VW Polo 6R 1.2 TDI 2011 foutcode P00AF + olie in koelvloeistof + olieverbruik

Fluxy

Lid
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste bericht op het forum. Ik heb eerder wat gelezen maar nooit wat gepost. Echter heb ik nu een probleem waar ik geen raad mee weet:

Ik heb een probleem met mijn VW Polo 6R 1.2 TDI uit 2011 met ongeveer 265.000 km en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of kan meedenken.

Sinds vorige week woensdag (14-01) krijg ik steeds foutcode P00AF. De fout komt terug tijdens het rijden, vooral na een stukje rijden en wanneer ik gas loslaat. Vermogen valt dan weg en de auto gaat in storing.

Achtergrond

Deze fout heb ik vorig jaar ook gehad. Toen zijn de volgende onderdelen vervangen:
  • MAP sensor
  • N75 klep
  • Turbo actuator
Na deze reparaties bleef de fout toen aanwezig, maar nadat de actuator verder naar beneden was afgesteld, werkte alles weer normaal. Tot nu dus.

Op dit moment heb ik nog niets opnieuw gecontroleerd zoals vacuümslangen of afstelling, dat staat nog op de planning.

Wat me daarnaast zorgen baart:

Afgelopen donderdag ontdekte ik een klein plasje olie onder de auto op de parkeerplaats.

Vandaag (24-01) heb ik bekeken waar dit vandaan zou kunnen komen en zag ik het koelvloeistofreservoir en daar zit een zwarte olieachtige laag bovenop de koelvloeistof.

Het oliepeil is inmiddels met ongeveer 800 ml gezakt, terwijl er zo’n 500 km geleden nog een grote beurt is gedaan en alles netjes op peil stond.

Wat ik níet zie:
  • Geen ‘mayo’ aan de oliedop
  • Geen ‘mayo’ aan de peilstok
  • Geen witte rook uit de uitlaat
  • Geen andere duidelijke kenmerken van een lekke koppakking
Via ChatGPT kreeg ik te horen dat dit mogelijk te maken kan hebben met een defecte EGR-koeler of eventueel de oliekoeler, en dat dit ook indirect invloed kan hebben op de turbo/VNT regeling en misschien de P00AF fout.

Mijn vragen:
  • Kan een EGR-koeler of oliekoeler zorgen voor olie in de koelvloeistof
  • Kan dit samenhangen met de turbo storing
  • Of heeft iemand een ander idee waar dit aan kan liggen
Alle input of ervaringen zijn welkom.

Groet,
Maurice

Volkswagen  Polo 6R 
UPDATE:

Vandaag de oliekoeler losgemaakt en gecontroleerd. Heb alle kanalen bekeken en onder druk gezet, maar kon geen scheurtjes of openingen vinden. Ook de leidingen/siliconen ringetjes nagekeken en alles leek intact. De oliekoeler zelf leek in goede staat, zowel het koelgedeelte als het oliehuisfiltergedeelte.

Verder heb ik gemeten en gekeken op mogelijke lekkages, maar niets concreets kunnen vinden. Het idee dat het probleem bij de oliekoeler zelf zit lijkt daardoor steeds minder waarschijnlijk. Morgen ga ik alle slangen en de oliekoeler weer monteren en het systeem vacuüm zetten op het koelvloeistofreservoir om te controleren op eventuele lucht ontsnappingen, zodat ik kan zien of er ergens een klein lek zit.

Ondanks dat, blijft de oorzaak van de olie in het reservoir onduidelijk. Alle tips, ervaringen of ideeën van anderen over dit soort situaties zijn welkom.

Volkswagen  Polo 6R 
Ik lees 3 items;
- foutcode P00AF

Probeer te achterhalen of de actuator stang beweegt dit kun je gewoon met de hand doen maar volgens mij ook via VCDS. Met de softare kun je ook de meetwaardes bekijken om zo te zien of klep zijn posities wel haalt.

