wat heb jij gedaan aan en voor je polo vandaag

vandaag druk bezig met dashboard kast verlichting en voetverlichting, dashboard op 12v constant en voet op 12v van hemel, maar zou ook graag hem laten branden als ik rijd, dus geschakeld (liefst dimbaar) iemand tips? kom al gauw uit op een relais?
 
Volkswagen  a  a 
  • Leuk
Waarderingen: Jokhoe
Volkswagen  Polo 6R Bluemotion  1.2 Tdi 75pk 
vandaag druk bezig met dashboard kast verlichting en voetverlichting, dashboard op 12v constant en voet op 12v van hemel, maar zou ook graag hem laten branden als ik rijd, dus geschakeld (liefst dimbaar) iemand tips? kom al gauw uit op een relais?

Daar ontkom je inderdaad helaas niet aan, een relais. De plus van de hemel of een constante 12V maken niet eens zoveel uit.
Het lichtje van de hemel heeft in principe ook altijd 12V.

Nu zul je denken HUH maar dat gekke lampje in de hemel gaat toch soms ook uit?
Ja klopt!

Een hemel verlichting heeft een stekker met 3 kabels. Een rode (of whatever) met +12 erop, altijd. Een bruine, massa en een bruin-zwarte, geschakelde massa.
Zo kun je altijd als je dat wilt je lichtje aanzetten, immers je hebt +12V en massa.
Je kunt hem ook op 'licht bij deur open' zetten. Vroegah werd dat geschakelde massa contact via de deur geschakeld toen autos nog wat mechanischer waren. Deur open = massa sluiten = stroomkring = licht aan. Nu gaat het via de BCM.

Dus je voetverlichting gaat ook op diezelfde manier.
Je hebt een 12V en een massa voor je voetverlichting nodig.
Maar nu komt de ellende, je hebt 4 (!!) kabels die je lichtje kunnen aansturen.
Set 1: een gedimde 12V (58d) van je instrumentenverlichting en een echte massa
Set 2: een echte 12V en een geschakelde massa van je hemel

Je moet maar eens zoeken op Audi R8 fussraumbeleuchtung op Polo6RFreunde. Die hebben uiteindelijk een module gemaakt zelf.
Het kan vast ook wel met een paar relaisjes.
Zo kun je in ieder geval wel mooi een rode LED doen voor de 'sfeer verlichting' en een witte/gele lamp voor de echte verlichting.

Bv:
http://www.polo6rfreunde.de/index.p...mbeleuchtung-aus-Audi-R8-nachrüsten/?pageNo=4
 
  • Leuk
Waarderingen: Blackcougar4
Daar ontkom je inderdaad helaas niet aan, een relais. De plus van de hemel of een constante 12V maken niet eens zoveel uit.
Het lichtje van de hemel heeft in principe ook altijd 12V.

Nu zul je denken HUH maar dat gekke lampje in de hemel gaat toch soms ook uit?
Ja klopt!

Een hemel verlichting heeft een stekker met 3 kabels. Een rode (of whatever) met +12 erop, altijd. Een bruine, massa en een bruin-zwarte, geschakelde massa.
Zo kun je altijd als je dat wilt je lichtje aanzetten, immers je hebt +12V en massa.
Je kunt hem ook op 'licht bij deur open' zetten. Vroegah werd dat geschakelde massa contact via de deur geschakeld toen autos nog wat mechanischer waren. Deur open = massa sluiten = stroomkring = licht aan. Nu gaat het via de BCM.

Dus je voetverlichting gaat ook op diezelfde manier.
Je hebt een 12V en een massa voor je voetverlichting nodig.
Maar nu komt de ellende, je hebt 4 (!!) kabels die je lichtje kunnen aansturen.
Set 1: een gedimde 12V (58d) van je instrumentenverlichting en een echte massa
Set 2: een echte 12V en een geschakelde massa van je hemel

Je moet maar eens zoeken op Audi R8 fussraumbeleuchtung op Polo6RFreunde. Die hebben uiteindelijk een module gemaakt zelf.
Het kan vast ook wel met een paar relaisjes.
Zo kun je in ieder geval wel mooi een rode LED doen voor de 'sfeer verlichting' en een witte/gele lamp voor de echte verlichting.

