2018 GTI AW aanpassen uitlaat en DSG

Na lang zoeken en lezen kom ik er niet uit in mijn eentje. Graag wil ik dan ook om jullie advies en ervaring vragen.

Ik heb een 2.0 GTI AW uit 2018 zonder opf met standaard 200pk. Waar ik tegenaan loop is dat ik het geluid uit de uitlaat te tam vind en dat ik klaar ben met zowel de D als de S stand van de DSG.

Waar ik naar op zoek ben is een mooi vol geluid uit de uitlaat met wat gepruttel bij schakelen en gas los laten. Zonder door te schieten naar asociale pops en bangs zoals je regelmatig bij Golf R’s voorbij ziet komen.

Nu ben ik rond aan het kijken voor een bedrijf waar ik mijn middendemper kan laten verwijderen en misschien ook de tweede katalysator. Ik heb dan wel geen opf maar wel die tweede katalysator.
- Hoeveel verschil maakt het als ik deze tweede kat ook laat verwijderen?
- Moet er dan net als bij de opf iets aangepast worden in de software?
- Op dit moment heb ik het idee om naar RK custom exhaust te gaan, iemand ervaring?

Verder vindt ik de D stand van de DSG veeeel te snel opschakelen als je normaal rijdt. Als ik hem dan in de S zet stoor ik me eraan dat je weer continu hoog in toeren zit.
- Is er iemand die ervaring heeft met TVS-engineering?
- Ik vindt hem snel en sportief zat dus ben niet persé op zoek naar meer vermogen, of is een chiptuning wel aan te raden?

Is er een bedrijf waar ik eventueel alles in één keer kan doen?

Alvast bedankt! Hieronder een foto van onze beide GTI’s, mijn vriendin heeft er ook één.
 

Bijlagen

  • Doodle_2024-01-03T14_59_41Z.jpeg
    Doodle_2024-01-03T14_59_41Z.jpeg
    491.7 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI 200pk 
  • Leuk
Waarderingen: @MK6.Polo.GTI_
Dan heb je waarschijnlijk nog de 0004 FW erin zitten, anders zijn het geplof en de scheten absoluut pleite. Al eens voor/na op de bank gehad of de modificatie iets doet? Ik heb ter vergelijking audio bestandjes opgenomen met 0004 en 0005, het verschil tussen een wat sportieve auto en een saaie Polo (niet GTI). Helaas kan ik geen beeld- en geluidsbestanden delen op deze site.
Ik heb hem nog nooit op een bank gezet. Hij komt uit Duitsland en is in 2019 geleverd met OPF.
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 
@Rene-GTI hoeveel was je kwijt voor stage 2 tuning + stage 2 dsg? Als ik vragen mag?
Zou ik niet precies kunnen zeggen omdat de stage 2 dsg al een jaar eerder gedaan is samen met stage 1 tuning. Het is dus een samengesteld bedrag en nu waren slechts 4 runs nodig, de keer ervoor wel 10 maar. Maakt niet uit, de bank is een vaste prijs. Even héél ongeveer geschat denk ik iets van € 2k-2k5 inclusief de Milltek 200 cells racekat en beugel, ze weten precies wat je nodig hebt als je b.v. zoals ik wel een wat dieper geluid wilt maar niet echt veel harder dat iedereen naar z'n hoofd wijst, een Sjonnie bak dus. De tussendemper van VW is weggelaten, anders is het allemaal dubbelop, wel merk je dat het iets meer bromt in het interieur bij een vast ACC snelheid van b.v. 110 km/u maar niet hinderlijk. Het K&N filter had ik al via internet bestelt en er zelf even ingelegd, het bladrooster heb ik verwijderd uit de luchtfilterkast. De Sound Actuator had ik uiteraard al met VCDS uit geprogrammeerd, super irritant, ik hoor liever de motor. Je zou ze even kunnen bellen voor prijzen, dan weet je het zeker!

Hier wat verschillende typen Milltek met prijzen, ik neem aan dat je de NON OPF hebt https://www.motorsport24.nl/product/milltek-volkswagen-polo-aw-gti-cast-downpipe-with-race-cat/ . Ik heb het door JD laten bestellen en zonder valve, die kabaalzooi wil ik niet, mijn bedoeling is juist een auto die volledig origineel lijkt maar dan wel met 50% meer vermogen, dat is leuk maar een kwestie van smaak. En laat geen FW upgrade 0004 > 0005 uitvoeren, dan ga je naar een WLTP stofzuiger, weg plofjes!

Advies van de tuner, uiteraard moet je 98 E5 (of beter) tanken, vooral geen Nederlandse Shell V-power rommel (haalt doorgaans niet eens 98 voor een bespottelijke prijs) maar BP of Argos, de laatste is ook nog eens een stuk goedkoper (zit vaak helemaal geen/amper E in...). Ik heb nagevraagd hoe het gaat als je 95 E5 (Duitsland) of zelfs 95 E10 (NL) zou tanken tijdens vakantie, dat is voor een tankvulling sowieso geen probleem, uiteraard presteert hij dan minstens 50 pk minder maar de elektronica zorgt er wel voor dat er niets stuk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 13633
Bedankt voor je sneller reactie. Ik heb inderdaad in non OPF model. Maakt leuke roffel voor standaard geluid. Heb de downpipe nu binnen maar weet alleen nog of ik nog een verloop moet hebben. Er werd gezegt dat de originele eindemper een 60mm aansluiting heeft en de downpipe 65mm
Non opf is inderdaad 60mm en met standaard opf 65mm. Als je downpipe 65 is dan heb je eigenlijk de 'verkeerde', maar niks dat niet met een verloop is op te lossen.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 13633
Mooie wagen, staat mooi op zijn sloffen zo !
Kan je niet echt verder helpen betreft de vragen, echter vermoed ik wel dat de software moet worden aangepast zodra je de 2de kat weg haald.
Ik heb een versie met OPF gehad, die is er ondertussen onder vandaan en de midden demper is ook weg. Ik vind het zo hard zat, zonder asociaal te zijn.

