Vreemd elektriciteitprobleem

Ruud9N

Premium lid
Spritmonitor.de
3,388
1,068
213
Vanmiddag mijn gasklephuis schoongemaakt.
Op de terugweg kreeg ik te maken met een Frans/Italiaans probleempje, n.l. een elektriciteit probleem.

Op de terugweg op de snelweg dacht ik soms iets te zien op mijn dashboard maar ik dacht dat het een weerkaatsing was ofzo. Toch blijf je er dan op letten en helaas, het was het lampje van de mistlamp achter wat soms ging branden.
Van héél erg vaag tot redelijk sterk maar niet zo sterk als dat je de mistlamp aanzet.
Voor zover ik heb kunnen nagaan gebeurt het alleen tijdens het remmen.
Soms als ik ook het knipperlicht aan had staan dan knipperde het mee. Dit gebeurde alleen tijdens het rijden, als ik stil stond voor een verkeerslicht dan deed hij niets.

Eenmaal thuis aangekomen liet ik de motor stationair draaien om te kijken of hij nog soms stotterde en merkte toen dat als ik mijn rempedaal intrapte, mijn toerental naar beneden duikelde om zich daarna weer te herstellen. Soms ging het lampje dan ook heel vaag branden. Dit een aantal maal gedaan en elke keer reageerde het toerental.

Is dit toeval dat het gebeurde nadat ik mijn gasklephuis heb schoongemaakt. Lijkt mij dat dit niets met elkaar te maken kan hebben maar ja.

Vermoed dat het een massaprobleem is maar dat is een pure gok van mij.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Hoop niet dat het kortsluiting is en dat ik straks een uitgebrande wagen terugvind.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Oef, is dat voor mij te testen? Of moet een garage dat doen?

Nee want ik heb het stekkertje nooit losgehaald.
Als je een goede band met je dealer hebt zal hij snel en zonder kosten zowel de laadstroom van de dynamo als de conditie van je accu testen. Merk je nu met de vorst dat starten moeizaam gaat? Zou een eerste indicatie kunnen zijn van een slechte accu en/of laadstroom probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Natuurlijk kan niemand op afstand ruiken wat het directe probleem is, maar ik ga een poging doen.

Wat betreft je gasklep en het plotseling duiken in toeren, toch opnieuw inleren. Of de stekker nu los is geweest of niet. Ik weet niet hoe je gasklep eruit zag toen deze 'vies' was. Mocht er afzetting op gezeten hebben en de klep niet voor de volle 100% kon sluiten toen deze nog vies was, heeft deze de 'vieze positie' als basis waarde aangenomen. (citaat gerritspeek:
In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:
  • de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
  • de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#tba

Wat betreft je verlichting probleem, een massa probleem lijkt aannemelijk. Haal je achterlicht er eens uit, en bekijk de stekker. Haal ook het gedeelte eruit waar de lampjes zelf in zitten. Het is een bekend probleem dat bij de 9N/3 water in de achterlicht units loopt. Let goed op groen/witte aanslag.

Groeten:cool:
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N, Johan en iichel
Als je een goede band met je dealer hebt zal hij snel en zonder kosten zowel de laadstroom van de dynamo als de conditie van je accu testen. Merk je nu met de vorst dat starten moeizaam gaat? Zou een eerste indicatie kunnen zijn van een slechte accu en/of laadstroom probleem.
Nee, het is starten en lopen. Accu (VMF 44Ah) is op 09-03-2015 vervangen. Dat is 15.065km. geleden.

Natuurlijk kan niemand op afstand ruiken wat het directe probleem is, maar ik ga een poging doen.

Wat betreft je gasklep en het plotseling duiken in toeren, toch opnieuw inleren. Of de stekker nu los is geweest of niet. Ik weet niet hoe je gasklep eruit zag toen deze 'vies' was. Mocht er afzetting op gezeten hebben en de klep niet voor de volle 100% kon sluiten toen deze nog vies was, heeft deze de 'vieze positie' als basis waarde aangenomen. (citaat gerritspeek:
In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:
  • de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
  • de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#tba

Wat betreft je verlichting probleem, een massa probleem lijkt aannemelijk. Haal je achterlicht er eens uit, en bekijk de stekker. Haal ook het gedeelte eruit waar de lampjes zelf in zitten. Het is een bekend probleem dat bij de 9N/3 water in de achterlicht units loopt. Let goed op groen/witte aanslag.

Groeten:cool:
Hoe mijn gaskleppenhuis eruit zag kan je hier zien. http://www.mypolo.nl/xenforo/thread...oor-je-polo-vandaag.8130/page-133#post-174285
Nogal vuil en ik heb hem zo gekocht, dat wil zeggen, zelf niets aan gedaan sinds aankoop.
Maar via http://pimpowski.de/Drosselklappe_reinigen.htm heb ik gelezen dat als je geen diagnoseapp. hebt dat het dan nog geen probleem is omdat het zich vanzelf weer goed zet.

Dat van die lampen zal ik eens doen. Iemand een how-to hoe je die lampen eruit haalt? Heb er niets over gevonden op Pimpowski.de.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Da's makkelijk om te doen. Aan de achterkant van de lamp, vind je in je kofferbekleding een klein 'deurtje' (met geperforeerde stof). Trek dat even aan de kant, en daarachter zit een soort vleugelmoertje dat je met de hand kan losdraaien. Als dat eraf is moet de lamp een beetje naar buiten komen staan, en geef ze anders een tik op die bout. En dan kan je van buitenaf de lamp er zo uit tillen. Beetje naar boven duwen en dan eruit trekken.

Is zo makkelijk omdat je onderweg ook snel kapotte lampjes moet kunnen vervangen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Polovl
heb ik gelezen dat als je geen diagnoseapp. hebt dat het dan nog geen probleem is omdat het zich vanzelf weer goed zet.

Dat klopt, uiteindelijk gaat het systeem zich zelf wel weer inleren, echter kan dit best even duren! Via VCDS is het een kleine moeite om dit even te doen. Als je dat eventueel bij de dealer laat doen kost dat je misschien 15 minuten werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Dat klopt, uiteindelijk gaat het systeem zich zelf wel weer inleren, echter kan dit best even duren! Via VCDS is het een kleine moeite om dit even te doen. Als je dat eventueel bij de dealer laat doen kost dat je misschien 15 minuten werk.

Plus dat je via VCDS mooi kan checken of het systeem op zich (nog) naar behoren werkt. Toch geen overbodige luxe ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl en Johan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!