- olie onder auto

Waar komt deze olie weg? Dit lijkt mij vrij makkelijk op te sporen

- olie in KVS systeem

Ik ga hier met Iichel mee, die oliekoelers zijn gewoon problematisch. Ik zou bijna preventief die dingen vervangen, zeker als jij je oude eraf hebt liggen.

Goed dat je het systeem afperst, maar door eventuele temperatuur verschillen reageren materialen heel anders dan wanneer ze koud zijn. Met mazzel heb je de stress van huis eraf kunnen halen door te demonteren/monteren maar het is een klote klus om nogmaals te doen.

Vw  Polo 
Ik heb t al eens meegemaakt bij een 1.2TDI dat de turbo vast is gelopen. Ook een foutcode op turbodruk/actuator. Af en toe liep de auto goed, maar vaak na langer tijd snelweg kms, ging de auto in noodloop en kwam er een foutcode (uit mn hoofd weet ik niet meer welke) in het storingsgeheugen.

N75 vervangen, leek opgelost, probleem kwam enkele maanden later toch terug
Auto voelde erg "traag" aan.
Datalog liet zien dat de turbo erg veel tijd nodig had om op te toeren.

Turbo vervangen en foutcode bleef weg. Hierna is de auto getuned door de eigenaar en bleef deze de N75 klep opblazen. Er zat een fout in de tune waardoor deze klep werd overstuurd.

Olieverbruik/olie in het koelsysteem: Koelsysteem afpersen, zakt de druk langzaam? Ergens een lek naar een oliepassage, dit kan een pakking of een koeler zijn. De olielekkage kan verschillende oorzaken hebben, mijn Polo 1.2TDI was ook altijd flink nat aan de onderkant, hiervan lekte de olieniveau sensor (overigens is deze ook lek op onze Fabia 1.2TSI). Andere oorzaak voor olie lekkage is een keerring of een turboseal die het begeven heeft, dit kan goed samen gaan met de klachten die je al hebt.

Nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij is de turbo watergekoeld, controleer dit even om t zeker te weten, maar stel dat dit het geval is, zou er intern in de turbo een lek kunnen ontstaan waardoor olie in aanraking kan komen met het koelwater.

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Kia Zaad 1.0T-GDI 100pk| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
UPDATE:

Vandaag alles voorbereid voor morgen. Er komt een nieuwe oliekoeler binnen die ik ga monteren. Daarna ga ik het koelsysteem op druk zetten om te kijken of er ergens lucht ontsnapt en of er mogelijk toch ergens een lekkage zit ondanks de tip van Grutte Pier m.b.t. het temperatuurverschil met materialen. Vervolgens ga ik het hele systeem spoelen om alle olie uit het koelvloeistofsysteem te krijgen.

Ter info: ongeveer 3 jaar / ±60.000 km geleden heb ik de oliekoeler ook al eens vervangen omdat er toen een scheurtje in zat. Daarom hoop ik sterk dat dit opnieuw de oorzaak is van de motorolie in het koelvloeistofsysteem. Mocht dit het niet oplossen, dan weet ik eerlijk gezegd niet goed waar ik verder moet zoeken en ben ik bang dat het misschien iets ernstigers is, zoals een scheurtje in het blok.

Terugkomend op eerdere reacties: het plasje olie dat ik onder de auto had gevonden bleek afkomstig te zijn van de aftapplug van het carter. Het afdichtringetje zat een beetje scheef waardoor hij niet goed afsloot. Dit is hoogstwaarschijnlijk ontstaan na de recente grote beurt. Inmiddels heb ik dit opgelost door een nieuwe olieplug met nieuw ringetje te monteren.

Het P00AF00 probleem heb ik nog niet verder onderzocht. Ik wil eerst het probleem met de olie in het koelvloeistofsysteem oplossen voordat ik daarmee verder ga.

Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!