Zelf monteren parkeersensoren achter Polo Blue Motion.

Heeft er iemand ervaring met het monteren van parkeersensoren op achterzijde van een Polo Blue Motion?
Ik heb een setje parkeersensoren van Conrad in huis die ik zelf wil monteren.
Ik heb daarbij de volgende vragen:
1. Is het noodzakelijk de gehele achterbumber te demonteren en zo ja heeft iemand daar ervaring mee?
2. Ik wil het setje op de bedrading van de achteruitrijverlichting aansluiten. Kan dat problemen opleveren met de boordcomputer, moet deze "ingelezen" worden?
3. Nog andere tips of zaken waar ik op moet letten.
 
Met het elektrische gedeelte kan ik jou niet helpen. Ik weet niet hoe dat zit met canbus. Zoals Johan heeft gezegd kun je het eerst proberen zonder de bumper eraf te halen. Als de sensoren niet dezelfde kleur hebben als jouw bumper en je dat wel zou willen is het makkelijker om dat eerst te gaan doen. Neem de tijd ervoor en als je gaat boren kun je het beste een stuk plakband gaan plakken op de plek waar je gaat boren, zodat je het lak niet beschadigd. Veel succes :)
 
Hoi tommelman,
Kan je wel helpen.
Ja de bumper moet er geheel afgehaald worden.
Er zitten aan de binnen zijde markeringen waar de sensors gemonteerd "af fabriek " zitten.
De bekabeling kan je via een rubber die in de achterwand zit, naar binnen voeren.
De binnen bekleding dien je geheel te verwijderen.
Daar kun je de massa op een origineel massa punt bevestigen.
Het signaal reverse light. kun je aftakken van de rechter achter licht.

IMG_1856.jpg

Zelf heb een set gemonteerd die in in de kleur kan spuiten en met een pons via de achter zijde heb gemonteerd, en met een can bus kastje aangeloten heb op de RNS315 waarbij de radio op pdc schakeld als je hem in de reverse zet.

Grt. Marcopolo
 
Bij mij heeft de dealer het ingebouwd.
Meestal bouwen ze volgens de officiële accessoirelijst achteraf maar 1 type parkeersensoren in, meestal een Cobra Parkmaster.
Waarschijnlijk gaat het inbouwen hiervan op dezelfde manier als jouw Conrad-setje:
http://www.touran-club.ru/files/books/de/Bau07_03.pdf
Bij mij zit het kastje achter het flapje van de kofferbak-bekleding waar je bij de lampunit komt.
 
Ik heb ze ook ingebouwd: gekocht op carsystems.eu, bumper eraf, gaten boren, kabels trekken en inleren op canbus. Voordeel: mijn rns310 geeft de pdc weer als opc weer. Tip: je kunt ze daar in candywit kopen.....laat ik nou net een witte hebben.....ik was 170 euries kwijt en een morgen sleutelen....
 
Bedankt voor jullie info.

Het is me nu duidelijk dat de bumper er helemaal af moet. Is dat een kwestie van wat bouten los draaien of zitten er nog een paar lastige klemmen o.i.d, waarmee de bumper vast zit? Handig dat er al markeringen voor de sensoren in de bumper zitten.

Hoe zit dat nu precies met dat canbuskastje? Ik heb een RCD 310 radio. Ik denk dat deze niet geschikt is voor het aansluiten van mijn pdc voor optische weergave? Blijft over het akoestische signaal (pieper). Kan ik de voeding dan aansluiten op de bedrading van de achteruitrijlamp of moet er dan ook een canbuskastje tussen en moet hij ingeleerd worden op de canbus??
Dat inleren kan je dat zelf met een labtop of moet de dealer dat doen?
Ik wil mijn sensoren candywit spuiten. Ik heb ergens gelezen dat dat geen problemen oplevert. Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Tom.
 
Hoe zit dat nu precies met dat canbuskastje? Ik heb een RCD 310 radio. Ik denk dat deze niet geschikt is voor het aansluiten van mijn pdc voor optische weergave?

Ik heb zelf een RCD310 met af-fabriek PDC. En die geeft - naast uiteraard de piepjes - op de RCD310 netjes grafisch weer wat er achter de auto gebeurt. Het lijkt me dat als jouw after-market set de signalen op het CAN-bus netwerk kan gooien, de RCD310 dit ook grafisch zal weergeven.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Bedankt voor jullie info.

