VW Polo 9N Distributieketting

De riepjes van de 1.4 16V is erg zwak uitgevoerd, wij vervingen ze (dealer) uit voorzorg al bij 60.000dkm samen met de waterpomp. Zeker als het de eerste riem is omdat toen de auto nieuw was alle tanden op bijvoorbeeld de waterpomp, nokkenastandwiel en krukaspoelie nog wat scherper zijn.

Riemgebroken is bij een 1.4 16V een heeeeeele dure motorschade 16 kleppen krom en misschien kop niet meer te redden, vaak krijgen de krukaslagers ook flink op hun flikker en kun je die meteen mee vervangen met een beetje pech ook gewoon een gat in de zuiger dus dan kan het hele blok op de schroothoop. (reken op minimaal €1500 + euro schade bij breuk)
 
Je mag gerust in je achter hoofd houden dat je ongeveer vanaf de €350,- of meer kwijt zal zijn. Dit is namelijk je de pomp van je hart als mens als deze stopt is je auto dood! Heb dit namelijk 1 keer meegemaakt met mijn mooie Corsa A! :roll: :cry: Maar gelukkig kon ik mijn kleppen vervangen...
 
Distributie vervangen van een 1.4 16v is duur je hebt twee riemen en 3 ( of 2 ben ik even kwijt) rollen en en een waterpomp reken op +/- 350 euro aan materiaal en dan moet ie er nog op, wij rekenden volgens mij en dat is een aantal jaren terug rond de 575,00 euro. Maar dat had je wel alles nieuw en kon je weer zorgeloos tuffen, dus niet met de oude meeloop/spanrollen (die nog wel eens vastlopen en dan de riem op vreten) en de oude waterpomp die nog wel eens gaan lekken zeker nadat er een nieuwe riem op ligt door andere spanning.
 
Heb begrepen dat het ook aan te raden is je spanrol en waterpomp te laten vervangen zodat je alles in 1 keer heb gehad.

Verder kreeg ik van de dealer het volgende te horen;

"Deze auto heeft geen vaste interval voor de distributieriemen. Het is de bedoeling dat er bij iedere beurt de conditie van de riem gecontroleerd wordt en dat deze vervangen wordt zodra er haarscheuren zichtbaar worden.

Het advies is om de riemen ieder 5 jaar of 180.000 km te laten vervangen."
 
Dat kon vroeger misschien bij de oude 1800tjes in de Passat en Golf 3 periodes (tot bouwjaar 1997) maar tegenwoordig bij de 16V kleps motoren echt niet meer. Ik heb in de 7 jaar bij VW heel veel Golfjes 4 (met 1.4 16V 75 Pk) en Polo's 6N (1.4 16V 74KW) en 6N2's (1.4 16V met 55 of 74kw) en Polo 9N (1.4 16V 55kw 74kw) met gebroken riemen gezien, door of versleten riemen(te strak gespannen af fabriek plus scherpe randen aan de tanden als het spul nog nieuw is), envastgelopen waterpompen of vastgelopen rollen die lopen vast en schuren/vreten vervolgens de riem door. Bij km-standen van ergens achterin de 50dkm was het spul vaak al echt op..............

Daarom eerste riem idd na 5 jaar of bij max 60.000 km

en daarna om de 90.000km of 6 jaar en altijd alle rollen(span en meeloop) en waterpomp meevervangen niet doen is verkeerde zuinigheid en keert zich uiteindelijk tegen je.

Een riem op de 16V motoren van VW 180dkm haha laat me niet lachen dat is Rusischroulette de eerste 1.4 16V die dat haalt zonder nieuwe riem moet ik nog tegenkomen. We hadden destijds lease auto's waarbij men ook altijd wilde bezuinigen, oh laat maar liggen en dat soort dingen dat was men na motorschade nummer zoveel heel snel afgeleerd, die riemen houden het max 110 a 120 dkm vol met heel veel mazzel en rustig rijden (constante toerentallen) veel snelweg en dat soort verhalen.
 
Bedankt voor de info, had al zoiets van 180000 is wel heel veel!!!!
Vraag me alleen af of ik het nu moet laten doen of het rek tot begin volgend jaar, dan moet die weer voor onderhoud en apk......

Moet dus rekening houden met 600,- :shock:
Nou maar hopen dat sinterklaas en de kerstman erg gul zijn :lol:
 
De distributie set is € 535 , de waterpomp mee nemen in combinatie € 135,- De prijzen zijn inclusief BTW.

Holi S...... :shock:

Even iemand anders gevonden, die doet het voor €428,- en kon het pas van de waterpomp zien als het open lag.

As maandag breng ik ik hem weg en daarna kan ik weer met een gerust hart rijden Big Grin
 
Nou het is gemaakt, koste toch een aardig smak geld, maar goed, we kunnen er voorlopig weer tegen aan, alles is nu vervangen Big Grin
Kreeg wel als opmerking dat die weer voor een grote beurt moet, maar dat doe ik begin volgende jaar wel incl APK, heb ik weer even de tijd om te sparen :?
 
1.2 6V is 3 cilinder
1.2 12V is 3 cilinder (heb ik gehad) indd ketting
1.4 16V is 4 cilinder (heb ik nu)

Distributie is vervangen bij 115.000.
De oud eigenaar wilde de waterpomp uit financiële overweging niet doen.

Doe altijd de waterpomp.
Bij 120.000 is de waterpomp vastgelopen. Kokende motor,
vastgelopen as in de waterpomp, distributie riem was zo ver verrot.
Ik heb alles weer opnieuw kunnen laten doen.
650 euro bij een b garage met regulier onderhoud.
 
1.2 6 V 40kw/44kw heeft een distributieketting
1.2 12V 47kw/50kw heeft een distributieketting
1.4 16V 55kw heeft een distributieriem
1.4 16V 74kw heeft een distributieriem
1.4 16V FSI heeft een ??
1.6 16V 77kw heeft een distributieketting

Alle diesels hebben een distributieriem
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!