Waar blijft mijn koelvloeistof!?

Peej

Actief lid
580
38
28
Toen ik mijn auto kocht stond er net geen 73000km op de teller, inmiddels zit ik al op een 89000km.
Het is me vandaag voor de tweede keer overkomen dat ik de auto start en een waarschuwing van de koelvloeistof krijg... Het peil staat dan ook op 'min'.

De eerste keer even langs de dealer gereden om af te toppen. Toen vertelde ze me dat ze een korte druktest hadden gedaan (wat daar van waar is, is een tweede) maar ze konden geen lekkage zien...toen weer bijgevuld en tot vandaag geen last.

Kijk echter regelmatig onder de kap en dan zie ik het nooit zakken. Hoe kan het dan van schijnbaar de een op de andere dag van max naar min gaan?!
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Tuurlijk...
Gisteren rond 18:00uur de auto weggezet en net pas weer gekeken, zit het gewoon weer helemaal vol.
Wie snapt het nog?!
 

Bijlagen

  • zcqm.jpg
    zcqm.jpg
    41.8 KB · Weergaven: 71
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Heb het reservoir de eerste keer toen het gebeurde koud boven max gevuld (zoals het in de foto staat), dan gaat de sensor zoals je aangeeft minder snel af.
Vind het raar dat het peil gisteren koud op min stond (de sensor ging terecht af), hij stond wel iets schuin maar hij staat daar heel vaak maar misschien is dat al genoeg om van max naar min te gaan..
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Normaal gesproken staat bij koude motor het peil rond de min, en bij warme motor op max.

Mischien dat de sensor niet goed functioneerd of de bedrading / stekkers niet meer helemaal 100% zijn.
Zelf zou ik in iedergeval even de stekkers bekijken, als is het alleen maar om iets uit te sluiten.

En wat betrefd het zomaar stijgen / zakken van het koelwater, heeft er een reparatie plaats gevonden aan het koelsysteem?
Mischien heeft er een luchtbel in gezeten.

Wat me ook een mogelijkheid lijkt, de dop op je expansievat die blijft hangen oid.
Hierdoor kan er te hoge druk ontstaan in het systeem met een luchtbel als gevolg.
 
Mijn laatste bericht is van 15 februari, al die tijd stond het peil als op die foto tot vanochtend....piep piep piep peil inderdaad op minimum.

Is me echt een raadsel wat er op dat moment nou anders is dan normaal. En nu is alles weer zoals 'normaal', te vaag :)
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Heb er soms weken geen last van en gisteren weer de koelvloeistof waarschuwing :(

Kijken of er op korte termijn nog een afspraak valt te regelen, ga over twee weken een flink potje sturen in de Alpen, heb er niet zoveel zin in dat het daar uiteindelijk een probleem gaat worden.

Hoop dat het inderdaad in de dop blijk te zitten of een slang die poreus is, koppakking schijnt de 1.8T niet zo gevoelig voor te zijn maar je weet het nooit :roll:
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Auto vanmiddag bij de garage neergezet en een golf 7 mee (rijdt goed :)).

Kreeg net al een telefoontje dat ze het gelijk al zagen bij het onder druk zetten van het koelsysteem... Radiateur heeft een gaatje :(
Van de totaalprijs viel ik achterover... Afgerond naar beneden €600. Voorkant moet eraf, airco moet los etc. Je kan echt nergens bij met zo'n grote motor in een kleine Polo.

Nu mijn vraag, kan het kwaad als ik voorlopig blijf doorrijden (vrijdag de Alpen in) en heel af en toe moet bijvullen??
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Ik zou proberen ergens anders goedkoper te doen. Want merendeels zijn gewoon manuren. De radiateur is zelf om en nabij de 100 euro. Airco bijvullen is 60 euro, koelvloeistof (5liter) is ong eurotje of 15 is 175 bij elkaar. we maken er 200 van, dus 400 euro of meer zijn manuren.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ik zou proberen ergens anders goedkoper te doen. Want merendeels zijn gewoon manuren. De radiateur is zelf om en nabij de 100 euro. Airco bijvullen is 60 euro, koelvloeistof (5liter) is ong eurotje of 15 is 175 bij elkaar. we maken er 200 van, dus 400 euro of meer zijn manuren.

Klopt inderdaad, is ongeveer 400 aan manuren wat ze schetste.

Het is alleen de pest dat het op korte termijn niet meer ergens anders te fixen is, vandaar de vraag of ik het zou kunnen rekken gezien ik al lange tijd blijkbaar met een klein gaatje in de radiateur rijd en ik die auto vaak flink op z'n donder geef zonder problemen (buiten heel af en toe dus een beetje vloeistof).
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Je zou Radiator leak kunnen proberen. Kan je bijna overal kopen:
2.jpeg


Zoiets. Je hebt ze van verschillende merken.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Je zou Radiator leak kunnen proberen. Kan je bijna overal kopen:
2.jpeg


Zoiets. Je hebt ze van verschillende merken.
Dat zou ik dus echt niet gebruiken. Niet alleen het lek gaat dicht, maar ook de koelkanelen in de motor, radiateur en kachelradiateur gaan dicht zitten. En dan heb je pas echt een probleem.

Trouwens heren,

Een radiateur kost wel iets meer dan 100 euro, en airco vullen zit meestal op 100-120 euro.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!