Vliegwiel vervangen Polo 6r 1.6 tdi 140pk

sambir

Actief lid
437
151
43
Hi all,

Ik overweeg om mijn rammelende vliegwiel maar eens te vervangen voordat deze catastrofaal kapot vliegt en de rest van de motor en versnellingsbak ook meeneemt...Of gaat dat niet zo extreem?

Wanneer hij nou vervangen moet worden weet ik niet, hij rammelt al sinds ik de auto heb. Ik kocht hem met km stand op 100.000. Nu staat de km stand op 200.000. Hij rammelt al sinds 120.000

Dus ik wil hem eigenlijk wel vervangen nu, maar dan met een sterkere koppeling en vliegwiel. Ik lees nu dat een vast vliegwiel beter is. Lever je dan geen comfort in? gaat de auto niet veel meer schokken? En als ik een dubbele massavliegwiel van sachs laat monteren? Is dat geen optie?

Ik heb namelijk deze set bij bmonderdelenshop gevonden. Een 2.0 wrc sachs koppeling + vliegwiel set...Is dat niet iets?
http://www.bm-parts.nl/lightbox/article/?type=car&aid=65109&carid=20&catid=3
 
Laatst bewerkt:
De koppeling lijkt nog wel goed, alleen rammelt de vliegwiel wel hevig.

Als ik de vliegwiel laat vervangen neem ik ook meteen een nieuwe koppeling mee.

Zijn er gebruikers die hun dubbele massavliegwiel hebben vervangen met een enkele? Ik lees dat dit voor trillingen en geluid zorgt in de auto bij commonrail motoren.

Bovendien is een complete dubbelemassavliegwiel + koppelingsset van sachs rond de 600 euro. Daarnaast is deze set bedoeld voor de start/stop motoren CAYB CAYC. Ik heb de CAYA motor, maakt dat nog wat uit?

Ik kan dus kiezen uit het volgende:
Enkele massa set 400 euro:
http://www.lowering.nl/Shop/index.p...vliegwielset-voor-5-speed-1-6-2-0-tdi-cr.html
Dubbele massa set sachs 450 euro (wel voor start/stop maar zou ook bij mij moeten passen):
http://www.lowering.nl/Shop/index.p...start-5-speed-dubbel-massa-vliegwiel-kit.html

Ik ben geneigd om voor de dubbele massaset te gaan...Hoe denken jullie erover?
 
Laatst bewerkt:
Een dubbelmassavliegwiel vervangen voor een normaal vliegwiel is not done. Hierdoor ontstaan trillingen in de aandrijflijn, welke hier niet op berekend is, met extreme schades tot gevolgen, ik heb al een een gebroken krukas als gevolg gezien....
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
enkel massa vliegwielen monteer ik wel vaker.

Een voor de duidelijkheid waarom dat een een DMF op de auto's zit tegenwoordig: Dit om ervoor te zorgen dat de auto stationair amper tot geen trillingen door krijgen vanaf het motorblok. De zuigers worden door de ontsteking naar beneden geforceeerd wat met een klap gebeurd dit zijn de trillingen die je gaat voelen. Bij een diesel is dit erger, En diesel stampt meer. Daarvoor is het bij een diesel meer merkbaar als je er een vast vliegwel in zet.

Een DMF zal het zeker wel een ton vol houden en het vaste word vaak geplaatst omdat er of met hogere vermogens/ koppel gereden gaat worden waardoor de DMF het minder leuk vind. En dan is een vaste een ideale oplossing en kan niet kapot. Het enigste wat je er dan van merkt is dat bij stilstand je de motor wat meer voelt. Verder zeker geen problemen voor andere delen. Zolang het vliegwiel maar uit gebalanceerd is.

Wat Chucknorris vermeld komt door een kapot DMF. Deze gaan namelijk vibreren en zullen dan onbalans geven in de aandrijflijn. Dit zorgt voor kapot lopen van lagers en zelf tot gebroken krukassen. Dit kom niet door en vast vliegwiel

Ik zou dus zsm de boel (laten) vervangen anders kan je je blok weg gooien.
 
@TCL monteer je dan ook een andere krukaspoelie etc bij een ombouw naar vast dmv? Daar zit zelden een demper als er een dmv op de auto hoort.

En euh geen gebroken krukas door de DMV vervangen door een vaste? Echt wel
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Dit is afhankelijk welke motoren het zijn voor sommige word het zo ie zo niet gedaan. Ook voor de polo waarover gesproken word hier word niet geleverd met een vast vliegwiel. maar de hoofdzaak van je DMV is zoals ik het melde.

Hebben al zoveel 1.8T Tdi V6 enz omgebouwd nooit geen problemen gehad dus verklaar je nader als je wilt. Wil best leren hoor
 
Laatst bewerkt:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!