JelleR

Premium lid
902
484
102
Wegens banden die 'op raken' wil ik binnenkort een 2e set velgen aanschaffen, en om de huidige set winterbanden monteren.
Máár, natuurlijk bij de aanschaf van een nieuwe set heb je allerlei mogelijkheden.

Nu was mijn vraag, aangezien het heel nauwkeurig werk is, welke velgspecificaties ik het beste kan nemen.
De steekmaat is, natuurlijk, 5x100 en naafdiameter 57.1. Maar welke ET waarde komt 'goed' uit met bredere banden?

Ik ben namelijk op zoek naar een 17 inch set, eentje kleiner dan nu. Zodat ik grotere 'wangen' kan hebben op de banden.
Overigens wil ik van 215 naar 235 gaan.

De huidige bandenmaat is 215/35 18.
Gaat de bandenmaat dan richting 235/55 17?

En dan was ik ook benieuwd wat jullie ervaring is met bepaalde velg producenten, gooi het er vooral in!
Zoals OZ Racing, BBS maar ook minder bekende merken zijn welkom.
 
Vraagje, hoezo wil je per se een zoveel hogere wang?

Edit: bij nog een keer googlen zie ik dat de 18 inch velgen wel heel weinig rubber eromheen hebben. Zou dan toch niet voor kleiner dan 17 inch gaan. Vind dat om te zien altijd erg fraai.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Vraagje, hoezo wil je per se een zoveel hogere wang?
De auto is allereerst erg deinserig. Dit komt uiteraard ook door de vering met schokdempers. (standaard VW trouwens)
Maar de 18 inch op 35mm wang helpt niet. Overigens bij snel accelereren is er veel wielspin. Dit kan je grotendeels tegengaan door een grotere wand/wang te nemen.

Dus een grotere wand/wand + breedere banden 215 > 235 elimineert grotendeels de wielspin.

Uiteraard weet ik dat het ook nadelige effecten heeft, zoals meer verbruik, minder 'direct' met sturen en een lagere 'top'. Maar dat interesseert mij niet echt haha.
 

Bijlagen

  • 154acaf3-4ee8-4d33-8c72-09cc5dd45143.jpg
    154acaf3-4ee8-4d33-8c72-09cc5dd45143.jpg
    152.2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • 1669488717113.png
    1669488717113.png
    105.3 KB · Weergaven: 9
Even een kleine toevoeging;
Ik zie nu een paar keer over millimeters praten bij de wanghoogte.
Het 2e getal van een bandenmaat is niet uitgedrukt in millimeters maar in procenten.
Dus:
215- 35-18
Dan is 215 de breedte van het loopvlak in milimeters.
Dan is 35 de hoogte van de wang in procenten van het 1e getal. (Dus 35% van 215)
Dan is 18 de doorsnee van de velg in Inches.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR en iichel
7,5J en 8J velg kan een 235 band op, ik zou dan voor 18 inch gaan. 18 inch is naar mijn mening een stuk mooier dan 17 inch. Je gaat wielspin niet voorkomen, misschien wel minderen.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
235/35 18 Is zo'n 'aparte' maat dat er 2 hankie pankie merken en 1 A-merk producent een band produceert in dat formaat.
Ga je naar 17 inch dan heb je veel meer mogelijkheden.

Dus voordat ik een keuze maak let ik daar ook goed op.
Want leuk zo'n setje velgen, maar er moet wel gewoon Michelin of Continental op passen.
 
235/35 18 Is zo'n 'aparte' maat dat er 2 hankie pankie merken en 1 A-merk producent een band produceert in dat formaat.
Ga je naar 17 inch dan heb je veel meer mogelijkheden.

Dus voordat ik een keuze maak let ik daar ook goed op.
Want leuk zo'n setje velgen, maar er moet wel gewoon Michelin of Continental op passen.
Ah joh, setje linglongs eronder. Houdt het leven spannend. Weet nooit of je grip gaat hebben. Of wellicht wat hydroplaning tussendoor. Halve kilo lood op de velg om m in balans te krijgen. :tonguewink:
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Als ik een calculator pak moet je naar 235/30/18, maar dat lost je probleem niet op, ook bijna geen banden in te krijgen. 225/35/18 is wel goed te krijgen en valt binnen de marges.

Ik dacht dat ik een rare maat had met 245/30/20, maar die is vergeleken met wat jij zoekt heel goed verkrijgbaar o_O ben zelf fan van Pirelli, afgelopen zomer 4 verse P Zero's erop (y)
 
Als ik een calculator pak moet je naar 235/30/18, maar dat lost je probleem niet op, ook bijna geen banden in te krijgen. 225/35/18 is wel goed te krijgen en valt binnen de marges.

Ik dacht dat ik een rare maat had met 245/30/20, maar die is vergeleken met wat jij zoekt heel goed verkrijgbaar o_O ben zelf fan van Pirelli, afgelopen zomer 4 verse P Zero's erop (y)
Thanks voor het meedenken! Wellicht moet ik toch de 225 kant op, zie inderdaad dat daar veel meer animo voor is en dus meer leveranciers.
Maarja dan kan ik net zo goed bij 215 blijven :rolleyes:.

De auto zit nu op Continental SportContact 3. Niks mis mee, maar ook niet speciaal veel grip.
Wil richting Michelin Cup 2 of Pilot Sport PS2.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!