Als je volkswagen mag geloven, zou de distri ketting in de 1.2 tsi ons naar de maan kunnen brengen (de gemodificeerde variant). 3 sec max ratelen zou de "norm" zijn, maar gek genoeg heb ik helemaal geen geratel gehoord tot nu goe nadat ik een nieuwe stripmotor heb gekregen (terwijl in mn oude motor dat wel het geval was) wat er op duidt dat de kettingen nogsteeds aan disproportionele slijtage onderhevig zijn. Immers, als een een normaal "fenomeen" was geweest, zou de ketting ook ratelen in de eerste 3 sec met een nieuw (ingereden) distri ketting.
Feit blijft dat ze wel wat vaker dingen beloven ten koste van de consument, dus ik geloof dat verhaar niet. Ik doe dus preventief de s/s uit.
De producenten proberen ons niets anders dan "nieuwe inovaties" door onze strot te drukken om zodoende aan de emissie eisen te voldoen. Downsizing, gigantische turbo's, oprekkende kettingen (en andere overbelaste onderdelen) als gevolg. Tel daar bovenop de sneller groeiende vraag om te bezuinigen/saneren om de kosten te drukken bij toeleveranciers en voilà....