1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Van de week mijn Polo voor de apk weggebracht.
kwam helaas niet door de nieuwe roetmeting heen.
Advies nieuw roetfilter, bijna 1.800 euri’s.
heb nog een maandje, dus eerst maar een verder kijken naar andere mogelijkheden.
Polo is helemaal origineel, niet gechipt, roetfilter niet verwijderd.258k gelopen.
heeft nog wel de oorspronkelijke sjoemelsoftware, kan dat nog van invloed zijn?
Zie eigenlijk nauwelijks rook als je er achter rijd. Zullen nog wel een hoop busjes in de problemen gaan komen zo denk ik…..
Die roken en walmen soms pas echt!

Tips/ vergelijkbare ervaringen?
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Je kan eens een tijdje op hoge toeren rijden zodat hij wat schoonbrandt, oftewel een beetje “door trappen”
Anders zijn er bedrijven die roetfilters reinigen
dank.

inderdaad net gedaan voor de apk. Kans aanwezig dat hij daardoor net geregenereerd heeft.Schijnt ook niet optimaal te zijn.
Moet er de komende 2 weken aardig wat kilometers mee maken dus inderdaad maar eens schoonbranden. Garage heeft er ook al injectoreiniger als toevoeging in de diesel gegooid.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Ik denk dat dit een goede oplossing zou kunnen zijn, even een paar keer premium tanken en dan een meting laten uitvoeren. Als het dan voldoende blijkt te zijn kom je op een relatief goedkope manier door de APK.
Na wat googlen ook op dit spoor gegaan, alleen nog een stapje verder. Shell GTL getankt gister nadat de tank met toevoeging leeg was.
GTL is Gas To Liquid, met andere woorden een soort synthetische Diesel. Doordat GTL uit Aardgas gewonnen is zou hij enorm veel minder uitstoot op moeten leveren. Ok, 2,02 de liter is niet goedkoop voor Diesel, maar vele malen goedkoper dan roetfilter vervangen!

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Na wat googlen ook op dit spoor gegaan, alleen nog een stapje verder. Shell GTL getankt gister nadat de tank met toevoeging leeg was.
GTL is Gas To Liquid, met andere woorden een soort synthetische Diesel. Doordat GTL uit Aardgas gewonnen is zou hij enorm veel minder uitstoot op moeten leveren. Ok, 2,02 de liter is niet goedkoop voor Diesel, maar vele malen goedkoper dan roetfilter vervangen!

Ik hou jullie op de hoogte.
Moet de Polo dan niet alsnog door de nieuwe roetfiltermeting heen binnenkort?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Zomaar "overal" valt inderdaad niet mee..... De dichtsbijzijnde die ik kon vinden was in Almere. Dat is vanuit Amersfoort nog altijd 41 kilometer. Gelukkig kom ik nog wel eens over de A1 naar Amsterdam. Maar echt lekker breed beschikbaar, niet echt. En gewoon voor iedereen beschikbaar, dat dan weer wel.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Dat gaat nog wat worden met al die diesels in NL
Is beter voor het milieu he! een heleboel auto's afdanken en slopen zodat de fabrieken weer nieuwe "emissieloze" autos kunnen gaan bouwen. Dit allemaal kost net zoveel stikstof dan het doorrijden van het oude "stinkdieseltje" tot het einde van zn levensduur...


Overigens @TS: zoals wel meer mensen zeggen: flink in de toeren jassen, motor goed warm rijden, stukje op de snelweg met 4-5000 rpm doet wonderen zegt men. Wat ook kan helpen: geforceerd laten regenereren, stukje rijden en daarna meteen de roetmeting doen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: dov en Daantje050
Is beter voor het milieu he! een heleboel auto's afdanken en slopen zodat de fabrieken weer nieuwe "emissieloze" autos kunnen gaan bouwen. Dit allemaal kost net zoveel stikstof dan het doorrijden van het oude "stinkdieseltje" tot het einde van zn levensduur...


