Aankoopadvies Polo 6R: waar op te letten.

iichel

Exclusive lid
12,865
4
8,079
283
Een Polo 6R aanschaffen is natuurlijk leuk werk, zeker omdat het een veel voorkomende auto is. Dat brengt ook veel informatie met zich mee, tegelijkertijd ook veel verwarring en onduidelijkheid. Zoveel uitvoeringen, zoveel motoren, zoveel ombouwprojecten. Dit is bedoeld om vooral wat duidelijkheid te creëren in de versies van de Polo 6R en eventuele kwaaltjes. Een ieder mag eraan bijdragen, in de comments of per PB!

Edities


Er is nogal wat verwarring mbt welke edities er van de VW Polo 6R zijn. Er wordt vaak geadverteerd met versies die niet kloppen, om de auto er iets beter uit te laten zien. Dit gaat allen om versies die in Nederland geleverd zijn.
De versie is te vinden in de sticker in de kofferbak, onder de kofferbakmat aan de bestuurderszijde.

Instapversie: Polo Easyline/Trendline
De Easyline is geleverd met alleen de 1.2 benzinemotor met 60pk.

De Trendline is geleverd met 1.2 benzinemotor met 60pk, 1.2 TDI en 1.6 TDI dieselmotoren met 75pk en 1.2 TSI benzinemotor met 90pk.

De volgende zaken komen als standaard:

• Centrale deurvergrendeling; vanaf Trendline met afstandsbediening
• Elektrische raambediening vóór (niet voor BlueMotion)
• Elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels (vanaf Trendline, niet voor BlueMotion)
• Radiovoorbereiding met vier luidsprekers • Zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier
• Airbag voor bestuurder en voorpassagier
• ESP inclusief ABS, remassistent en aandrijfslipregeling (ASR)
• Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
• Drie hoofdsteunen achter
• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel

De Trendline heeft t.o.v. de Easyline:
• RCD210 radio met 4 speakers
• Electrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels

Hoe te herkennen:
De Easyline/Trendline heeft aan de voorzijde H4 koplampen, geen mistlampen, geen chrome in de grillen. De lichtschakelaar heeft een glanzend zwart accent en de ringen om de snelheidsmeter en toerenteller zijn in glanzend zwart. De easyline heeft handmatig bediende verwarming zonder airconditioning. 14 inch stalen velgen zijn standaard.

Easline uiterlijk.png
Easyline interieur.jpg

Zuinig maar basic: De Polo Trendline Bluemotion
De Polo 1.2 TDI Bluemotion met start/stop systeem is een Trendline, hoewel garages en dealers deze nog wel eens aanprijzen als Comfortline. Dit is echter niet correct, het zal waarschijnlijk om een luxer uitgevoerde trendline gaan.

Ten opzichte van de Trendline heeft de Trendline Bluemotion:
• Mistlampen
• Mechanische airconditioning met manuele bediening
• 15 inch lichtmetalen velgen ‘Groenland’
• Middenarmsteun vóór
• Kleinlederpakket (leren stuur, leren handrem, leren versnellingspook)
• Cruise control
• Multifunctioneel display, inclusief uitgebreide boordcomputer
• Buitenspiegels, deurgrepen en bumpers in carrosseriekleur

Climatronic, 4 electrische ramen, RLS, automatisch dimmende binnenspiegel, in delen neerklapbare achterbank, een multifuncioneel stuurwiel en een hogere radio met 6 speakers zijn optioneel. Chromen accenten in de teller en op de lichtschakelaar zijn standaard.

Comfortline:
De Comfortline beschikt over een 1.6 TDI motor met 90pk of een 1.2 TSI motor met 90pk. Een Comfortline heeft H7 koplampen, waarmee deze eenvoudig van de Trendline te onderscheiden is. Ook heeft de bovenste radiator grille een zilveren streep in het midden. In het interieur vinden we een zilveren accent op de lichtschakelaar en om de teller.
Ten opzichte van de Trendline zijn de volgende zaken standaard:

