30.000km voor eerste beurt/oliewissel. Wel erg veel?

Zoals de titel al beschrijft. Ik rij in een nieuwe Polo AW en die gaat inmiddels richting de 13.000 km op de teller. Nu zou ik persoonlijk alleen zeggen dat het bij 15.000 km wel tijd begint te worden voor een eerste oliewissel. De auto zelf geeft alleen aan dat er nog gewoon mee doorgereden kan worden tot de 30.000km is aangetikt.
Hoe zien jullie dat? Het is niet dat ik VW niet vertrouw wat betreft onderhoud intervallen, maar ik ben gewoon benieuwd :) Mijn gevoel zegt gewoon dat 30.000km op 1 oliewissel erg lang is.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
ik zou zeggen: elke 15k een beurt. Je kan niet snel te veel onderhoud plegen, wel te weinig.

Ik trek die longlife intervallen altijd een beetje in twijfel. Immers, de kwaliteit van de olie gaat achteruit, het filter zal de vervuiling in de olie minder goed opnemen en de olie zelf zal daardoor meer verzadigd zijn van vuil. Ik blijf altijd bij de 15k voor een beurtje. Dan houden we het punt temperatuur van de olie nog even buiten beschouwing.

Overigens, leuk feitje: Veel oldtimers hadden vroeger een interval van 5000 km voor een beurtje. Mijn Kever zelfs officieel 2500km... Deze overschrijd ik dan wel, ik gebruik mineraal olie en daarnaast heeft mijn kever een oliefilter en word de motor niet extreem belast waardoor de olie verbrand.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Mijn polo AW geeft ook aan om de 30.000 km een oliewissel. Toch doe ik het zelf om de 15.000 km of ieder jaar, afhankelijk van hoeveel je op de weg zit. Eigenlijk wissel ik iedere 15.000 km of ieder jaar een kleine met een grote beurt af waar dus wel bij elke beurt de olie wordt ververst. Volgens mij geeft zelfs de AW ook geen kleine beurt aan en enkel alleen de grote beurt.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
Ik zou het advies van Volkswagen opvolgen, ze geven niet voor niets 30.000km aan lijkt mij.
die 30k is meer vanuit een milieuperspectief en reclame voor de oliefabrikant... bij 30k ben je sowieso verplicht om longlife olie te gebruiken.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ja precies. Dan ga ik binnenkort maar eens een afspraak maken voor een kleine beurt. Normaal zou ik zelf prima olie wissels doen, maar omdat het een leasebak is ga ik er nu mijn handen niet aan vuil maken. Onderhoud zit tenslotte al in de prijs inbegrepen. Alleen eens kijken hoe de leasemaatschappij reageert op een kleine beurt voordat de auto iets aangeeft. En of ik de beurt gewoon bij een VW dealer kan laten doen. Leasemaatschappij heeft natuurlijk liever dat de beurt bij elke andere garage gedaan wordt ivm kosten.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Ja precies. Dan ga ik binnenkort maar eens een afspraak maken voor een kleine beurt. Normaal zou ik zelf prima olie wissels doen, maar omdat het een leasebak is ga ik er nu mijn handen niet aan vuil maken. Onderhoud zit tenslotte al in de prijs inbegrepen. Alleen eens kijken hoe de leasemaatschappij reageert op een kleine beurt voordat de auto iets aangeeft. En of ik de beurt gewoon bij een VW dealer kan laten doen. Leasemaatschappij heeft natuurlijk liever dat de beurt bij elke andere garage gedaan wordt ivm kosten.
ik weet uit ervaring dat de leasemaatschappij er niet mee akkoord gaat. Mijn Aygo had ongeveer 12.000 gelopen en moest voor de jaarlijkse beurt. Dit heeft mij wel wat praten gekost om uit te leggen dat het een jaar geleden was tov de vorige onderhoudsbeurt en de auto niet aan de kilometers was, maar wel aan de tijd voor de beurt. uiteindelijk is het opgelost, maar ging niet van harte!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ja precies. Dan ga ik binnenkort maar eens een afspraak maken voor een kleine beurt. Normaal zou ik zelf prima olie wissels doen, maar omdat het een leasebak is ga ik er nu mijn handen niet aan vuil maken. Onderhoud zit tenslotte al in de prijs inbegrepen. Alleen eens kijken hoe de leasemaatschappij reageert op een kleine beurt voordat de auto iets aangeeft. En of ik de beurt gewoon bij een VW dealer kan laten doen. Leasemaatschappij heeft natuurlijk liever dat de beurt bij elke andere garage gedaan wordt ivm kosten.
