Voorgloeilampje knippert en motorstoringslampje brandt

Hi allemaal,
Ik ben sinds ongeveer een halfjaar in het bezit van een polo 1.2 bluemotion uit 2010. 2 weken geleden toen de auto aangaf dat het vroor (onder de 4 graden) ging het voorgloeilampje ineens knipperen, dit gebeurde die dag in de ochtend en avond. Ook had de auto vermogensverlies. Daarna niet meer gebeurd, tot vanavond, toen de auto ook aangaf dat het vroor. Het voorgloeilampje ging weer knipperen, vermogenverlies en ditmaal ook het motorstoringslampje. Op internet zie je dat dit probleem redelijk vaak voorkomt bij deze auto echter zie ik vaak topics waarbij het gerelateerd is aan een bepaalde snelheid (boven de 120/130), wat bij mij niet het geval is, maar het lijkt te liggen aan de buitentemperatuur. Iemand enig idee?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Diesel 75PK 
Hi Luuk, dit is een bekend probleem. Ik zit hier met hetzelfde. Heb zelf het idee dat het niet zozeer temperatuur gerelateerd is. Mijne had er van de zomer ook last van. Ik heb ondertussen de EGR weg laten schrijven, N75 en nog een sensor laten vervangen en heel vaak uit laten lezen. Ik ben er nog steeds niet achter wat het precies is. Wat bij mij het langste heeft geholpen is de N75.. daarna ben ik een maand of 2-3 storingsvrij geweest waarna het feest weer van voren is begonnen. Ik zou hem eerst uit laten lezen en aan de hand daarvan actie ondernemen.. succes ermee en ik hoor graag wat jou resultaten/bevindingen zijn!

het uitlezen bij de mijne leverde het volgende op: foutcode P029900 laad drukregulator waarde onder limiet. Iemand een idee of dit weer bij de N75 vandaan komt?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
ik zou, als ik jullie was, het vacuum systeem en het turbosysteem eens helemaal na laten lopen!
Nieuwe slangen, intercooler laten checken, opbrengst vacuumpomp na laten kijken etc.

@Luuk468 voor jou zou ik eerst beginnen met uitlezen inderdaad
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Update
Net van de garage gehoord dat de hele turbo vervangen moet worden omdat deze kapot schijnt te zijn, erg prijzig geintje wat 1500 euro zou moeten kosten.. wel frappant want hij rijdt nu al een aantal dagen prima
Foutcode heb ik helaas niet
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Diesel 75PK 
Neem eens contact op met een meer TDI gespecialiseerde garage zoals JB autoservice of VAGtechniek. Ik ken je garage niet en ik weet ook niet of je bij de dealer geweest bent, maar mijn ervaring is dat zowel de dorpsgarage als de dealer heel snel de boel vervangen.

Ervaring; ik heb 5 jaar in een Lupo 3L gereden, daar kon je eigenlijk bij de gewone garage niet mee terecht als er complexere storingen waren (ook TDI gerelateerd). Vervangen kan altijd nog.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Ik kan niet oordelen over de diagnose van de garage, maar je zal niet de eerste zijn die na het reparatie advies met de zelfde storing blijft zitten. Ik zou elders een second opinion laten doen. Vooral gezien de hoogte van de reparatie kosten en het feit dat de storing nu weg is.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Update
Net van de garage gehoord dat de hele turbo vervangen moet worden omdat deze kapot schijnt te zijn, erg prijzig geintje wat 1500 euro zou moeten kosten.. wel frappant want hij rijdt nu al een aantal dagen prima
Foutcode heb ik helaas niet
Die vind ik heel raar.
Enkele "boost"gerelateerde kwaaltjes van de TDI zijn:
- lekke turboslang (van de turbo naar de intercooler, vlak bij de turbo)
- Variabele geometrie zit vast of blijft hangen
- vacuum verlies
- N75 klep
- EGR-klep kapot

Turbo's die kapot lopen heb ik nog nooit van gehoord.... Vaak is dit eerst hoorbaar (overdadig fluiten van de turbo) of merkbaar in het olieverbruik. Vaak zijn de turbo's dan ook echt nonstop kapot en niet sporadisch (mechaniek kan niet snel sporadisch kapot zijn, elektronica wel)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als ik het zo lees dan denk ik dat je turbo actuator kapot is, deze zit op de turbo zelf namelijk.
Veel bedrijven willen deze niet vervangen omdat het bij de 1.2 / 1.6 tdi niet een origineel onderdeel is die je kan bestellen bij de dealer.
De dealer en dit bedrijf dus ook zal zeggen dat de turbo vervangen moet worden.
Maar de actuator is los te bestellen op internet. (ebay, darkside developments) (60-200 euro)
Dus ga naar een garage toe waar ze willen controleren of je actuator kapot is, dit kan met een vacuumpompje.

Natuurlijk kan ik niet met 100% zeggen dat dit het probleem is, maar mij zelf is het wel een keer overkomen dus vandaar.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
  • Leuk
Waarderingen: olopvw
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!