• Mechanische airconditioning met manuele bediening
• Zacht dashboard ipv hard plastic
• Stoffen deurpanelen ipv hard plastic
• Volkswagen radiosysteem ‘RCD 310’ met 6 speakers
• Mistlampen vóór
• Cruise Control • Boordcomputer
• Voorstoelen beide in hoogte verstelbaar
• Tyre leak indicator
• 15 Inch stalen velgen
• Buitenspiegels, deurgrepen en bumpers in carrosseriekleur
• Elektrische raambediening achter (alleen i.c.m. 4-deurs)
• In delen neerklapbare achterbank

Comfortline exterieur.jpg
Comfortline intreiur.jpg

Highline:
Veel Polos worden aangeprezen als een Highline terwijl ze dat niet zijn. Let goed op! Vooral geen climatronic is een showstopper voor een wannabe-Highline.
Ten opzichte van de Comfortline heb je:

• 15 Inch lichtmetalen velgen
• Sportstoelen vóór
• Lederen stuurwiel met chromen inleg
• Lederen schakelpookknop en handremgreep
• Donker getinte zijruiten achter en achterruit
• Middenarmsteun vóór
• ‘Climatronic’ volautomatische airconditioning

Aan de voorzijde zal zowel de bovenste als de onderste radiator grille een chromen accent hebben.

Highine exterieur.jpg
Highline interieur.jpg

Speciale edities:

R-Line
Vaak wordt een auto geadverteerd als een R-Line terwijl deze dat niet is. Het R-Line interieur en exterieur pakket is vanaf 2012 te bestellen op zowel de Comfortline als de Highline. Een Trendline R-Line bestaat dus niet! Een R-Line van voor 2012 ook niet.

Let op de volgende zaken bij het R-Line exterieur pakket:
• 16 of 17" Mallory velgen
• R-Line voor en achterbumper
• R-Line grille voor
• R-Line dakspoiler
• Sideskirts
• Mistlampen voor
• LED kentekenverlichting

Het R-Line exterieur pakket is los te bestellen; het R-Line interieur pakket is alleen in combinatie met het exterieurpakket te bestellen. Let op:
• R-Line sportstoelen met het R-Line logo in de voorste stoelen
• R-Line sport stuurwiel met afgevlakte onderzijde
• Dashboard lijsten in pianolak zwart (bij ombouwprojecten willen ze nog wel eens de lijst om de lichtschakelaar vergeten, is deze donkergrijs in plaats van glanzend zwart... :) )
• Zwarte dakhemel
• R-Line instaplijsten (wordt ook nog wel eens vergeten bij retrofits)
• Met leer beklede handrem en schakelpook
• Aluminium sport pedalen

Cross
Ten opzichte van de Comfortline heeft de Cross Polo:

• Cross bodykit (bumpers, wielkasten (incl. verbreding), dorpels en deur)
• Sportstoelen vóór
• 17 Inch lichtmetalen velgen ‘Budapest’
• Zilveren dakreling
• 15 mm verlaagd Cross-onderstel

BlueGT:
De Blue GT heeft naast de 1.4 TSI ACT motor, ten opzichte van de Comfortline:

• BlueGT bodykit (bumpers, zijskirts, achterspoiler)
• 17 Inch lichtmetalen velgen ‘Montani’
• Dubbele uitlaat links
• 15 mm verlaagd sportonderstel
• XDS variabel sport sperdifferentieel
• Full MFA+ instrumentenpaneel met multifunctioneel sportstuur

GTI:
De Polo GTI heeft altijd een 1.4 TSI motor met turbo- en supercharger en DSG versnellingsbak. Standaard ten opzichte van de Highline zijn:

• GTI bodykit (bumpers, zijskirts, achterspoiler)
• 17 Inch lichtmetalen velgen ‘Detroit’
• Remzadels in de kleur rood
• Specifieke GTI-bekleding met topsportstoelen
• Soundaktuator
• Full MFA+ instrumentenpaneel met multifunctioneel sportstuur
 
Laatst bewerkt:
Retrofits:

Incomplete retrofits kun je spotten. Check of het compleet is.