De bedrijven die je noemt ken ik persoonlijk niet.

Succes !
Mag ik vragen waar jij dit hebt laten doen en wat je ongeveer kwijt was?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Nou, dat is echt toevallig… Ik ga morgen mijn middendemper laten verwijderen. Ik ga nog even een filmpje maken van voor en na de middendemper delete.

Ik zit met precies hetzelfde dilemma eigenlijk, maar ben bang voor APK afkeur als tweede katalysator ook verwijderd is. Heb gelukkig geen OPF, dus er komt nog wel iets geluid doorheen.

Maar aangezien in de downpipe ook een katalysator zit, is dat dan niet voldoende? Ik ben niet van plan om die te vervangen namelijk.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI 200pk 
Nou, dat is echt toevallig… Ik ga morgen mijn middendemper laten verwijderen. Ik ga nog even een filmpje maken van voor en na de middendemper delete.

Ik zit met precies hetzelfde dilemma eigenlijk, maar ben bang voor APK afkeur als tweede katalysator ook verwijderd is. Heb gelukkig geen OPF, dus er komt nog wel iets geluid doorheen.

Maar aangezien in de downpipe ook een katalysator zit, is dat dan niet voldoende? Ik ben niet van plan om die te vervangen namelijk.
Dit is wat er bij mij vervangen is door een Milltek downpipe met 200 cells race kat en kale tussenpijp tot de originele einddemper.

Ik moet voor 3 mei naar de APK, dan zal blijken of het goed genoeg is of niet.

Sowieso klinkt hij in D tam omdat ook na de stage 2 dsg de motor bij circa 1900 tpm (+400) opschakelt. De hogere geluidsproductie hoor je in feite pas als je in M en S rijdt, dus hoog in de toeren en met veel gas geven. Wel hoor je hem bij een constante snelheid van b.v. 110 km/u op de AID iets meer brommen maar dat valt enkel A/B op en wen je snel aan. Uiteraard heb ik het nepgeluid eruit geprogrammeerd met VCDS.

Rijd je "normaal" met het verkeer mee dan is de Milltek downpipe amper luider, precies zoals ik het wil maar ga je lekker sportief op het gas boven de 3k zeg maar, dan is het geluid wat harder dan origineel en zijn de ploffen/scheten beter hoorbaar overdreven Sjonnie geluid! Precies zoals ik het wilde, een GTI die er ook onder de motorkap geheel origineel uit ziet maar wél met volgens opgave 100 pk en bijna 200 Nm meer met een véél sportiever motor/dsg karakter (y). Zie/hoor, wel met pano dak in de tochtstand.

 

Bijlagen

  • 20240405_131032.jpg
    20240405_131032.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 7
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
Ik had beloofd nog even te melden of de GTI (PRE-OFP) wel/niet door de APK zou komen met JDEngineering Stage 2 motor en DSG voorzien.

Vanochtend een beetje gespannen naar de APK gereden, je weet maar nooit want zou hij de uitlaatgasnorm niet halen dan moet ik 2x 250 km rijden naar Lochem...uitlaat eraf, software origineel en na de APK keuring alles weer terug zetten wat natuurlijk niet gratis is.

Het was 4 graden en het is maar 3 km naar de garage, de olietemperatuur gaf --- graden op de AID. 10 minuten koffie drinken tot de zaak open ging om 09:00 uur. Eerst werd de APK afgewerkt om vervolgens als laatste de uitstoot test uit te voeren. Inmiddels was de motor alweer afgekoeld.

Rick liet een Ford Focus ST zien waar NIETS meer in zat qua katalysatoren, die straalde dus gigantisch met een CO van ver over de 1%, deze auto werd weer terug omgebouwd naar origineel om de APK te kunnen halen. Er was eerder een Amerikaan geweest met een Amerikaanse Subaru Impreza, die straalde ook. Gelukkig voor hem zit er standaard een menu in met 3 opties, hij selecteerde "stand Californië" waar ze strenge normen hanteren, fluitend door de APK.

De motor werd wat opgewarmd en de OBDII interface aangesloten. De CO-waarde moet < 0,25% zijn en de Lambda 1.00. Ik schat dat de motorolie 65 graden was toen we naar de waarden gingen kijken, de CO-waarde was 0,43%, slik. Rick heeft wat vaste motortoerentallen aangehouden tot de motor beter op temperatuur was, gaandeweg daalde de waarde. Bij 81 graden op de AID was de CO-waarde gezakt tot 0,31% en zei hij "dat komt wel goed", wetende dat hij nog zou zakken. Eenmaal op 90 graden was de CO-waarde gedaald tot < 0,25%, geslaagd voor de APK. Hij heeft de motor nog even laten lopen en uiteindelijk was de eindstand 0,15%, méér dan schoon genoeg. De lambda waarde schommelde rond de 1.004, ook dik in orde.

Conclusie: Heb je een GTI AW en wil je er een pittige GTI van maken met circa 300 pk en 515 Nm, dan kun je met een gerust hart de kleine tussenkat achterwege laten. Montage van een Milltek downpipe met 200 cells race kat, K&N luchtfilter (in de originele kast, bladrooster verwijderen), Stage 2 software voor de motor en DSG erin en je komt fluitend door de APK!!
 

Bijlagen

  • 20240423_093620b.jpg
    20240423_093620b.jpg
    424.3 KB · Weergaven: 5
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow, Davyk en Max1996
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!