Uitlaatnokkenasriem geknapt

Hallo beste mensen,

zoals de titel het al zegt heeft de uitlaatnokkenasriem van mijn polo het begeven, eerst even vertellen wat voor een polo ik heb.
Het is een polo 9N3
1.4-55 kW-(75 pk)
bouwjaar 2006
benzine uitvoering

Deze auto heb ik eind mei gekocht van een autohandelaar met 137000 kilometer op de teller, nu ongeveer 5 maanden verder zit de km-stand op 142000, alleen is gisteren de uitlaatnokkenasriem (kleine distributieriem) geknapt, anwb is langsgeweest en heeft dat geconstateerd. Het is tijdens het rijden in de bebouwde kom gebeurd net bij een kruispunt, snelheid ongeveer 20-30 km/h.

Volgens het onderhoudsboekje is de distributieriem bij 120000 km vervangen, ik vind het een beetje raar dat de riem bij 22000 km al knapt, vorig jaar is de riem vervangen, in juli 2014 om precies te zijn, dus ik dacht van ik ga verhaal halen bij de garage die de riem heeft vervangen, en ja hoor, meneer is sinds januari gestopt met werken en kan niks meer voor mij betekenen zegt ie. Ik geloof het niet 100% wat ie zegt maar daar ga ik zeker nog even achteraan.

Zou zonde zijn als ik voor 100% voor de kosten moet opdraaien, de autohandelaar waar ik de auto van heb gekocht zei ook al ik kan er niks aan doen, is gewoon pech. Ik heb echt het gevoel dat ik van 2 kanten belazerd ben, het is natuurlijk pech hebben, maar een riem die normaal gesproken ongeveer 120000 km moet meegaan gaat al bij 22000 kapot, wat misschien resulteert in best hoge kosten.

Het buitenkap van de riem is losgehaald, en een stuk van de geknapte riem heb ik nog, je kan duidelijk zien dat de riem tegen de kap of ergens anders tegen aan heeft lopen schuren, want er ligt allemaal afgeschraapte stof van de riem in de kap, normaal gesproken is een riem wat is het 1 cm breed? Nou, de helft is er nog maar van over, hier volgen wat fotos:

Achterste riem is geknapt, voorste ziet er nog intact uit, dit is een foto van internet gehaald.
10pow9s.jpg


Kijk naar de stofdeeltjes, niet normaal.
5agcc2.jpg


Nog eentje.
rbjnd5.jpg



Kapotte riem
2uqf9lj.jpg


1zdrtpv.jpg


Wat is nu wijsheid? De automonteur die zegt dat ie gestopt is met werken aansprakelijk stellen? Op het moment weet ik even niet wat ik er over moet denken, 1 van de redenen dat ik hier ben, hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken.

Alvast bedankt en fijne avond nog.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Achterstallige onderhoud, riem knapt niet zomaar…
Misschien wel de Nokkenas vast gelopen,.

deze foto zie je het beter ..
sdc10965m.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: BluePolo1.4
Wie eist, die bewijst. Jij zal moeten aantonen dat de handelaar dan wel de garage aansprakelijk is. Ik zou mijn verlies nemen en hem laten maken. Zeker als de garage niet meer bestaat.
Ik zou misschien de handelaar aansprakelijk kunnen stellen, wat denken jullie van het consumentenrecht? Over het recht op een deugdelijk product? Dit staat er in:

Wat betekent 'recht op een deugdelijk product'?
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Bijvoorbeeld: uw nieuwe fiets gaat buiten uw schuld kapot en deze wordt gerepareerd. Uw fiets mag niet te lang weg zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een fiets te leen geven.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Over welke bedragen hebben we het hier? Kan er meer kapot zijn als deze riem knapt? Als het allemaal wel mee valt zou ik het gewoon laten maken. Als de garage al niet meer bestaat dan is daar ook weinig te halen denk ik zo.
Ik hoop dat de schade meevalt, misschien heb ik geluk en is er niks beschadigd, denken jullie dat dat misschien kan? Want de grote riem is waarschijnlijk nog intact, en de auto reed niet hard toen het gebeurde.

Cilinderkop demonteren, 8 kleppen vervangen, eventueel een nieuw tandwiel, nieuwe distrubutie set. Je gaat rap naar de 1500 toe
Het is een 16v, 16 kleppen dus ofniet? Ga ik dan meer naar de 2000 euro??

Achterstallige onderhoud, riem knapt niet zomaar…
Misschien wel de Nokkenas vast gelopen,.
Ik hoop niet dat de nokkenas is vastgelopen, je kan op de fotos duidelijk zien dat de riem heeft lopen wrijven tegen de kap, op een gegevent moment is die gewoon geknapt, normaal gesproken is een riem ongeveer 1 cm breed, was nog maar de helft over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo  1.4 
Bedoel je de kunstofdeksel? Indien ja, dat moet een helskabaal gemaakt hebben, die motor heb jij direct na het starten uitgezet. Geloof mij maar. Tegen de kop aan kan ook niet. Het inlaatnokkenastandwiel heeft een ring aan de motorzijde die aanlopen voorkomt.


Als die 2de foto van jou auto is, dan denk ik eerder dat de riem geknapt is tgv olielekkage. En dat had je kunnen zien. Je hebt als consument een onderzoeksplicht.

Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Dat zeg ik, wie eist, die bewijst Stick Out Tongue
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Bedoel je de kunstofdeksel? Indien ja, dat moet een helskabaal gemaakt hebben, die motor heb jij direct na het starten uitgezet. Geloof mij maar. Tegen de kop aan kan ook niet. Het inlaatnokkenastandwiel heeft een ring aan de motorzijde die aanlopen voorkomt.


Als die 2de foto van jou auto is, dan denk ik eerder dat de riem geknapt is tgv olielekkage. En dat had je kunnen zien. Je hebt als consument een onderzoeksplicht.
Toen ik de auto kocht, heb ik de auto met een nieuwe apk gekregen, de handelaar zei je hoeft tot juni 2016 niks meer aan de auto te doen, als er een olielekkage was dan denk ik wel dat ze dat hadden gezien toen ze de auto aan het inspecteren waren voor de apk.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Het wordt iig lastig. Moet je zijn bij de garage, de handelaar, jezelf?

Wie eist, bewijst. Dat sowieso.

Daarnaast zou ik me eerder melden bij de verkoper dan bij de garage. En evt advies vragen bij een rechtsbijstand als je die hebt.
Ik denk de verkoper, hij was zowiezo heel erg kort op mijn vragen enzo, ik ga morgen even kijken wat mijn verzekering voor mij kan betekenen. Bedankt voor de reakties mensen. :)
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Maar zeg eerlijk, het is toch niet eerlijk, er is ergens wat fout gegaan en ik moet er voor op draaien? De verkoper zegt tegen mij: super auto, niks mis mee, riem net vervangen, je hoeft tot volgend jaar juni niks meer aan de auto te doen ivm nieuwe apk, en 5 maanden later gaat de belangrijkste onderdeel de motor naar de filistijnen.

Ik word er afentoe gewoon misselijk van. Morgen en de komende dagen ga ik mijn recht zoeken en proberen of ik er nog wat uit kan halen, ik laat jullie wel weten hoe het afloopt.
 
Volkswagen  Polo  1.4 
Niemand kan raden hoe betrouwbaar een distributieriem is. Ook bij het vervangen van de riem kunnen er "goedkope" onderdelen gebruikt worden waardoor het allemaal minder betrouwbaar wordt. Ook al zijn er originele onderdelen gebruikt, alsnog kan er wat mis gaan. Ieder auto die je koopt, is net een pandora's box. Je weet gewoon niet hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan, tenzij het een kennis van je was...

Sommige handelaren doen ook niets anders dan de auto te verpatsen. De klant ruilt zijn auto in voor een ander. De handelaar geeft de auto een APK beurt, poetst hem een beetje en doet hem weg. Sommige doen de motorkap niet eens open om eronder te kijken of daar een motor in zit! Ik heb zo wel eens een auto met een vastgelopen turbo gekocht en een jaar in gereden onwetende dat de turbo was vastgelopen, totdat ik de auto voor chiptuning naar een tuner bracht. De tuner sloeg letterlijk de turbo los en mijn auto trok als een beest, wilde bijna niet meer tunen. Kort na de tune (3 maanden) is de turbo stuk gegaan, geen verassing natuurlijk. Maar ben nooit meer naar die handelaar geweest!

Je kunt evt iets met bovag doen? Of had je de garantie afgekocht bij aanschaf? Zelfs dan heb je bovag garantie, heb ik wel eens gehoord!
 
Ik heb zo wel eens een auto met een vastgelopen turbo gekocht en een jaar in gereden onwetende dat de turbo was vastgelopen, totdat ik de auto voor chiptuning naar een tuner bracht.

Nu overdrijf je een beetje, dat kan niet.

Want A: dat hok heeft lopen roken bij het leven, B de motor was al kapot gelopen, C een helskabaal uit het motorruim, met rook ontwikkeling
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Nu overdrijf je een beetje, dat kan niet.

Want A: dat hok heeft lopen roken bij het leven, B de motor was al kapot gelopen, C een helskabaal uit het motorruim, met rook ontwikkeling

Blijkbaar moet ik iets meer in detail: Het was een variabele turbo, tenminste dat was de bedoeling. De variabele schoepen waren vastgelopen waardoor alleen op hoge toeren de turbo opspoelde. Het was een 1.8 tdci blok met op papier 115pk maar ik had maar 70pk. Na het chippen 145pk
 
Laatst bewerkt:
Als eerste:

de achterste riem is niet de distributieriem maar is dit de nokkenasriem volgens mij al zit deze denk ik wel bij een set.

Ik zou als eerste maar eens nazien wat de oorzaak van de geknapte riem is geweest. Staan de teksten nog duidelijk op de riem dan zal deze niet zo oud zijn geweest en kan er dus zeker een andere oorzaak zijn. Is de tekst helemaal niet meer te lezen dan duid dat vaak op "ouderdom". Bij verkoop word een riem nooit gecontroleerd en word er nagenoeg altijd gezegd dat deze vervangen is of dat men het niet weet. En dat laatste is eerlijk dat eerste kan aanname zijn van wat de eerdere eigenaar gezegd heeft.

Wens je succes hiermee maar zoals gezegt je zal eerst de oorzaak vast moeten leggen voordat je iets bij iemand kan verhalen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!