VW Polo 9N Distributieketting

Hallo,

Allereerst even voorstellen:

Ik ben een Polo 9n bj 2002 (gefacelift naar 9n3). Ik heb een lekker zuinige 1.2 12v en heb de comfort uitvoering.

Nu het probleem:

Als ik mijn motor start hoor ik heel eventjes een soort ratelend/rammelend geluidje. Dat is alleen bij een koude motor en is daarna ook gelijk weer weg. Het is alleen 1 seconde dat ik het hoor. Is er iets mis met de distributieketting of is dit gewoon normaal?

Bij voorbaat dank,
 
Zelf heb ik ook een 1.2 12v en 1x heb ik problemen gehad met de ketting, de ketting spanner zorgde ervoor dat de ketting te wijd werd ofzo (ben niet heel technische maar het scheen dat mijn 9N een update moest hebben en deze niet had gehad). Dit is echter netjes door de dealer opgelost zonder verdere problemen. Maar een rammelend geluid bij het starten heb ik nog nooit gehad.
 
distributie-ketting? Ik meende dat alle polo's met zo'n rubberen distributieriem uitgerust waren?

Overigens doet mijn polo (1.4 TDI, ook 3-cilinder) ook aan licht ratelen als ie net gestart is alleen klinkt dat dan precies zoals eigenlijk alle diesels klinken die nog koud zijn...
 
lichtelijk offtopic maar wil het toch ff opmerken: Het lijkt mij logischer om een ketting op een dieselblok te zetten daar die doorgaands veel meer kilometers maken dan een bezine blok... Beetje jammer dat ze dat dus niet gedaan hebben (Ik heb liever 1x in de 500.000km een nieuwe ketting dan elke 2 jaar een nieuwe riem erop te moeten laten zetten).
 
Sweetexx 1.2 12v is 100% zeker een 3 cilinder ;) Pas vanaf 1.4 is het een 4 cilinder meen ik
Zie onderstaand plaatje!
53_0_100322_184017.jpg
 
Hij heeft 103000 gelopen.
De dealer meent dat het iets met de nokkenasverstelling (ofzo?) Te maken heeft. Kosten circa 1000-1500 euro. Zonder te luisteren.
Een kennis van me heeft ook een garage die hoorde al gelijk dat het aan de startmotor ligt.

64 pk geloof ik?
 
Fludizz zei:
lichtelijk offtopic maar wil het toch ff opmerken: Het lijkt mij logischer om een ketting op een dieselblok te zetten daar die doorgaands veel meer kilometers maken dan een bezine blok... Beetje jammer dat ze dat dus niet gedaan hebben (Ik heb liever 1x in de 500.000km een nieuwe ketting dan elke 2 jaar een nieuwe riem erop te moeten laten zetten).

dat is vrij logisch, een ketting aan een dieselmotor is wel te doen maar veel duurder in constructie (en het moet sterk uitgevoerd worden als de ketting een leven lang de krachten van een diesel moet overbrengen, diesels hebben VEEL meer koppel en veel langduriger waardoor de ketting te snel versleten raakt) verder wordt de motor ook weer zwaarder en breder!
 
tuurlijk, maar bij sommige motoren moet je je afvragen of het rendabel is..
zo kennen we bij toyota alleen maar riemen, terwijl ze bij fiat/opel geloof ik vaker met een ketting werken..

kwestie van de fabriekanten die hun keuze daarin maken, denk hierbij groots, als je op 1 motor al 10euro kan besparen wat een impact dat heeft op 1miljoen auto's die gemaakt worden!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!