Overigens @TS: zoals wel meer mensen zeggen: flink in de toeren jassen, motor goed warm rijden, stukje op de snelweg met 4-5000 rpm doet wonderen zegt men. Wat ook kan helpen: geforceerd laten regenereren, stukje rijden en daarna meteen de roetmeting doen.
Roet en stikstof heeft geen drol met elkaar te maken. Waar het hier om gaat is fijnstof. Volkswagen heeft gewoon hele vieze sjoemeldiesels gemaakt. Helaas moet vooral de klant hiervoor boeten. Overigens heeft dat stikstofprobleem wel te maken met NOx, wat ze bij de sjoemeldiesels veel meer uitstootten.

Maar het meest belangrijke in dat stikstofprobleem is ammoniak, verzuring van de grond ook wel. Dat komt doordat er ontzettend veel koeien op het land staan te schijten in ons land. 30 jaar was het al duidelijk wat er moest gebeuren maar omdat het kabinet steeds om de 4 jaar 'nieuw' is, is dat gewoon altijd vooruit geschoven. Terwijl er nu dus echt een issue is.

Terug naar de auto's; niet meer dan normaal dat er eens naar fijnstof gekeken wordt, alleen jammer dat het weer zo reactief moet, want zoals je zegt, nu worden er heel veel goede auto's in een keer afgedankt. Beter had het geweest dat er al jaren eerder gewerkt was aan dieselmotoren met adblue, die zijn veel schoner in de uitlaat, omdat je de motor lekker hoge uitlaatgastemperaturen kan laten genereren, daar wordt adblue bijgespoten dus kan het NOx niet vormen zoals dat normaliter doet.

Bij een motor met EGR (deze 1.2 TDI schraapdiesel bvb) krijg je alleen maar problemen met roet vervuiling in de motor/ EGR klep en uit de uitlaat wordt het nauwelijks schoner. Eigenlijk was dit type dieselmotor sowieso DOA (dead on arrival)

Bij tractoren was het meteen al adblue, idem met trucks. (ik werk al jaren met grote dieselmotoren). Nogmaals jammer dat het pas in 2020 gewoon werd dat een diesel Skoda/VW adblue kreeg!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Als ze ze zouden slopen was het heel misschien nog een beetje goed voor met milieu, maar ze worden afgekeurd en vervolgens geëxporteerd naar een ander land om daar nog jaren door te roeten :mrgreen:
Dan is het probleem alsnog opgelost, roet (fijnstof) daalt binnen 100m neer, dus daar hebben we hier geen last meer van. Als je alleen dunbevolkte gebieden passeert, hebben er ook weinig mensen last van. NOx is op geen enkele plek goed, maar ja. Zoals ik al aangaf, het stikstofprobleem komt voornamelijk door intensieve veehouderij, niet door een paar (stink)diesels op de weg ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Dan is het probleem alsnog opgelost, roet (fijnstof) daalt binnen 100m neer, dus daar hebben we hier geen last meer van. Als je alleen dunbevolkte gebieden passeert, hebben er ook weinig mensen last van. NOx is op geen enkele plek goed, maar ja. Zoals ik al aangaf, het stikstofprobleem komt voornamelijk door intensieve veehouderij, niet door een paar (stink)diesels op de weg ;)
Dat stikstofprobleem uit de intensieve veehouderij is veroorzaakt door onze overheid zelf... Meer kleine boeren verspreid over het hele land zou dit probleem al moeten oplossen. daarnaast moet NL voldoende gaan produceren voor eigen bevolking en de export van voedsel stoppen. Dan zullen er precies voldoende boeren zijn voor het aantal etende Nederlanders. Dat is dan het "restdeel" stikstof waar we mee blijven zitten en wat amper tot niet gereduceerd kan worden. Maar de EU kennende willen ze dat deel ook nog kleiner maken dus komt er wel iets van een "ademtax". Tot ze er eindelijk achter komen dat de natuur stikstof nodig is om goed te kunnen functioneren en dat wij als mensen de natuur niet een kant op kunnen dwingen. De natuur is altijd sterker en trekt zn eigen plan (kijk maar naar het griepvirus "Corona"). Maar das een hele andere discussie die we hier beter niet kunnen voeren ivm topic vervuiling ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: giacomo121 en #uranograu
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!