daar gaat de lease natuurlijk niet mee akkoord, als een interval 30k is word bij 15k het afgewezen om onderhoud te doen. als het een lease auto is zou ik me al helemaal geen zorgen maken om de interval en VW zn interval aanhouden, mijn GTI krijgt iedere 30k onderhoud en rijd nog steeds als een trein, inmiddels 180.000 km
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Zowel PON als Volkswagen adviseren een kleine beurt na 15.000km om die dan vervolgens te herhalen bij elke 30.000km ( dus bij 45.000, 75.000, etc.)
Er wordt een grote beurt geadviseerd na 30.000 km die ook herhaald moet worden elke 30.000km (60.000, 90.000, etc.). Ik sluit overigens niet uit dat ik deze auto ooit zou willen overkopen uit de lease. Voor nu weet ik dat nog niet, maar mocht ik dat toch willen kan het geen kwaad nu te pushen voor regelmatig onderhoud.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Zowel PON als Volkswagen adviseren een kleine beurt na 15.000km om die dan vervolgens te herhalen bij elke 30.000km ( dus bij 45.000, 75.000, etc.)
Er wordt een grote beurt geadviseerd na 30.000 km die ook herhaald moet worden elke 30.000km (60.000, 90.000, etc.). Ik sluit overigens niet uit dat ik deze auto ooit zou willen overkopen uit de lease. Voor nu weet ik dat nog niet, maar mocht ik dat toch willen kan het geen kwaad nu te pushen voor regelmatig onderhoud.
te pushen voor regelmatig onderhoud.... dit gaat bij een lease maatschappij in deze dure tijden echt niet werken hoor, als de interval op 30 staat en jij wil hem op 15 hebben dat betekend dat er 2 keer zoveel onderhoud uitgvoerd moet worden, uiteindelijk gaat het gewoon om de euro's die ze aan je verdienen en gaan ze echt niet accepteren dat jij dat wil, en hun er minder aan verdienen.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Zowel PON als Volkswagen adviseren een kleine beurt na 15.000km om die dan vervolgens te herhalen bij elke 30.000km ( dus bij 45.000, 75.000, etc.)
Er wordt een grote beurt geadviseerd na 30.000 km die ook herhaald moet worden elke 30.000km (60.000, 90.000, etc.). Ik sluit overigens niet uit dat ik deze auto ooit zou willen overkopen uit de lease. Voor nu weet ik dat nog niet, maar mocht ik dat toch willen kan het geen kwaad nu te pushen voor regelmatig onderhoud.
Niet helemaal accuraat: https://www.volkswagen.nl/service/onderhoud/onderhoudsbeurt

15.000km was vroeger :)

De modellen vanaf 2014 kennen een interval waarbij de olie- en inspectieservice los worden uitgevoerd. De eerste onderhoudsbeurt vindt plaats bij twee jaar of maximaal 30.000km waarbij olie- en inspectieservice worden uitgevoerd. Daarna zal de olieservice elke twee jaar of maximaal 30.000km worden uitgevoerd en de inspectieservice elk jaar of bij maximaal 30.000km. Daarnaast kan het voorkomen dat er slijtage gevoelige delen vervangen moeten worden. De vervanging van bijvoorbeeld bougies, interieurfilter of een brandstoffilter is sterk afhankelijk van de kilometerstand en leeftijd van de auto. Bekijk de online werkplaatsplanner voor de actuele onderhoudstarieven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Iedereen heeft het altijd over dat onderhoud te duur is en dat de dealers oplichters zijn.
Maar als je dan 30000km of 2 jaar mag door rijden dan vinden we dat te lang en doen we het liever om het jaar.Stick Out Tongue

Mijn mening rijd je gemiddeld 15k per jaar lekker longlife of te wel 30000km
Rijd je net als ik 5 a 6000km dan zou ik elk jaar de olie doen, zeker in mijn geval vind ik de olie na 1 jaar stinken (door korte stukjes)
 
Tja, ik reed hiervoor in een smart uit 2002, en daar was de olie pikzwart na 7000km haha. Daar was elke 10.000km een oliewissel niks raars.
We rijden nu maar gewoon lekker door naar 30.000km. Dit rij ik ook ongeveer in 1 jaar, waarvan veel snelweg, dus alles komt wel prima op temperatuur.

