Accu vraagje?

Mijn polo (1.2 tdi) wil moeilijk starten nadat die een dagje heeft stil gestaan (koude start). Ook werkt het start stop systeem niet. Nou had ik gelezen ergens dat dat te maken zou hebben door een lage spanning van de accu, klopt dit? Is het het waard om de accu te vervangen voor deze omstandig heden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi Bluemotion 
nieuwe accu 70ah agm varta erin
nog steeds ESP, ABS en de bandenspanning lampjes die branden en cruise control die dan ook niet werkt. als ik na 1 a 2 km rijden opnieuw start . blijven lampjes soms uit .
interen hoeft niet bij 1.2 diesel
zit nog met probleem van lampjes.
op forums lees je van dan een van vier abs sensors stuk kan zijn of draadje ervan , of zekering 1 en 9 (en 5) vervangen en zekering van accu eventueel
weet nog niet wat probleem is. heeft iemand dit probleem ook?
 
vw  polo 6r  1.2 tdi 
nieuwe accu 70ah agm varta erin
nog steeds ESP, ABS en de bandenspanning lampjes die branden en cruise control die dan ook niet werkt. als ik na 1 a 2 km rijden opnieuw start . blijven lampjes soms uit .
interen hoeft niet bij 1.2 diesel
zit nog met probleem van lampjes.
op forums lees je van dan een van vier abs sensors stuk kan zijn of draadje ervan , of zekering 1 en 9 (en 5) vervangen en zekering van accu eventueel
weet nog niet wat probleem is. heeft iemand dit probleem ook?
Volgens mij is het zo als de auto start/stop heeft moet de accu wel aangemeld worden.
 
Ik heb een Polo 1.2TDi Bluemotion 2012 met 325000km op de teller. Starten ging de laatste koude dagen wat moeilijker. Heb er 's avonds en 's nachts even een druppellader aan gehangen (CTEK MXS 5.0). Ging al beter maar niet optimaal. Start-stop functioneert ook niet.

Ik heb de accu(en bak) opgemeten en zag dat de accu 275mm lang is (68Ah). De meeste accuboeren komen met een 60Ah (=242mm) als vervanging terwijl een 70Ah gewoon past. Heb vroeger vaak aan mijn eigen auto's gesleuteld (simpele dingen als startmotor, remmen, uitlaat, ontsteking etc) maar tegenwoordig laat ik het lekker doen. Tip: Als je een accu gaat vervangen, altijd je raam openzetten! (voor het geval de sleutel nog in de auto ligt)

Nu heb ik een Exide EK700 AGM accu besteld voor €113,- (aanbieding) en laat hem voor een paar tientjes monteren in inleren door een garage in Rotterdam Noordereiland. Daar is mijn Polo ook in onderhoud. De garagehouder heeft 25 jaar bij een VW dealer gewerkt als hoofdmonteur, is 5 jaar geleden voor zichzelf begonnen en kent de auto's (VAG) als geen ander. Voordeel is wel de kennis en kunde van de dealer maar niet de prijzen. Hij stelde het heel simpel: wanneer de start-stop het niet doet, heeft de accu te weinig reservecapaciteit. Soms kun je er nog een jaartje mee door.

Edit:
Accu bleek de originele accu uit 2012 te zijn. Accu vervangen en ingeleerd. Paste net/strak in de bescherming van de oude accu. Start/stop werkte direct weer. Denk dat de accu de auto zal overleven.
 

Bijlagen

  • ACCU vervangen PDF_Manual_1704847563.pdf
    165.7 KB · Weergaven: 11
  • Produktuebersicht_Exide_Start-Stop_AGM_en.pdf
    638.3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2TDi Bluemotion 100pk 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!