Vervangen van oude radio

Hallo
In mijn polo 86c van 1993 zit nog de originele radio mer cassette speler.
deze zou ik willen vervangen door een nieuwe. ik ken hier echter niet veel van.
Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen of welke aanpassingen ik moet maken om een recente radio te steken?

Alvast bedankt
 
Volkswagen  Polo 86c  1.0 Cat 
Een 86c heeft al gewoon een DIN sleuf om je radio in te bouwen.
Gewoon een nieuwe radio kopen, die kan je er zo insteken.
Waarschijnlijk moet je wel de kabels een beetje aanpassen.
Als je dit zeker wilt weten moet je even je oude radio uitbouwen en een foto maken van de stekker(s) achter in je radio.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Een nieuwe radio heb ik al. ik zal morgen proberen een foto te posten van de bekabeling.
zo uit het hoofd weet ik dat er een antenne, 2 kabels voor de boxen vanvoor en een grotere zwarte fishe toe komt.
de antenne en de fishe passen in de nieuwe radio maar dan is er in de nieuwe radio nog plaats voor een andere fishe.
Ik ben echt een leek als het op radio's en bekabeling aan komt.
 
Volkswagen  Polo 86c  1.0 Cat 
De meeste 'nieuwe' radio's hebben bekabeling als volgt:
1 stekker voor de antenne.
1 samengestelde stekker voor de constante plus, geschakelde plus, massa, remote etc.
1 samengestelde stekker voor alle speakerkabels.
Als je alleen boxen voor hebt moet inderdaad twee speakerkabels hebben liggen met elk een 'plus' en 'min'.
Het hangt er vanaf of de stekkers achter in jou radio ISO stekker zijn.
Voor zover ik me kan herinneren hebben polo 2's die nog niet.
Maar met een foto weet je het natuurlijk zeker.
Succes!
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
educated guesses; 1e foto:
- 2x speaker kabel (met daarbij de ronde connectors)
- GND op de zwarte kabel
- 12V op de rode kabel (dus geschakeld)
- Antenne op de grijze plug

2e foto (nog steeds guessing)
ISO connector met van links naar rechts en daarna van boven naar beneden:
- GND
- +12V geschakeld
- 12V constant van accu
- Verlichting van radio
- Telefoon mute (?)

3e foto: iso connector met verloopstukje

Groen doet dus niks

bron:
220px-ISO_10487_connector_pinout.svg.png


http://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
 
Hier zijn de foto's van de kabels die toekomenimage.jpgimage.jpgimage.jpg
1e foto:
1x antenne (grijs)
2x luid luidsprekerkabels
(1x voeding en 1x massa) geen idee waarom

2e foto: ISO (voeding)stekker met daarin 1x geschakelde plus 1x constante plus 1x massa (1x verlichting 1x tacho, niet nodig)

Zoals je ziet zit in deze zogenaamde ISO stekker al een plus en een massa, en heb je die twee losse kabeltjes van de eerste foto niet nodig.
Je zou kunnen proberen om de ISO stekker in de nieuwe radio te steken, als het goed is moet deze dan aan gaan.
Ook de antenne kun je al proberen aan te sluiten.

Voor het aansluiten van een radio heb je zulke stekkers nodig:
ISO stekkers.jpg
Je hebt de linker al in je auto zitten, je moet dus alleen de rechter stekker nog hebben.
Deze stekkers kun je bij bijna alle automaterialenzaken kopen (vraag om een ISO luidspreker stekker).
Meestal is het zo dat er aan de stekkers al een stukje kabel zit, hier kun je dan gemakkelijk de luidsprekerkabel aan solderen.
(iichel was me net voor Stick Out Tongue)
(Ik las net toevallig je topic over het verwijderen van een uitschuifbare antenne, ik denk dat de twee losse kabels voor die antenne zijn, weet je zeker dat je die kabels goed hebt aangesloten?)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
Dus als ik het goed begrijp moet ik die ISO luidspreker stekker gaan halen en daar dan de luidspreker kabels van foto 1 op aansluiten? en dan zou dit moeten werken?
Als ik de ISO stekker in de nieuwe radio steek doet deze niets, de antenne past gewoon in de andere nieuwe radio.
Ik heb niets aangesloten ik heb de auto zo gekocht. Als ik de kabels goed gevolgd heb komt enkel de grijze kabel van de antenne.
(even voor de duidelijkheid, foto 1 zijn alle kabels die toekomen, de rode kabel en de zwarte kabel zitten in een aangesloten aan de ISO fiche van foto 2)
 
Volkswagen  Polo 86c  1.0 Cat 
Wat voor radio is je nieuwe radio? Wellicht dat deze een andere ISO layout heeft dan de auto stekker.

(zoals je op de Wiki pagina leest bestaan er verschillende layouts per fabrikant, wat wel raar is eigenlijk voor een ISO - international STANDARD organisation).

Als er evt een handleiding bij zit met een installatiehandleiding met heeeeel toevallig ook nog een pin-layout... fototje?
 
De ISO standaard is qua voeding gewoon standaard, daar wordt (bijna) nooit van afgeweken.
Heb je de auto wel op contact staan?
Het wil namelijk nog wel eens zijn dat het contact voor constante plus en geschakelde plus omgedraaid zijn.
En klopt het dat de twee losse kabeltjes van de 1e foto aangesloten zijn op de ISO stekker?
Dus dat de twee losse kabeltjes van de eerste foto hetzelfde zijn dan die van de derde foto?
Ben je in het bezit van een multimeter want dan kun je eventueel spanningen gaan (na)meten.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
ja het contact staat op. De twee losse kabeltjes (zwarte en rode kabel) zijn aangesloten op een vrouwelijke ISO. De mannelijke ISO past in de nieuwe radio en de antenne ook. wanneer ik hem probeer op te zetten geeft hij niets, zelfs de lampjes branden niet.
 
Volkswagen  Polo 86c  1.0 Cat 
Hmmm ik heb wat zitten lezen en het lijkt erop dat een 86c geen schakelplus heeft, klopt het dat de oude radio bleef spelen als je het contact uitzet?
Heb je een multimeter want dan heb je al je problemen zo opgelost :)
Mocht het zo zijn dat je inderdaad geen schakelplus hebt dan heb je twee opties:
-Alsnog een schakelplus aansluiten
-Schakelplus van de radio verbinden met constante plus (aan radio) nu blijft je radio wel aan als je je auto van contact af haalt.
Maar eerst maar eens meten want meten...................................(is weten!)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
test.jpg1. Spanning meten tussen contact 1 & 2 dit moet altijd 12v zijn (Met contact aan & met contact uit)
2. Spanning meten tussen contact 1 & 3 dit moet alleen 12v zijn als het contact is ingeschakeld
Spanning meten doe je daar de multimeter op de V stand te zetten (wel gelijkstroom kiezen).
Als iets nog niet duidelijk is laat maar horen.
Succes met meten!
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V Blokcode BBY (75pk) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!