Catunambu

Bekend lid
1,525
752
133
Dag mensen!

Laatste tijd ervaar ik een aantal rare symptomen van mijn Polo, deze zijn verergerd nadat ik een BMW 3-serie diesel (316 vgm) uit 2015 had overgestart:
- als de auto van contact is en de radio staat aan krijg ik na 5-10 min de melding dat de veiligheidsmodus aan gaat en valt de radio uit (voorheen was 1.5u makkelijk mogelijk)
dit doet zich overigens niet voor als de auto op contact staat
- startstop werkt niet op een lange rit (voorheen wel) maar vaak wel op een korte rit.
- accu lijkt nog origineel (6 jaar oud)

overigens heb had ik laatst nog een paar keer een raar gevalletje met de auto:
- op een mooie droge dag besloot (tijdens een rit op de snelweg) de ruitenwisser dat het verstandig was om even het raam schoon te vegen. opzich leuk en aardig, maar ik heb GEEN automatische ruitenwisser (geen regensensor, wel mogelijkheid tot)
- (enkele weken later) ik plug mijn telefoon in de radio en wederom besloot de ruitenwisser dat het tijd was om eventjes het raam schoon te vegen (wederom droog weer)
in totaal is dit 3x voor gekomen, de eerste keer heb ik er niet teveel aandacht aangeschonken daarom ook niet de omstandigheden onthouden

op het moment dat op de snelweg de ruitenwisser spontaan aanging, besloot de auto enkele ogenblikken later dat het noodzakelijk was om zelf de richtingaanwijzer te bedienen... Ik weet dat VW, anders dan z'n neef Audi, standaard uitgerust is met WERKENDE richtingaanwijzers maar ik heb nergens gelezen over OVERIJVERIGE richtingaanwijzers! als dit wel bestaat is dit misschien een idee om door te voeren bij het neefje Audi?

Groetekens,

Catunambu
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bij het eerste stukje zou ik nog zeggen ja zou met je accu te maken kunnen hebben maar wat er daarna komt over die ruitenwissers en richtingaanwijzers zou ik daar niet zo snel aan linken. maar misschien zijn er mensen hier die dit al eens hebben meegemaakt.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Als je een multimeter hebt de accu even doormeten. Als de motor uit staat zou de spanning ~12.7V moeten zijn. Bij draaiende motor tussen de 13.8V en 14.4V. Tweede deel klinkt alsof er iets met de bekabeling niet goed is, en zoals JM89 al zegt, niet zozeer de accu.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
mmm ik ga eens meten als ik de auto terug heb! vind t nogal vervelend als S/S sporadisch niet werkt haha!

Over die ruitenwisser en richtingaanwijzer, ik denk ook niet dat t met de accu te maken heeft, maar om daar een nieuw topic over te starten.. haha!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Doet mij denken aan een defecte BCM.
Deze stuurt namelijk de ruitenwissers, richtingaanwijzers, start/stop, ... aan.

Inderdaad eens volledig uitlezen en kijken welke meldingen er naar boven komen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
laatste keer uitlezen kwamen er geen echte serieuze meldingen uit, 1x storing ABS-sensoren (lekke/zachte band bleek de boosdoener) verder wat geneuzel vanwege een defecte clima (stelmotor kapot/intermitted airco signaal)
niks echt serieus mbt communicatie/bekabeling of alarmerend over een eventuele BCM
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
eehm, de laatste keer is VOOR het overstarten van een BMW (en dus die radio foutcode) maar ervoer wel de symptomen van S/S dat niet altijd stabiel werkt en de ruitenwissers die spontaan aangingen.

Na het overstarten van de BMW is de auto niet meer uitgelezen. hierna is wel het gezeur met de radio begonnen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het probleem met de huidige auto's een starthulp verlenen dmv een andere auto is dat er te veel computers in zitten die van een spanningspiek (vooral bij het verwijderen van startkabels) compleet van slag of zelfs kapot kunnen gaan zowel van de gestarte auto als degene die hulp bied
Vooral als je de startkabels op de verkeerde manier aansluit (voor of na de batterij-sensor op de accu) of te snel en/of verkeerd loskoppelt
 
Volkswagen  Polo AW/FL GTI  2.0TSI 207PK 
  • Leuk
Waarderingen: Antera
@Johan de auto heb ik overgestart rechtstreeks op de accupolen.. Dus voor de batterijsensor dus?
Wat is dan de oplossing? Nieuwe accu? Of is er ergens in de computer wat in te leren? (Overigens is de VAGcom van mn maat kapot, uitlezen word dan universeel)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het zou kunnen dat de sensor die op de minpool zit is ontregeld of kapot.(Hier mag je nooit een startbooster of kabel op zetten)
Volgend mij kan je die opnieuw inleren maar ik weet alleen de manier via de testkast van VW, hoe dat via iets anders gaat weet ik niet.
Ik zou je accu ook even laten testen dmv een accu tester de dealer heeft er een die direct de status van de accu geeft.
 
De knipperlicht kan aan een defecte knipperlicht hendel liggen. Omtrent start/stop daar zijn een stuk of 10 zaken die moeten kloppen om dit werkend te hebben. Bepaalde temperaturen enz enz ook je accu. Ik zou in eerste instantie de accu eens meten bij rust en bij lopende motor. Daarnaast uitlezen op fouten en desnoods alles wissen en een week rijden en dan weer uitlezen. In ieder geval is het anders allemaal gissen en gissen is missen
 
Top! thanks voor de reacties! ik ga er achteraan! zodra ik tijd heb dan haha!
Nu eerst: raammechanisme vervangen :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!