Aftermarket radio (Pioneer) trekt accu leeg

Goedemiddag,

Onlangs heb ik een VW Polo 6R (model eind 2013) gekocht met een standaard radio ingebouwd, maar heb een nieuwe radio ingebouwd.
De nieuwe radio (Pioneer SPH-DA160DAB) aangesloten met een standaard ISO Quadlock.
Echter trekt hij continu mijn accu leeg, de oude radio ging bijvoorbeeld uit wanneer je de auto uitzette en de sleutel uit het contact haalde en dat doet hij nu dus niet (meer).

Nu lees ik hier o.a. op het forum dat je kan proberen om geel/rood om te draaien, maar hielp niet.

Nu heb ik ook een kabel gezien waarbij bij de ISO aansluitkabel Quadlock een can-bus interface zit omdat die dit signaal 'vertaald', is dit een oplossing voor dit probleem?
Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
 
VOLKSWAGEN  POLO V 6R1, 6C1  1.2 TSI 
Hi @Bart,

Gebruik even de zoekfunctie; Want hier zijn al meerdere berichten over geweest.
Oorzaak voor het probleem:
De auto gebruikt zogenaamde CAN-bus. De originele radio gebruikt deze signalen (ook) om aan/uit te gaan.
Jouw Pioneer (volgens mij de meeste after-market units) kunnen daar niet mee overweg en dus blijft jouw radio altijd aan.

Oplossing zoals @joosspekloos aangeeft: Het rode draadje loshalen uit de ISO-stekker of quadlock en aansluiten op een punt (bijvoorbeeld in de zekeringkast) waar pas spanning op komt te staan als het contact aangaat. Overigens mag je het kabeltje er niet direct erop aansluiten, er moet een zekering tussen zitten. Google even op 'piggy-back-fuse', dan wordt het vast duidelijk. Dus even je rode draadje verlengen en klaar ben je.

Geinig detail: Hier ook een 6R en afgelopen weekend dezelfde Pioneer (SPH-DA160DAB) erin gezet. Als je even tijd neemt met de Equalizer dan komt best nog wel een goed geluid uit de standaard speakers. Laat maar weten of ik mijn settings moet delen.
Ik heb trouwens ook nog een Pioneer underseat-subwoofer liggen. Deze gaat komende dagen erin, om zo de speakers nog wat te ontlasten. Daarna ben ik voorlopig wel tevreden (denk ik).

En een vraag: Ga jij de DAB+ stikkerantenne gebruiken? Ik zit te denken om een haaievin antenne te halen. Tien keer netter dat zo'n stikker op het raam.
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: BartT
Bedankt tot zover allemaal voor jullie reacties.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt hoor, alleen daar kwamen veel dingen naar voren.

Terugkomend op het kabeltje verlengen naar de zekeringkast; dit heb ik vandaag geprobeerd echter het ik het gevoel dat de motor meer kracht nodig heeft om aan te gaan, dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch?

@Gerrubun hoe heb jij deze aangesloten dan, ook doormiddel van zo’n kabeltje?

Ik heb de antenne gebruikt van Pioneer, deze ligt achter mijn stuur langs en het ‘kastje’ zit hier ook achter verwerkt en heb de ‘antenne’ op het Dashboard geplakt. Niet de meest charmante mogelijk, maar voor mij prima genoeg (voor nu).

Is afgezien van het kabeltje ook een Can-bus Interface een optie, zie foto:
6508C64A-AEA8-4662-B95F-5F2F5DDA8CFE.jpeg
 
VOLKSWAGEN  POLO V 6R1, 6C1  1.2 TSI 
Ik heb de radio nog steeds op constante spanning staan.
Omdat ik een piepje krijg als ik mijn lampen nog aan heb, denk ik er ook aan de radio uit te doen :grin:
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat je de geschakelde plus vanaf de lichtschakelaar kan halen. Ik weet niet welk contact, maar dat is even de multimeter erop en je weet het. Dan nog steeds een zekering ertussen plaatsen.

De plakantennen op het dashboard... Origineel. Ik ga er even over denken.
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Ik heb de radio nog steeds op constante spanning staan.
Omdat ik een piepje krijg als ik mijn lampen nog aan heb, denk ik er ook aan de radio uit te doen :grin:
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat je de geschakelde plus vanaf de lichtschakelaar kan halen. Ik weet niet welk contact, maar dat is even de multimeter erop en je weet het. Dan nog steeds een zekering ertussen plaatsen.

