[Howto] [Xenon] Seinen met bi-xenon bij lichten uit

iichel

Exclusive lid
12,822
4
8,053
283
Waarom? Seinen bij dagrijlicht of stadslicht?
De simpelste reden is: het is een eis bij de APK.
Daarnaast is het gewoon handig en praktisch en draag het zeker bij aan de veiligheid.


We kunnen het op twee manieren doen:


Manier A door @tl_buis met een diode
Manier B door crosspolo2014 met een relais.

Beide methodes vereisen basic kennis voor solderen. Het is aan te raden om de modificaties te doen aan de bi-xenon adapters (10 naar 14 pin)


———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier A: met een diode


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
2x diode (12v minimaal 6A) Bijvoorbeeld de P600K, te verkrijgen bij Conrad
Klein materiaal (kabeltjes)
Soldeerbout
Kabelschoentjes
Isolatietape
Zekering 20A (zekeringnummer 34)


Doordat je een diode tussen de plus van het seinlicht en de plus van het dimlicht (xenon) doet krijgt het dimlicht stroom op het moment dat je seint.
Tussen de adapters (om Polo compatible te maken met bi-xenon lampen) wordt de diode geplaatst, de diode zorg er voor de de stroom van A naar B kan lopen maar niet andersom, een soort van terugslagklepje dus
.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht (geel/blauw) en de plus kabel van het seinlicht (wit/blauw), je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht komt. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.
Omdat er nu meer belasting komt op de zekering groep van het seinlicht, heb ik er een zwaardere zekering van 20A in gezet, tegen 10A die er in zat.


Nummering:
Stekker aan xenonlamp Naar auto
11 wit/blauw + 8
6 blauw/geel + 6

Zo komt het eruit te zien:

EqtExvW.jpg



—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Manier B: met een relais


Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.


U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.


Benodigde tijd: ca. 30 minuten.


Dit relais is er gebruikt:


PUDKQke.jpg



Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.


Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!


De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND


86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)


Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien een rare vraag maar waarom zou je dat willen?

ik heb het net bij mijn normale h7 lampen geprobeerd en bij mij werkt het nu idd ook zo
alleen als ik mijn dimlicht aanzet kan ik grootlicht bijzetten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 69pk Style 
misschien een rare vraag maar waarom zou je dat willen?

ik heb het net bij mijn normale h7 lampen geprobeerd en bij mij werkt het nu idd ook zo
alleen als ik mijn dimlicht aanzet kan ik grootlicht bijzetten.

Je moet groolicht kunnen seinen als je lichten uit staan. Is ook een apk eis.
Als je onderweg wilt kunnen seinen moet dat ook kunnen.

Bij halogeen systemen moet het werken. Dan klopt er iets bij jou h7 niet?
 
Oh wacht ik zeg het verkeerd seinen gaat wel alleen grootlicht kan niet aan dat is weer een ander probleem ik zal morgen een topic aanmaken ik ben er namelijk ookvoor bij jela geweest en kon het niet oplossen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 69pk Style 
Samen met crosspolo2014; hebben we uitgezocht hoe er geseind kan worden met groot licht bij lichten uit (dimlicht uit).

Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.

U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.

Benodigde tijd: ca. 30 minuten.

Dit relais is er gebruikt:

PUDKQke.jpg


Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.

Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!

De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND

86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)

Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!

Kun je me uitleggen waarop je die draden hebt bevestigd en waar de relais nu is geplaatst? Heb je hem achter de BCM aangesloten of heb je hem bij een lamp aangesloten?
 
Dag allen,

Misschien wel een interessante modificatie.

In plaats van een relais heb ik 2 diodes gebruikt. Hierdoor hoef je geen extra kabels te trekken.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht en de plus kabel van het seinlicht, je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht kom. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.

aanpassing xenon.jpg
 
Ik heb bovenstaand systeem nu al zo'n drie jaar op mijn motor zitten, om het dimlicht direct met grootlicht aan te krijgen en heb nog nooit kuren gehad. Het zou inderdaad kunnen dat ze er slechter tegen kunnen, echter kun je er natuurlijk ook 2 naast elkaar monteren om zo een groter maximaal vermogen te kunnen verwerken. Nu alles weer dicht bouwen!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!