2011 Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI

Zojuist binnen gekomen: water/meth injectie systeem!
Een explosieve toename van de acceleratie/koppel en een afname van de inlaat temperatuur Big Grin
Wordt volgende week geïnstalleerd door een specialist. Details volgen nog!
4078.jpg
 
Overigens kan ik ook rijders zonder een GTI aanraden dit systeem aan te schaffen.
Het verlaagt de inlaat temperatuur en het verlaagt het verbruik, daarnaast geeft het een leuke boost
van het koppel en vermogen. Let wel: de montage kun je het beste laten doen door een specialist.
Het mengsel in de tank is 50/50 methanol (ook wel e85 of bio-ethanol genoemd, dat kun je bij verschillende tamoil stations in Nederland tanken)
en gedistilleerd water (kun je bijna overal kopen).
 
@ Bas: nee helaas niet. Hoewel je die vast wel ergens op het internet kunt vinden. Mede daarom ook dat ik hem liever bij een specialist laat inbouwen, voor hun is het inbouwen van injectie systemen dagelijkse kost ;)
 
@ Donatello: er is geen sprake van het vervangen van de intercooler bij het gebruik van een water/methanol injectie systeem.
Sterker nog, het injectie systeem hoeft niet eens pre or post intercooler te worden geplaatst: het mag ook pre/post turbo geplaatst worden. Het gaat erom dat bij het voertuig in kwestie de ideale positie van de nozzle wordt vastgesteld en geplaatst.

"
Er bestaat hier geen vaste regel voor.
Maar wanneer je de nozzle dichter bij de inlaat zet zal je motor directer reageren op de mist maar zal er minder tijd zijn voor de mist om de lucht te koelen.
Zet je hem wat verder weg van de inlaat dan zal de motor ietsje later reageren maar heeft de mist wel meer tijd om de hitte te absorberen en zal het resultaat dus groter zijn.
Meestal plaatsen we de nozzle tussen de 15 en de 40cm vanaf het inlaatspruitstuk.

Soms lees je op het internet ook dat de nozzle wordt gemonteerd vóór de intercooler (indien aanwezig).
Uiteraard is het afhankelijk van het effect dat je wilt behalen maar besef wel dat er een grote kans is dat er restanten van je mengsel (Water/Methanol) in je intercooler kan blijven staan.
Sommige intercoolers hebben hier geen problemen mee maar anderen kunnen hier slecht tegen.

Dan kom je ook installaties tegen die injecteren/sproeien op of vóór de turbo.
Enige voorzichtigheid is hier toch wel mee geboden. De turbo draait met een immense snelheid en, hoe fijn de mist ook mag zijn, water zal de schoepen aantasten. Je bent een beetje aan het 'zandstralen' als je begrijpt wat ik bedoel.

Vooral in de racewereld wordt dit laatste veel gedaan maar besef wel dat daar de motor na iedere race bekant uit elkaar wordt gehaald en hersteld."
 
@ Bosino: ik laat de ecu voor wat ie is en wel met de volgende reden, als ik ooit zonder water/meth mengsel kom te staan dan loopt de motor waarschijnlijk onregelmatig.
Het is dus inderdaad om de inlaat temperatuur laag te houden, en net dat extra beetje boost te genereren :)
 
@ Bosino: ik laat de ecu voor wat ie is en wel met de volgende reden, als ik ooit zonder water/meth mengsel kom te staan dan loopt de motor waarschijnlijk onregelmatig.
Het is dus inderdaad om de inlaat temperatuur laag te houden, en net dat extra beetje boost te genereren :)

Daar wilde ik jou voor waarschuwen Stick Out Tongue. Maar je was al op de hoogte :)
 
Beste mensen/followers/polo gti liefhebbers/lezers,

inmiddels een tijdje geleden ben ik begonnen aan een mooi project, voor degenen die het nog niet gezien hebben, blader gerust de pagina's even door.
Helaas, of beter gezegd, jammer genoeg, komt er een abrupt einde aan het Polo GTI project.
Ik heb namelijk in Brazilie een mooie carriere kans die ik niet kan laten liggen.
Dat betekend dat ik per juli aanstaande, niet meer in Nederland woon.
Ten gevolge hiervan heb ik uiteraard ook geen auto meer in Nederland nodig.
Jullie snappen denk ik al een beetje waar dit naartoe gaat.. ;)
Vanaf heden dag, staat mijn auto (inclusief de nog niet geïnstalleerde/gemonteerde onderdelen) te koop.
Met pijn in mijn auto-hart ga ik afstand doen van een prachtige auto, een prachtig project, en een gezellig forum.
De keerzijde is dat wellicht een van de forum leden, dit project weer nieuw leven in wil blazen, want dat verdiend ie!

Even een opsomming van de onderdelen die nog niet gemonteerd zijn en dus nieuw:

- okada plasma coilpacks (twv 729)
- forge intercooler (twv 639)
- whiteline rear arb (stabi stang) (twv 235)
- water/methanol injectie systeem van coolisbetter (twv 299)

daarnaast zijn de volgende onderdelen ongeveer 2 maanden geleden gemonteerd:

- bilstein b16 verenset (twv 1650)
- volkswagen racing intake, vroeger heette dit de ITG maxogen intake (twv 569)
- powerflex onderstel rubbers (twv 599)
- milltek turbo cat back systeem (twv 2199)
- JD engineering software (twv 750)
- forge dumpvalve (twv 145)

hopelijk durft/kan/wil iemand deze uitdaging aangaan of ken je iemand die hiervoor in aanmerking komt.

Als je vragen hebt kun je me het beste even een PM sturen.

Mijn dank is groot voor jullie tips/adviezen die ik doorgaans heb mogen ontvangen.
De polo zij met u,

Groeten Huub.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!