Wat te doen Polo 6N 1.4 16V

Hoi,

Wij hebben een 3deurs Polo 6N 16V (101PK) uit 1997.
Deze is geïmporteerd uit Duitsland eind 2006, en is sindsdien in ons bezit.
De Polo heeft alles erop/eraan, behalve het schuif/kanteldak :sad:
't is een fijn karretje met een erg fijn blok!

Nu zijn al weer bijna 7 jaar verder, en de Polo heeft nu 225.000km op de teller staan.
Echter heeft de Polo wat manketentjes hier en daar, en verwachten wij ons 1e kindje in augustus, en vragen ons af wat verstandig is te doen met de "oude" Polo(We hebben ook een 6R BM :wink:), gezien we nu nog de keuze hebben.

De mankementen/aandachtspunten zijn:
- Roestplekken in de deuren (links buiten, rechts onder)
Dit zorgt ook voor water wat naar binnenkomt bij harde regen
- Dorpels roestig, en moet behandeld worden
- Ruitenwisserinstallatie werkt niet correct. (stopt niet)
- Ruitensproeier achter werkt niet (leiding verstopt?)
- Distributieriem moet vervangen worden. (incl. spanrollen etc)
- Ruitensproeier reservoir lekt. Bij vullen loopt ie leeg (kan ook de slangklem zijn, nog niet naar gekeken.
- remschijf rechtsvoor krom, en ophanging moet nagekeken worden.
- kabeldoorvoer in deuren nakijken (kabelbreuken in audiodraden)

We kunnen 3 dingen doen:
1. We kunnen de polo zo laten voor wat het is, en "oprijden". Daarna kijken we wel voor een andere auto (Passat?) ter vervanging.
- niets aan doen, lekker doorrijden.

2. We kunnen de auto opknappen, echter kost het waarschijnlijk meer dan het oplevert.
- roest/lak aanpakken, comfort verbeteren, distributieriem etc.

3. Beperkt aanpassen (wel in orde, maar geen dure uitgave)
- distributieriem? controleren op APK punten.

Wat is jullie advies om te doen?

De Polo is op zich vrijwel uniek door alle opties, en toch zonde om er niets mee te doen.
(Airco, stoelverwarming, elec. ramen + spiegels, verwarmde ruitensproeiers, remschijven achter, airbags, stuurbekrachtiging etc...)

Tips, op/aanmerkingen altijd welkom!

Gr, Erik
 
Vw  Polo  1.2 tdi 
Ik zou de polo zeker laten en opknappen. Het is een zeer uniek ding. De 101PK al helemaal. Zie je bijna tot niet. Ik zou het beetje bij beetje aanpakken en de prio's als eerste doen. Dus begin met de distributieriem en controleren op APK punten. De overige punten kan je zo oplossen met een beetje geduld en tijd. De zomer komt eraan dus dan kan je lekker zelf op je gemakje de deurpanelen eraf halen en nieuwe draden trekken. Heb je aan beide kanten verse draden en je bent misschien uurtje bezig? Ik was precies een uur bezig met die van mijn zus. Ook een 6N. Die had ook draadbreuken.

De ruitenwisser installatie zou je kunnen kijken naar de relais. Die stuurt die natuurlijk aan en die zou je eventueel kunnen vervangen.
Remschijven kan je ook goedkoop laten vervangen. Die kosten geen vermogen bij een 6N. Je zou een advertentie kunnen maken op Werkspot.nl - De marktplaats voor klussen en zo gaan bedrijf tegen elkaar opbieden om zo voor een goedkoop bedragje je 6N te maken.

Zo kan je dus ook veel zelf doen en veel geld besparen. Je zou eventueel ook de roest zelf even aanpakken en het laswerk laat je doen door iemand anders.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
De ruitenwisser installatie zou je kunnen kijken naar de relais. Die stuurt die natuurlijk aan en die zou je eventueel kunnen vervangen.

Ruitenwisser zit waarschijnlijk in stuurmechaniek.
motor + mechaniek zijn al vervangen, net als de relay.

Kan ik het stuurloshalen als ik de accuklem loshaal? Of krijg ik dan een airbag in mijn snufferd?
Dan kijk daar nog eens naar.

Gr, Erik
 
Vw  Polo  1.2 tdi 
Gezien het feit dat je nog een Polo (de BM) hebt zou ik aan de 6N enkel de benodigde zaken oplossen en dan voorlopig lekker even doorrijden. Het is een heel mooi exemplaar die 6N zoals je hem hebt maar je gaat de investeringen er nooit meer uit halen. Een nieuwe auto zou ik ook niet meteen nemen daar je dan weer veel verlies maakt op je afschrijving ten opzichte van de 6N. Daarnaast kan je het geld wel beter gebruiken denk ik zo als de 1e al in augustus komt ;).
 
Gewoon accuklem eraf halen. Even auto op contact zetten om de restspanning weg te krijgen. Wacht even 5 min voor de zekerheid en haal dan de airbag los. Dan gebeurt er niets.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Roest bij de deuren is niet best voor de structurele integriteit als je het mij vraagt ;) Ligt er natuurlijk wel aan waar... Distributieriem sowieso een must als je een beetje zuinig bent op je auto, waterpomp en spanrollen heeft in mijn ogen niet veel met veiligheid te maken. Dat slaat meer op betrouwbaarheid.
 
Gister nog maar even langs de dealer geweest (AutoHaas) en een schatting gemaakt van de kosten voor het vervangen van Distributieriem, spanrollen en waterpomp. Ongeveer € 500 euro incl montage etc. Is dit duur? of normaal?

Verder vandaag even gekeken naar wat andere zaakjes.
Probleem van ruitensproeivloeistof is opgelost! (naja, oorzaak gevonden)
IMAG3091%20%28Custom%29.jpg


dat is de leiding naar de achterruit. Even verder gekeken, daar de achterruitensproeier niet werkte:
IMAG3092%20%28Custom%29.jpg

IMAG3093%20%28Custom%29.jpg


Iemand een idee hoe ik het binnenwerk eruit krijg?

Ook de sproeier zelf moet worden afgesteld...
IMAG3096%20%28Custom%29.jpg

Hoe moet ik dat doen?

Gr, Erik
 
Vw  Polo  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!