Bv:
http://www.polo6rfreunde.de/index.php/Thread/16349-Fussraumbeleuchtung-aus-Audi-R8-nachrüsten/?pageNo=4

Wat ben je toch een held!
thanks voor de opheldering!
dat de hemel constante 12v heeft had ik al ondervonden.

zie ik nu in jouw bericht dat ik een aftakking kan maken vanaf mijn (dimbare) instrumentverlichting?
zo ja, kan je mij vertellen hoe ik deze kan vinden? nu heb ik je dit zien zeggen:
Terminal 58d:
T73c/67
T28/2 in den A-Saulen, die Stecker nach die Ture
Immer grau/blau
Masse ist egal welche mann nehmt


maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk.:sweatsmile:

de verlichting aansluiten op instrumentverlichting zou een hoop schelen, want anders wordt het een relais dat geschakeld wordt met geschakelde 12v met op 87a geschakelde massa (uit hemel) en 87 constante massa met daartussen misschien zo'n grote bulky 12v dimmer.
maar aangezien je niet het onderste deel van het dashboard meer kan verwijderen zodat je extra werkruimte hebt kan je zon dimmer moeilijk verstoppen.:triumph: (evenals je relais)

nu ik toch zoveel aan het typen ben, kan ik dit ook er gelijk uitgooien:
het relais schakelen op lichtschakelaar (aan) kan ook super handig wezen, omdat de voetverlichting niet veel bijgevoegde waarde heeft overdag.
en aangezien ik binnenkort een auto-light switch ga monteren word dat meteen automatisch geschakeld.
of vind de bcm niet leuk als ik hiervan een aftakking maakt?
en bedankt voor de link!
 
Volkswagen  a  a 
Mijn reactie in het duits was vooral een reactie op iemand die me tagte waar je die dingen vindt in een 6C. Jij hebt een 6R.

Wat je nodig hebt:
+12V constant
'58d' dwz een spanning die meedimt met de instrumentenverlichting
geschakelde massa (zie verhaal hierboven)
massa

+12V constant haal je bijvoorbeeld uit de quadlock van je RNS. Die kun je er wel uit krijgen denk ik.
58d haal je bijvoorbeeld bij de sigarettenaanstekker of de knopjes boven de RNS (niet de alarm schakelaar) of de stekker in je deur scharnier. kleur is altijd grijs/blauw
dan brandt je voetverlichting even fel als je knopjes. let wel op, deze kun je niet makkelijk aan een relais hangen want de spanning is niet altijd 12V. deze schakelt al mee met de verlichting (0 = DRL = instrumentenverlichting uit, stadslicht/dimlicht = instrumentenverlichting uit).
geschakelde massa haal je bij je interieur verlichting, kleur zwart/bruin
Gewone massa haal je bij bijvoorbeeld de quadlock. kleur altijd bruin.

Relais kun je wel verstoppen bij bv je zekeringenkast. Meer ruimte dan je denkt Stick Out Tongue
Dimmer zou ik wel gekoeld houden, dus niet wegproppen tussen kabels en isolatie.

PS, gevaarlijk kleurtje op je auto, Uzilak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blackcougar4
Mijn reactie in het duits was vooral een reactie op iemand die me tagte waar je die dingen vindt in een 6C. Jij hebt een 6R.

Wat je nodig hebt:
+12V constant
'58d' dwz een spanning die meedimt met de instrumentenverlichting
geschakelde massa (zie verhaal hierboven)
massa

+12V constant haal je bijvoorbeeld uit de quadlock van je RNS. Die kun je er wel uit krijgen denk ik.
58d haal je bijvoorbeeld bij de sigarettenaanstekker of de knopjes boven de RNS (niet de alarm schakelaar) of de stekker in je deur scharnier. kleur is altijd grijs/blauw
dan brandt je voetverlichting even fel als je knopjes. let wel op, deze kun je niet makkelijk aan een relais hangen want de spanning is niet altijd 12V. deze schakelt al mee met de verlichting (0 = DRL = instrumentenverlichting uit, stadslicht/dimlicht = instrumentenverlichting uit).
geschakelde massa haal je bij je interieur verlichting, kleur zwart/bruin
Gewone massa haal je bij bijvoorbeeld de quadlock. kleur altijd bruin.

Relais kun je wel verstoppen bij bv je zekeringenkast. Meer ruimte dan je denkt Stick Out Tongue
Dimmer zou ik wel gekoeld houden, dus niet wegproppen tussen kabels en isolatie.

PS, gevaarlijk kleurtje op je auto, Uzilak.
Top! bedankt, over de knopverlichting heb ik helemaal niet aan gedacht!

Dan heb ik nu alles helder denk ik, en dan alles op een rijtje: (voor mensen die dit over 1 jaar ook willen doen en dan dit misschien ook wel willen weten)
ik heb 2 relais, een voor de schakeling tussen de massa en ander voor schakeling tussen de 12v deze relais stuur ik aan dmv een geschakelde 12v vanuit sigarettenaansteker of aftakking vanuit zekering 16(?) had gehoord dat deze ook geschakeld was (zit pdc op afgezekerd op 5A maar ik tak hem alleen af voor de relaisschakeling)
dan komen we bij de relais zelf,
relais 1: 87A geschakelde massa uit hemel, 87 constante massa
relais 2: 87A constante 12V, 87 dimbare 12v vanuit lampje boven dashboard

dan klopt het volgens mij zo toch?

