Miljoenen auto's, waaronder honderdduizenden Nederlandse, blijken extra kwetsbaar voor diefstal door een zwak versleutelde code van de sleutel. Het euvel treft vooral auto's van de Volkswagen Group.
Dat laat Nieuwsuur weten op basis van onderzoek van de Radboud Universiteit. Het gaat vooral om auto's van de Volkswagen Group. Niet alleen Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's, maar ook Porsches, Bugatti's en Bentley's zijn kwetsbaar. Daarnaast gebruiken ook Fiat, Honda en Peugeot deze beveiligingstechniek.
Volgens de onderzoekers zitten er ontwerpfouten in de chip van de betreffende autosleutels. Ook is de code in de startonderbreker niet correct geprogrammeerd. In de chip zit weliswaar een lange beveiligingscode, maar Volkswagen gebruikt daar maar een klein deel van.
De onderzoekers lichtten destijds direct Volkswagen in over de resultaten van hun onderzoek, waarna het concern de universiteit voor de rechter sleepte om publicatie te voorkomen. Het Engelse hooggerechtshof oordeelde vervolgens dat 'het openbaar maken van de onderzoeksresultaten dieven op een idee kon brengen', dus mochten onderzoekers hun bevindingen inderdaad niet publiceren.
Volkswagen heeft het publicatieverbod onlangs opgeheven, maar stelt dat het niet mogelijk is om bij miljoenen kwetsbare auto's zowel de sleutel als de startonderbreker te vervangen. Volkswagen zou de betreffende Megamos Crypto-chip al zo'n vijftien jaar gebruiken in de sleutels van z'n auto's.
Het Duitse hoofdkantoor van Volkswagen laat Nieuwsuur in een reactie weten: "Uit het onderzoek blijkt dat de startonderbrekers van de oudere modellen niet hetzelfde veiligheidsniveau hebben als de Golf VII en Passat B8. Dat is niet te voorkomen. Een verandering van de hardware van auto's die zich reeds in de serie bevinden, is doorgaans niet mogelijk."
Harald Bresser van de RAI Vereniging voegt daar nog aan toe: "Er is inderdaad een probleem; auto's van deze merken zijn vatbaarder voor diefstal. Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of stuurslot is dat op te lossen. Die kosten zijn echter wel voor de eigenaar van de auto."
Bron 1: Autoweek.nl
Bron 2: NOS.nl (filmpje)
SCHANDALIG!!! Voor het absoluut niet beschermen van de navigatiesystemen kon de klant ook al zelf gaan betalen voor een evt. veiligheidsslot. Zij maken de fout dus zij moeten dit ook oplossen en niet de klant laten betalen voor hun stommiteiten. Ik hoop echt dat ze het hier heel lastig mee gaan krijgen.
Dat laat Nieuwsuur weten op basis van onderzoek van de Radboud Universiteit. Het gaat vooral om auto's van de Volkswagen Group. Niet alleen Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's, maar ook Porsches, Bugatti's en Bentley's zijn kwetsbaar. Daarnaast gebruiken ook Fiat, Honda en Peugeot deze beveiligingstechniek.
Volgens de onderzoekers zitten er ontwerpfouten in de chip van de betreffende autosleutels. Ook is de code in de startonderbreker niet correct geprogrammeerd. In de chip zit weliswaar een lange beveiligingscode, maar Volkswagen gebruikt daar maar een klein deel van.
De onderzoekers lichtten destijds direct Volkswagen in over de resultaten van hun onderzoek, waarna het concern de universiteit voor de rechter sleepte om publicatie te voorkomen. Het Engelse hooggerechtshof oordeelde vervolgens dat 'het openbaar maken van de onderzoeksresultaten dieven op een idee kon brengen', dus mochten onderzoekers hun bevindingen inderdaad niet publiceren.
Volkswagen heeft het publicatieverbod onlangs opgeheven, maar stelt dat het niet mogelijk is om bij miljoenen kwetsbare auto's zowel de sleutel als de startonderbreker te vervangen. Volkswagen zou de betreffende Megamos Crypto-chip al zo'n vijftien jaar gebruiken in de sleutels van z'n auto's.
Het Duitse hoofdkantoor van Volkswagen laat Nieuwsuur in een reactie weten: "Uit het onderzoek blijkt dat de startonderbrekers van de oudere modellen niet hetzelfde veiligheidsniveau hebben als de Golf VII en Passat B8. Dat is niet te voorkomen. Een verandering van de hardware van auto's die zich reeds in de serie bevinden, is doorgaans niet mogelijk."
Harald Bresser van de RAI Vereniging voegt daar nog aan toe: "Er is inderdaad een probleem; auto's van deze merken zijn vatbaarder voor diefstal. Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of stuurslot is dat op te lossen. Die kosten zijn echter wel voor de eigenaar van de auto."
Bron 1: Autoweek.nl
Bron 2: NOS.nl (filmpje)
SCHANDALIG!!! Voor het absoluut niet beschermen van de navigatiesystemen kon de klant ook al zelf gaan betalen voor een evt. veiligheidsslot. Zij maken de fout dus zij moeten dit ook oplossen en niet de klant laten betalen voor hun stommiteiten. Ik hoop echt dat ze het hier heel lastig mee gaan krijgen.
Volkswagen
'03 Polo 9N