1.6 TDI - CAYB - Hulp gevraagd (ratel/geklapper/software)

Hoi iedereen !

Bij deze enkele vragen over de 1.6 TDI motor. Ik hoop dat hier iemand zit die mij verder kan helpen.

Om bij het begin te beginnen; De motor is gechipped naar 140? pk en draait de laatste ecu software (9980).
Het 'probleem' waar ik tegen aan loop is dat ik een ratelend geluid hoor vanuit de motorruimte. Dit geluid kan ik het best omschrijven als een ratel / geklapper. Het geluid is het meest aanwezig wanneer de motor licht belast wordt; dus bijv. bij cruise control 100km/h en dan klein beetje gas bij.

Ik ben dus op onderzoek uit geweest en heb het volgende ontdekt:
De motor is dus voorzien van de laatste software update 9980. Hierbij hoort ook een roostertje wat voor de luchtmassa meter wordt geplaats.
Het ratelend bijgeluid verdwijnt !! wanneer de motor aan het regenereren is !
De EGR klep heb ik onlangs schoongemaakt toen de thermostaat is vervangen.
Distributieriem is onlangs vervangen.
V-Riem is onlangs vervangen.

Vraag is dus of iemand mij verder kan helpen om van deze ratel af te komen. Ik zat zelf te denken dat misschien de laatste software hier iets mee te maken heeft (is immers een emissie update)

Alle hulp/tips zijn welkom !

Vast bedankt !
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Zijn het niet je lagerschalen die liggen te rammelen. Is ook erg lastig en is het na de tuning?
Als dat zo zou zijn zou het geluid niet weg kunnen gaan wanneer de motor aan het regenereren is zou ik denken..
of het voor of na de tuning is weet ik niet. Vorige eigenaar heeft de auto laten chippen
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Verder loopt het blok wel gewoon goed toch?
Bij het regeneren heeft de motor stationair een hoger toerental, daarom zou het geluid weg kunnen zijn.
Je moet gewoon ff met zijn 2en luisteren of je het geluid kan nabootsen terwijl de auto stilstaat, misschien kun je dan wat horen.
Maar zou me niet zo druk maken zo 1.6 TDI sloop je niet zomaar die kan wel wat hebben :mrgreen:
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Verder loopt het blok wel gewoon goed toch?
Bij het regeneren heeft de motor stationair een hoger toerental, daarom zou het geluid weg kunnen zijn.
Je moet gewoon ff met zijn 2en luisteren of je het geluid kan nabootsen terwijl de auto stilstaat, misschien kun je dan wat horen.
Maar zou me niet zo druk maken zo 1.6 TDI sloop je niet zomaar die kan wel wat hebben :mrgreen:
Verder loopt ‘ie perfect... stationair hoor je niets. Het is alleen wanneer de motor belast wordt. Dus bijvoorbeeld optrekken vanaf 100km/h.
Wat betreft het regenereren.. klopt; bij stationair hoger toerental, maar blijkbaar gebeurd er toch iets waardoor het geluid verdwijnt.. want als ik dan optrek vanaf 100km/h hoor ik het bijgeluid niet meer
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Kleine update..

Om de een of andere reden vermoed ik de egr (klep) ?
klopt het dat deze klep dicht gaat wanneer de motor regenereert ?

ik heb net de egr klep los gekoppeld (zie foto beneden (stekker)) en ong. 10 minuten gereden.
ging wel een lampje branden in het dashboard. Dus dat geeft aan dat de egr niet is weggeschreven ooit ? Als ik het goed heb..

Ik heb niet langer gereden omdat ik niet weet of het schadelijk is. 10 min leek me geen kwaad te kunnen doen.
het leek er wel op alsof het ratel geluid helemaal verdwenen was..
 