Over de lak gesproken ik bedoelde eigenlijk unilak maar mijn laptop heeft er uzilak van gemaakt, ik wist niet eens dat dit een bestaand woord was...
 
Volkswagen  a  a 
om het even voor mij visueel te maken:
zie hier 3 prachtige schakelingen dat ik ff snel heb gemaakt
de buitenste kring is de bruin zwarte massa vanuit hemel alleen heb ik de 12v geschakeld gemaakt ipv de massa zie ik nu..
de kring daaronder is de dimbare kring (nu gemaakt met een weerstand) maar het doel is duidelijk.
Schermafbeelding 2016-08-19 om 10.37.07.pngSchermafbeelding 2016-08-19 om 10.37.03.pngSchermafbeelding 2016-08-19 om 10.37.11.png
foto 1: dimbaar (sleutel in contact)
foto 2: deur open (sleutel uit contact)
foto 3: deur dicht (sleutel uit contact)
 
Volkswagen  a  a 
vandaag druk bezig met dashboard kast verlichting en voetverlichting, dashboard op 12v constant en voet op 12v van hemel, maar zou ook graag hem laten branden als ik rijd, dus geschakeld (liefst dimbaar) iemand tips? kom al gauw uit op een relais?

Heel toevallig was ik deze week ook daarmee bezig, nog bezig met een idee. Ik heb de volgende schema gemaakt. Volgens mij moet het zo lukken. Als aansluit punt voor stadsverlichting dacht ik aan de lampje in de 12v stekker.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    36.9 KB · Weergaven: 55
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line; Black Pearl 
  • Leuk
Waarderingen: Blackcougar4
Heel toevallig was ik deze week ook daarmee bezig, nog bezig met een idee. Ik heb de volgende schema gemaakt. Volgens mij moet het zo lukken. Als aansluit punt voor stadsverlichting dacht ik aan de lampje in de 12v stekker.
top! bedankt!
maar de hemelverlichting wordt geschakeld dmv een geschakelde massa, en geen 12v zoals in je diagram, dus zoals ik het nu interpreteer zal hij niet gaan branden als de relais geschakeld is op SV. Tenminste dit is zoals ik het nu begrijp mocht dit fout zijn hoor ik dat graag!
 
Volkswagen  a  a 
top! bedankt!
maar de hemelverlichting wordt geschakeld dmv een geschakelde massa, en geen 12v zoals in je diagram, dus zoals ik het nu interpreteer zal hij niet gaan branden als de relais geschakeld is op SV. Tenminste dit is zoals ik het nu begrijp mocht dit fout zijn hoor ik dat graag!

Hmmm. Ik lees nu het verhaal van iichel. Volgens mij heb je gelijk.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line; Black Pearl 
ik heb hier het goede circuit zoals het hoort, gebruik van 2 relais maar zo moet het lukken!
ik zal volgende week even 2 relais halen en experimenteren. als eerste ga ik kijken of ik de relais kan schakelen met dimbare binnenverlichting.

ik zal ook even vertellen wat je op de foto's ziet,
foto 1, contact uit deur dicht
foto 2, contact uit deur open
foto 3, deur dicht, contact aan, verlichting aan
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.28.png
    Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.28.png
    41.9 KB · Weergaven: 43
  • Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.22.png
    Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.22.png
    48.4 KB · Weergaven: 52
  • Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.13.png
    Schermafbeelding 2016-08-20 om 14.08.13.png
    49.5 KB · Weergaven: 56
Volkswagen  a  a 
Dat ziet er wel goed uit moet ik zeggen. Ik heb in het verleden ook een "chineze" autoradio gehaald maar die beviel me totaal niet.. Crashte vaak en beeldscherm ging kapot na 8 maanden. Hoelang heb je deze en wat is je ervaring tot nu toe?

Ja dat heb je vaak met de wat goedkopere troep. Ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben met de aankoop. echt totaal geen spijt. Het is zoals ik al zei gewoon een tablet in mn auto. Ik verbind hem met internet via de hotspot op mn telefoon (20 gb databundel van KPN). Dus ik kan muziek luisteren films kijken en zelfs TV kijken (via de ziggo app) in mijn auto. wat wil je nog meer. Heel af en toe crasht er een app. Maaja dat heb je op een android telefoon ook. Daarna start je de app weer op en doet alles het weer (dit gebeurd echt heel zelden). Ik zou deze headunit zeker aan een ieder aanraden die naar iets als dit op zoek is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!