Het is me nu duidelijk dat de bumper er helemaal af moet. Is dat een kwestie van wat bouten los draaien of zitten er nog een paar lastige klemmen o.i.d, waarmee de bumper vast zit? Handig dat er al markeringen voor de sensoren in de bumper zitten.

Hoe zit dat nu precies met dat canbuskastje? Ik heb een RCD 310 radio. Ik denk dat deze niet geschikt is voor het aansluiten van mijn pdc voor optische weergave? Blijft over het akoestische signaal (pieper). Kan ik de voeding dan aansluiten op de bedrading van de achteruitrijlamp of moet er dan ook een canbuskastje tussen en moet hij ingeleerd worden op de canbus??
Dat inleren kan je dat zelf met een labtop of moet de dealer dat doen?
Ik wil mijn sensoren candywit spuiten. Ik heb ergens gelezen dat dat geen problemen oplevert. Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Tom.

Sensoren spuiten geeft geen problemen. Bij de dealer kun je een spuitbus lak en een spuitbus blanke lak kopen. Bij een willekeurige automaterialen zaak kun je een spuitbus primer kopen. 1 laag primer, 3 lagen lak, 2 lagen blanke lak. Als je dit doet krijg je een mooi resultaat. Je moet wel wachten tot de primer goed is opgedroogt voordat je de lak erop spuit.
 
Ik heb zelf een RCD310 met af-fabriek PDC. En die geeft - naast uiteraard de piepjes - op de RCD310 netjes grafisch weer wat er achter de auto gebeurt. Het lijkt me dat als jouw after-market set de signalen op het CAN-bus netwerk kan gooien, de RCD310 dit ook grafisch zal weergeven.

Simpele setjes van Conrad kunnen dat niet. Ik zou kiezen voor een kwaliteitsset en geen keuze maken op basis van prijs. Bij die goedkope zooi hoor je vaak dat ze al beginnen te piepen als de bumper nat is van de regen. En als je dat eenmaal weet, rij je dus toch door als de zaak gaat piepen (tot er wel een keer een paaltje staat). Mijn advies: doe het goed of doe het niet.
 
Setje gemonteerd.
De sensoren eerst 1 keer in de kunststof primer gezet. Daarna 2 keer candy wit en vervolgens 1 keer in de blanke lak gezet. Bumper hoefde er toch niet af. Alleen de zwarte kunststof dekplaat aan de onderzijde er afgeschroefd, zodat ik achter de bumper kon komen. Scheelt een hoop werk.
Vervolgens in de rechter achterlichtunit op achteruitrijlampstrippen de voedingsdraden gesoldeerd. Hierdoor geen kwetsbare aftakking van de bedrading. Besturingskastje achter de bekleding bij de rechter achterlamp unit geplakt en het piepertje op de kunststof rand erboven geplakt.
Werkt perfect en ziet er netjes uit voor alles bij elkaar net 50 euro.
 
Setje gemonteerd.
De sensoren eerst 1 keer in de kunststof primer gezet. Daarna 2 keer candy wit en vervolgens 1 keer in de blanke lak gezet. Bumper hoefde er toch niet af. Alleen de zwarte kunststof dekplaat aan de onderzijde er afgeschroefd, zodat ik achter de bumper kon komen. Scheelt een hoop werk.
Vervolgens in de rechter achterlichtunit op achteruitrijlampstrippen de voedingsdraden gesoldeerd. Hierdoor geen kwetsbare aftakking van de bedrading. Besturingskastje achter de bekleding bij de rechter achterlamp unit geplakt en het piepertje op de kunststof rand erboven geplakt.
Werkt perfect en ziet er netjes uit voor alles bij elkaar net 50 euro.

en waar zijn de foto's ???

groeten ger
 
Bedankt, wat bedoel je met dubbele achteruitrijlichten?

Normaliter heeft een Polo 6R (in NL) links een mistachterlicht, en rechts een achteruitrijlicht. In mijn Polo heb ik dit dusdanig aangepast dat ik nu links ook een achteruitrijlicht heb (dus op de plek waar normaal het mistachterlicht zit). En de daarvoor benodigde aanpassingen in de rechter achterlichtunit heb jij al uitgevoerd bij het monteren van de parkeersensoren ;)

Meer info? Zie mijn garage of dit topic.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Als ik zo'n setje koop op carsystems.eu kan ik het aansluiten op het achterlicht. Wat doe ik echter met het canbus kastje? Weet iemand dat? Moet ik een draad naar voren trekken, of zit er ergens een aansluiting zodat enkel de bumper eraf gehaald hoeft te worden? Thanks!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!