Bijlagen

  • EE96674B-205F-4723-9DE9-3F08B72B4C19.jpeg
    EE96674B-205F-4723-9DE9-3F08B72B4C19.jpeg
    53.3 KB · Weergaven: 28
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Ik denk dat je het nagelen van de verstuivers bedoeld. Diesels die onder deellast lopen veroorzaken wel vaker een "ratelend" geluid. Dit komt door de arme verbranding om NOx-emissies tegen te gaan. Zolang het geluid niet boven je (normale) radiovolume uit komt en je echt SUPER geconcenteerd moet luisteren, zou ik er niet veel aan doen.
Ernstige schades/defecten zijn ook hoorbaar als de motor stationair, of onbelast, draait bij dezelfde toeren.

Tip: rijd eens mee met een 1.3JTD van de generatie 2010-2014. Die dingen nagelen echt nextlevel extreem.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik kan nu niet goed luisteren, mijn kantoor PC heeft geen speakers. Maar mijn 1.2 TDI maakt ook een ratel/nagel geluidje. Dat doe ie al sinds ik hem heb (meer dan 90.000KM);
  • Verbruik is keurig
  • Verstuiverafwijking is ruim binnen marge
  • Power is goed
  • Software update voor EGR klep heeft niks veranderd
  • Chiptuning + EGR dicht heeft niks veranderd.
  • Bij regenereren is het weg
  • Jaarlijkse Liqui Moly verstuiver reiniger vermindert het ook niet.
Ik zal straks luisteren of het erg afwijkt, maar ik zou me er (als alle overige rijeigenschappen goed zijn) niet te druk om maken.

Grappig is wel dat de Ibiza over het algemeen wat rumoeriger is, maar ik dit nooit hoor. Ik weet niet of het dus motorisch is, of dat andere motor/rijgeluiden het overstemmen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Als ik het zo hoor klinkt het als " nagelen" .
Dit hoeft niet schadelijk te zijn voor de motor. Wat je zou kunnen doen is een garage, of dealer, te vragen om de verstuiverwaarden, brandstofdruk en turbodruk te controleren.

Als deze waarden niet afwijken: Radio wat harder zetten en genieten van de rit!

Als deze waarden WEL afwijken: Luister naar het advies van de garage en plaast de uitkomsten van het onderzoek op dit forum!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als ik het zo hoor klinkt het als " nagelen" .
Dit hoeft niet schadelijk te zijn voor de motor. Wat je zou kunnen doen is een garage, of dealer, te vragen om de verstuiverwaarden, brandstofdruk en turbodruk te controleren.

Als deze waarden niet afwijken: Radio wat harder zetten en genieten van de rit!

Als deze waarden WEL afwijken: Luister naar het advies van de garage en plaast de uitkomsten van het onderzoek op dit forum!
Bij deze de waarden van zowel verstuivers als brandstofdruk. Turbodruk heb ik niet kunnen vinden in vcds...
Voor zover ik weet zien de verstuivers er goed uit. Van de brandstofdruk heb ik geen idee wat normale waarden zouden moeten zijn.
De waarden in de screenshots zijn met draaiende motor, staionair, op temperatuur.
Wanneer ik de motor af zet zakt brandstofdruk naar 0.
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    22.7 KB · Weergaven: 25
  • Naamloos1.png
    Naamloos1.png
    24.5 KB · Weergaven: 26
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Ik weet zo niet wat de afwijkingen mogen zijn onderling in de cilinders, maar van mijn 1.2TDI was de afwijking ongeveer gelijk aan die van jou. Ziet er, naar mijn oordelen, goed uit. Misschien even langs een dealer/monteur voor echte diagnose van het geluid. DAn weet je t zeker!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als die de zogenaamde Feedback-waarden zijn is het pas afwijkend vanaf 2,5 of -2,5. Vaak zijn die overigens ook nog beter te krijgen door een verstuiver-behandeling uit te voeren.
Ja zoiets heb ik gelezen. Dus dat zit wel goed.
heb laatst ook liqui moli dieselspoeling gebruikt.

ik ben er dus nog steeds niet achter wat het geluid veroorzaakt..
vandaag ging de motor weer regenereren en was het geluid helemaal weg. Wat me ook opvalt is dat bij het regenereren het verbruik hetzelfde blijft..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!