De plakantennen op het dashboard... Origineel. Ik ga er even over denken.
Of je nou gaat meten aan de lichtschakelaar of je pakt de zekering kast die daar schuin onder zit, dan zou ik lekker voor de juiste oplossing gaan icm een zekering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerrubun
Vandaag met een piggybank de radio op de zekeringkast aangesloten. Ik kon geen overzicht vinden van de zekeringkast (als iemand die heeft., dan hou ik me aanbevolen!). Dus om een geschakelde zekering te vinden heb ik steeds een zekering eruit gehaald om te zien wat ermee werd uitgeschakeld. Radio zit nu op hetzelfde punt waar het tellerdisplay op zit. Dus na uitschakelen contact blijft de radio nog even spanning houden.
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Vandaag met een piggybank de radio op de zekeringkast aangesloten. Ik kon geen overzicht vinden van de zekeringkast (als iemand die heeft., dan hou ik me aanbevolen!). Dus om een geschakelde zekering te vinden heb ik steeds een zekering eruit gehaald om te zien wat ermee werd uitgeschakeld. Radio zit nu op hetzelfde punt waar het tellerdisplay op zit. Dus na uitschakelen contact blijft de radio nog even spanning houden.
Onderwerp 'Zekeringen Polo 6R' https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/zekeringen-polo-6r.10014/
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Hi @Bart,

Gebruik even de zoekfunctie; Want hier zijn al meerdere berichten over geweest.
Oorzaak voor het probleem:
De auto gebruikt zogenaamde CAN-bus. De originele radio gebruikt deze signalen (ook) om aan/uit te gaan.
Jouw Pioneer (volgens mij de meeste after-market units) kunnen daar niet mee overweg en dus blijft jouw radio altijd aan.

Oplossing zoals @joosspekloos aangeeft: Het rode draadje loshalen uit de ISO-stekker of quadlock en aansluiten op een punt (bijvoorbeeld in de zekeringkast) waar pas spanning op komt te staan als het contact aangaat. Overigens mag je het kabeltje er niet direct erop aansluiten, er moet een zekering tussen zitten. Google even op 'piggy-back-fuse', dan wordt het vast duidelijk. Dus even je rode draadje verlengen en klaar ben je.

Geinig detail: Hier ook een 6R en afgelopen weekend dezelfde Pioneer (SPH-DA160DAB) erin gezet. Als je even tijd neemt met de Equalizer dan komt best nog wel een goed geluid uit de standaard speakers. Laat maar weten of ik mijn settings moet delen.
Ik heb trouwens ook nog een Pioneer underseat-subwoofer liggen. Deze gaat komende dagen erin, om zo de speakers nog wat te ontlasten. Daarna ben ik voorlopig wel tevreden (denk ik).

En een vraag: Ga jij de DAB+ stikkerantenne gebruiken? Ik zit te denken om een haaievin antenne te halen. Tien keer netter dat zo'n stikker op het raam.

Goedemiddag,

Alvast excuses voor de volgende zonden; ik ga je topic kapen en het over een Seat hebben...
Dit is namelijk het beste forum / topic wat ik vond bij mijn problemen dus ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Bij mijn Seat Ibiza 2010 6J (3cilinder 1.2 zonder turbo) loopt de accu steeds leeg als ik 2weken niet rij ondanks dat de accu nieuw is.
Ik vermoed dat het komt door nieuwe Radio die in 2018 is geplaatst aangezien er verder weinig opties op zitten.

In Pioneer MVH-X580DAB handleiding wordt zelf gewaarschuwd dat bij een auto zonder ACC contactslot (bij mij het geval) de Rode draad op een geschakelde plus moet worden aangesloten.
Dit heb ik gecontroleerd en lijkt netjes het geval te zijn.

Gele draad constante plus van auto zit op gele draad radio aangesloten
Rode draad geschakelde plus van auto zit op rode draad radio aangesloten

Handleiding is het hier mee eens maar zegt dat bij sommige auto's dit omgewisseld moet worden echter lijkt mij dat niet aangezien de kleuren kloppen met geschakeld of niet.

Het aanleggen van een "andere" geschakelde plus lijkt mij ook niets toe te voegen aangezien deze rode netjes 1mV geeft na uitschakeling contactslot.

Kan iemand mij vertellen of de radio toch de boosdoener kan zijn en ik hier wat mee moet doen?

Alvast hartelijk dank,

Niek
 
Seat  Ibiza  1.2 
Ja dan kan het zijn dat je een andere verbruiker hebt die stroom pakt.
Staat er niet ergens een klein lampje te branden?
Laat anders even je accu doormeten, ook nieuwe accu's kunnen slecht zijn. Foutje in de accu, lang op de plank.
Als de radio in 2018 al geplaatst is en je pas nu problemen hebt, lijkt het mij niet dat het daaraan zal liggen
 
  • Leuk
Waarderingen: BARRY_TDI en iichel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!