Bi-Xenon met LED DRL

Originele bi-xenon met LED DRL heeft de volgende dingen:
- Koplampsproeiers
- Het stelwiel naast de lichtschakelaar heeft 1 stelwiel in het midden van de schakelaar. Dit is de dimmer van de interieur verlichting. OEM bi-xenon heeft geen manuele hoogteregeling en de aanwezigheid van dit knopje is zelfs APK afkeur!
- Automatische hoogteregeling. De lampen gaan een keer op en neer bij het starten van de auto.
- De LEDs dimmen bij het overschakelen van DRL naar stadslicht.
- Bochtenverlichting in de koplamp. Wanneer het dimlicht aan staat en het stuur helemaal naar links gedraaid is, zal bochtenverlichting naar links aan gaan.
- Een Polo BlueGT met Xenon heeft geen mistlampen

Navigatie.

Een originele navigatie heeft een haaievin antenne op het dak, met staafantenne. Is er alleen een staafantenne op het dak aanwezig? Dan is de navigatie niet fabriek af.
Een originele navigatie heeft twee FM/AM antennes, voor het zogenaamde Diversity systeem. Wel navigatie en geen haaievin op het dak? 99.5% kans dat de diversity er ook niet in zit.

Chiptuning

Het motorvermogen wordt niet alleen verraden door waarmee een auto aangeprezen staat, maar ook door andere dingen.

Een 1.6 TDI 75pk heeft 256mm schijfremmen voor en trommelremmen achter
Een 1.6 TDI 90pk heeft 256mm schijfremmen voor en 230mm schijfremmen achter
Een 1.6 TDI 105 pk heeft 288mm schijfremmen voor (met zichtbaar 'beugeltje') en 230mm schijfremmen achter

Een 1.2 TSI 90pk heeft 5 versnellingen in z'n handbak
Een 1.2 TSI 105pk heeft 6 versnellingen in z'n handbak
 
Motoren en kwaaltjes:

De 1.2 TDI heeft nogal last van:
• EGR klep die regelmatig stuk gaat (P0405).
• Injectoren die lekken of stukgaan
• Opvoerpomp in de brandstoftank die gaat janken (vooral MJ2010 en MJ2011)
• Sjoemelsoftware

De 1.6 TDI heeft vooral last van:
• EGR klep die regelmatig stuk gaat (P0405).
• Sjoemelsoftware
• Opvoerpomp in de brandstoftank die gaat janken (vooral MJ2010 en MJ2011)

De 1.2 TSI heeft vooral last van:
• Uitrekkende/niet gespannen distributieketting, met tot gevolg rammelende geluiden bij starten, slecht lopen en misfires. Dit wordt soms onder garantie vervangen, afhankelijk van de willekeur van PON/VW

De 1.4 TSI in de GTI heeft vooral last van:
• Slechte olieschraapveren (motorcode CAVE) met alle gevolgen
• Slechte injectoren
• Slechte bobines
• Verstopte carterventilaties/oliedoolhoven
• Falende turbos
• Falende hydraulische oliespanners voor de distributiekettingen

Verdere kwaaltjes:
• Schokdempers achter na 100.000km lek
• Kachelweerstand van handmatige airco brandt door
• Aircopomp die vastloopt of snel verslijt
 
Laatst bewerkt:
Highline van voor een bepaald jaar heeft geen standaard climatronic. Die van mij heeft het niet (dec 2009) en een vriend heeft ook een Highline (jan 2010) en heeft ook geen climatronic. Alleen airco/climatic, dus misschien even op letten als je er één aanschaft.
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Mijn polo staat op kenteken met 1.2 TSI BlM. Comfl.
De verkoper zette er ook nog bluemotion aan (dit staat ook onder het tsi logo)
Ik heb wel climatronic.

Is dit dan gewoon een comfortline?
Je ehbt ook nog de comfort editie ipv de comfortline. Die heb ik. Daar zit climatronic in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Er is geen bijzonder verschil tussen de reguliere benzine- en dieselversies. Alleen de Bluemotion is wezenlijk anders; oa lipjes onder de voorbumper, andere achterbumper, achterspoiler, dichte grille, voorzijde standaard verlaagd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Ik rijd al een aantal jaren rond met een 1.2 tdi bluemotion dus Ik ken mijn auto door en door.
Een vriend van mij is geinteresseerd in de 6c 1.4 tdi bluemotion bj 2014. Zijn de kwalen met de 1.2 ongeveer het zelfde of zijn er andere zaken waar we rekening mee zouden moeten houden bij aankoop?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!