhaal eerder gehoord met een andere auto.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Verwijderd als in....?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, vroeger kon je bij een 'tellerbak' gewoon een lampje eruit draaien. Maar bij een 6R zou je dus de tellerbak eruit moeten halen open maken en dan ledje eraf solderen? (correct me if i'm wrong) dus @zyc ben wel benieuwd wat de dealer dan heeft gedaan? Ik denk niet dat een dealer een ledje terug soldeert ?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!