[Howto] [Xenon] Seinen met bi-xenon bij lichten uit

Ik heb bovenstaand systeem nu al zo'n drie jaar op mijn motor zitten, om het dimlicht direct met grootlicht aan te krijgen en heb nog nooit kuren gehad. Het zou inderdaad kunnen dat ze er slechter tegen kunnen, echter kun je er natuurlijk ook 2 naast elkaar monteren om zo een groter maximaal vermogen te kunnen verwerken. Nu alles weer dicht bouwen!

Cool!!

Welke diode heb je er voor gebruikt en waar koop je deze?

Heb je een linkje?

Je bent goed bezig!
 
Dag allen,

Misschien wel een interessante modificatie.

In plaats van een relais heb ik 2 diodes gebruikt. Hierdoor hoef je geen extra kabels te trekken.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht en de plus kabel van het seinlicht, je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht kom. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.

image.jpg

mag ik vragen welke pinbezettingen je gebruikt hebt.
dus welke aansluiting van de 10 pins stekker naar de 14 pins stekker.

dus bijvoorbeeld:

1 --- 4
2 --- 3
3 --- 6
enz
enz
 
mag ik vragen welke pinbezettingen je gebruikt hebt.
dus welke aansluiting van de 10 pins stekker naar de 14 pins stekker.

dus bijvoorbeeld:

1 --- 4
2 --- 3
3 --- 6
enz
enz
Uiteraard, op de eindstekker (stekker die de lamp in gaat) nummer 6 en 11. Nummer 6 is de plus van het dimlicht en 11 is de plus van het seinen.

De doorgangsrichting is van 11 naar 6.

En ik heb de zekering naar 20 A gezet ivm de extra belasting.
(zal ik hier een eigen how-to van maken?)
 
Diode methode in elkaar gezet en getest.
Werkt zoals het moet werken!

Voor de geïnteresseerde heb ik de relais methode te koop.

Zie verkoop topic!

Bij interesse graag een PB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@crosspolo2014,

jij had een paar dagen geleden je adapterkabel voor OEM xenon toch verkocht? En deze werkte ook voor grootlicht seinen op stand '0'? Hoe ben jij hier aan gekomen of zelf gemaakt? Ik ben op zoek naar een adapterkabel die ook de mogelijkheid heeft voor seinen met groot licht op stand '0'. Dan nog een schakelaar met alleen het wieltje voor instrumentenverlichting, dus zonder hoogteregeling, dan hoef ik straks ook niet meer de koplampen verwisselen voor de APK. Heb jij nog suggesties voor zo'n kabel? :grin:
 
Waarom? Seinen bij dagrijlicht of stadslicht?
De simpelste reden is: het is een eis bij de APK.
Daarnaast is het gewoon handig en praktisch en draag het zeker bij aan de veiligheid.


We kunnen het op twee manieren doen:


Manier A door @tl_buis met een diode
Manier B door crosspolo2014 met een relais.

Beide methodes vereisen basic kennis voor solderen. Het is aan te raden om de modificaties te doen aan de bi-xenon adapters (10 naar 14 pin)


———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier A: met een diode


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
2x diode (12v minimaal 6A) Bijvoorbeeld de P600K, te verkrijgen bij Conrad
Klein materiaal (kabeltjes)
Soldeerbout
Kabelschoentjes
Isolatietape
Zekering 20A (zekeringnummer 34)


Doordat je een diode tussen de plus van het seinlicht en de plus van het dimlicht (xenon) doet krijgt het dimlicht stroom op het moment dat je seint.
Tussen de adapters (om Polo compatible te maken met bi-xenon lampen) wordt de diode geplaatst, de diode zorg er voor de de stroom van A naar B kan lopen maar niet andersom, een soort van terugslagklepje dus
.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht (geel/blauw) en de plus kabel van het seinlicht (wit/blauw), je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht komt. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.
Omdat er nu meer belasting komt op de zekering groep van het seinlicht, heb ik er een zwaardere zekering van 20A in gezet, tegen 10A die er in zat.


Nummering:
Stekker aan xenonlamp Naar auto
11 wit/blauw + 8
6 blauw/geel + 6

Zo komt het eruit te zien:

EqtExvW.jpg



—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier B: met een relais


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.


Benodigde tijd: ca. 30 minuten.


Dit relais is er gebruikt:


PUDKQke.jpg



Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.


Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!


De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND


86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)


Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!

---------------------------

Is er iemand die dit tegen betaling voor mij kan regelen? ik kom er zelf namelijk niet uit.
 
Volkswagen  polo  6C 1.2/TSI 130PK 
ik kan ze wel ombouwen of ik stuur je een nieuw setje op. kan kun je de oude wel terugsturen, bouw ik die dan om. omruilen is sneller, maar net wat je zelf wilt.
Ja opsturen vind ik ook prima! Ik ben wel vanaf zaterdagochtend op vakantie. Is het dan handig dat ik contact met je opneem na mijn vakantie? Als je een nummer of een emailadress voor me hebt! Gaat denk ik wat makkelijker.
 
Volkswagen  polo  6C 1.2/TSI 130PK 
Waarom? Seinen bij dagrijlicht of stadslicht?
De simpelste reden is: het is een eis bij de APK.
Daarnaast is het gewoon handig en praktisch en draag het zeker bij aan de veiligheid.


We kunnen het op twee manieren doen:


Manier A door @tl_buis met een diode
Manier B door crosspolo2014 met een relais.

Beide methodes vereisen basic kennis voor solderen. Het is aan te raden om de modificaties te doen aan de bi-xenon adapters (10 naar 14 pin)


———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier A: met een diode


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
2x diode (12v minimaal 6A) Bijvoorbeeld de P600K, te verkrijgen bij Conrad
Klein materiaal (kabeltjes)
Soldeerbout
Kabelschoentjes
Isolatietape
Zekering 20A (zekeringnummer 34)


Doordat je een diode tussen de plus van het seinlicht en de plus van het dimlicht (xenon) doet krijgt het dimlicht stroom op het moment dat je seint.
Tussen de adapters (om Polo compatible te maken met bi-xenon lampen) wordt de diode geplaatst, de diode zorg er voor de de stroom van A naar B kan lopen maar niet andersom, een soort van terugslagklepje dus
.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht (geel/blauw) en de plus kabel van het seinlicht (wit/blauw), je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht komt. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.
Omdat er nu meer belasting komt op de zekering groep van het seinlicht, heb ik er een zwaardere zekering van 20A in gezet, tegen 10A die er in zat.


Nummering:
Stekker aan xenonlamp Naar auto
11 wit/blauw + 8
6 blauw/geel + 6

Zo komt het eruit te zien:

EqtExvW.jpg



—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier B: met een relais


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.


Benodigde tijd: ca. 30 minuten.


Dit relais is er gebruikt:


PUDKQke.jpg



Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.


Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!


De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND


86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)


Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!



Heb je maar 1 relais nodig voor 2 BiXenon lampen? Lijkt mij dat je er dan 2 moet hebben?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!