Verder over dat onderhoud duur is. Ik deed hiervoor alles zelf, dus vind beetje sleutelen ook helemaal niet erg. Scheelt een hoop in de kosten :). Nu een leasebak, dus hou mijn handen eraf.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Je moet je olie zeker wisselen.
Maar op een auto buiten de garantie.
Skip de dealer.
En ga naar een vriend of de garage op de hoek.
Is veel minder duur dan die dealer oplichters.
Daarnaast werken bij de dealer de grootste beunhazen en de minst kundige mensen. Je bent daar verplicht om een bepaalde werkwijze aaan te houden als t op diagnose uit komt. Daarom ben ik ook meer fan van een universeel garage!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Je moet je olie zeker wisselen.
Maar op een auto buiten de garantie.
Skip de dealer.
En ga naar een vriend of de garage op de hoek.
Is veel minder duur dan die dealer oplichters.
Als je de mogelijkheid hebt, zeker doen. Zou overigens ook niet elke jopie met een gereedschapskist aan mn auto laten werken, maar een oliewissel is toch wel zo simpel, kan weinig fout aan gaan. Je kan zelfs nog vragen of je je eigen olie en filter kan leveren. Willen ze niet altijd, omdat ze daar ook marge op pakken, maar vaak wel.

Maar dan nogmaals, mn polo is een leasebak, dus onderhoud zit in het pakket. Of dit nou bij de VW dealer is, een bosch garage of welke andere aangesloten garage.
Vaker onderhoud dan wat de auto aangeeft, dat is waar het probleem in zit bij leasen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Daarnaast werken bij de dealer de grootste beunhazen en de minst kundige mensen. Je bent daar verplicht om een bepaalde werkwijze aaan te houden als t op diagnose uit komt. Daarom ben ik ook meer fan van een universeel garage!
Geen idee waar je deze informatie vandaan haal.
Maar bij een gemiddelde dealer heeft het personeel meer kennis en handigheid in hun eigen merk dan een universeel.
Hoe weet ik dit… omdat ik zelf bij Volvo gewerkt heb en een berg aan kennis kwa cursussen gekregen heb.
Dagelijks bellen de door jullie zo fantastisch geprezen garages op om informatie en vragen en antwoorden want ze komen er niet uit.

Dus voor iedereen, stop eens met alles over 1 kant te scheren, dat eeuwige gezeur over dealers ect.
 
  • Leuk
Waarderingen: iichel en Sal
Geen idee waar je deze informatie vandaan haal.
Maar bij een gemiddelde dealer heeft het personeel meer kennis en handigheid in hun eigen merk dan een universeel.
Hoe weet ik dit… omdat ik zelf bij Volvo gewerkt heb en een berg aan kennis kwa cursussen gekregen heb.
Dagelijks bellen de door jullie zo fantastisch geprezen garages op om informatie en vragen en antwoorden want ze komen er niet uit.

Dus voor iedereen, stop eens met alles over 1 kant te scheren, dat eeuwige gezeur over dealers ect.
volledig met je eens, tuurlijk heeft de beunhaas op de hoek een snijbrander en een pijp om een sleutel te verlengen om alles los te wrikken. maar doe mij de dealer maar in de meeste gevallen hoor.

niemand wil geen euro meer uitgeven tegenwoordig dus de beunhaas is altijd beter, want "hij heeft het toch gefixed"
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
Als de beunhaaa een medewerker van de dealer is.
En in de avond lekker wil beunhazen.
Is hij dan ineens slechter.
Nu kan je er bij blijven en gezellig meekijken en uitleg krijgen wat hij doet.
Ik zeg win win.

Laat je niet plukken door de dealer
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!