Tuning icm OPF

Ja ik zag al een aantal leuke discussies over niet geeikte rollerbanken en toverstof voorbij komen hier op het forum haha.
Dat is mij allemaal om het even hoor die paar papieren pk’s, als die maar goed rijd! Dus in dat opzicht staan we er hetzelfde in.

Ga toch eens even nadenken over die intercooler dan. Ik trek af en toe een sprintje en dat is het dan ook wel, dan is 1000 euro wel een beetje zonde als ik het niet gebruikt. Dacht oprecht dat je er extra pk’s van kreeg dus dank voor de correctie.

Die elbow ben ik wel geinteresseerd in dus ik zal eens een berichtje sturen!

Oh en je auto klinkt heel gaaf maar iets te hard voor mijn doen, snap dat je de klep dicht kan zetten maar hoop dat milltek downpipe + oem einddemper de gouden combo is. We gaan het binnenkort meemaken, kan hem er later altijd nog onder zetten.
Precies, papieren pk/Nm is leuk maar je wilt wel bewijs en dat is er. Een standaard GTI doet er in Race Timer een eeuwige circa 21,1 sec. over om van 100 op 200 km/u te accelereren en daar haal je zomaar 5,5 sec. vanaf, voor het gevoel is dat enorm veel. Houd je ook niet van dat soort app GPS metingen dan vertelt je gevoel wel hoeveel rapper de auto is geworden. Toch gebruik ik de acceleratie zeker niet iedere rit want ik weet v.d. steeds snellere motoren, trek 10x vol gas op en het geeft amper nog een kick. Seen that, done that. Dan kun je wel aan de gang blijven en is het nooit genoeg!

Persoonlijk zou ik niet aan de intercooler beginnen, het is niet even grille eraf en de intercooler ligt klaar als op een presenteerblaadje, de hele voorkant moet eraf, niet voor niets dat JDEngineering het afraadt, ze hadden er ook aan kunnen verdienen. Een grote intercooler vervang je niet even in een uurtje, dat lukt je met een Milltek, K&N filter en een paar runs wel. Zou zomaar kunnen dat de hele intercooler handel net zo duur is dan de rest (op de DSG Stage 2 na dan). Dat is het gewoon niet waard voor een paar sprintjes en afgezien daarvan, denk je werkelijk dat je -5 pk voelt als het 30 graden is?

V.w.b. de Milltek einddemper en klep, daar ben je rap een rug aan kwijt en het brengt niets aan performance of gewicht, enkel herrie. Als je dat zoekt dan vooral doen. Je ziet op de foto dat de diameter een stuk groter is met een downpipe, verderop bij de einddemper gebeurt er niet veel meer, je wel minder demping gebruiken, in theorie wil je geen tegendruk bij 4 takt i.p.v. 2 takt maar dan rijd je naar de APK en krijg je alsnog gezeik omdat de auto met dichte klep al te luid is of bromsnor die je v.d. weg plukt. Het zijn afwegingen waar je even over na moet denken lijkt me. Dubbele kosten voor geen performance verschil...
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
Precies, papieren pk/Nm is leuk maar je wilt wel bewijs en dat is er. Een standaard GTI doet er in Race Timer een eeuwige circa 21,1 sec. over om van 100 op 200 km/u te accelereren en daar haal je zomaar 5,5 sec. vanaf, voor het gevoel is dat enorm veel. Houd je ook niet van dat soort app GPS metingen dan vertelt je gevoel wel hoeveel rapper de auto is geworden. Toch gebruik ik de acceleratie zeker niet iedere rit want ik weet v.d. steeds snellere motoren, trek 10x vol gas op en het geeft amper nog een kick. Seen that, done that. Dan kun je wel aan de gang blijven en is het nooit genoeg!

Persoonlijk zou ik niet aan de intercooler beginnen, het is niet even grille eraf en de intercooler ligt klaar als op een presenteerblaadje, de hele voorkant moet eraf, niet voor niets dat JDEngineering het afraadt, ze hadden er ook aan kunnen verdienen. Een grote intercooler vervang je niet even in een uurtje, dat lukt je met een Milltek, K&N filter en een paar runs wel. Zou zomaar kunnen dat de hele intercooler handel net zo duur is dan de rest (op de DSG Stage 2 na dan). Dat is het gewoon niet waard voor een paar sprintjes en afgezien daarvan, denk je werkelijk dat je -5 pk voelt als het 30 graden is? V.w.b. de Milltek einddemper en klep, daar ben je rap een rug aan kwijt en het brengt niets aan performance of gewicht, enkel herrie. Als je dat zoekt dan vooral doen. Je ziet op de foto dat de diameter een stuk groter is met een downpipe, verderop bij de einddemper gebeurt er niet veel meer, je wel minder demping gebruiken, in theorie wil je geen tegendruk bij 4 takt i.p.v. 2 takt maar dan rijd je naar de APK en krijg je alsnog gezeik omdat de auto met dichte klep al te luid is of bromsnor die je v.d. weg plukt. Het zijn afwegingen waar je even over na moet denken lijkt me. Dubbele kosten voor geen performance verschil...
Ja nog een vraag over je plaatje van de downpipe. Ik heb er echt nul verstand van jammer genoeg.
Dat stuk wat ik zie zitten aan het einde van de stock downpipe, is dat dan je middendemper of de OPF?

Als ik die Milltek downpipe bestel en ik selecteer ‘voor OPF’ dan is dat puur voor de diameter van de buis toch? Niet dat ik een Milltek downpipe krijg met een OPF eraan toch want dan kan ik wel huilen haha.

Die einddemper blijft sowieso lekker zitten hoor, net als jou heb ik graag dat mn auto er zo standaard mogelijk uit blijft zien. Maar als ik hem toch ga laten chippen gaat er sowieso een andere downpipe op. Beetje zonde om dat dan niet gelijk mee te nemen.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Ja nog een vraag over je plaatje van de downpipe. Ik heb er echt nul verstand van jammer genoeg.
Dat stuk wat ik zie zitten aan het einde van de stock downpipe, is dat dan je middendemper of de OPF?

Als ik die Milltek downpipe bestel en ik selecteer ‘voor OPF’ dan is dat puur voor de diameter van de buis toch? Niet dat ik een Milltek downpipe krijg met een OPF eraan toch want dan kan ik wel huilen haha.

Die einddemper blijft sowieso lekker zitten hoor, net als jou heb ik graag dat mn auto er zo standaard mogelijk uit blijft zien. Maar als ik hem toch ga laten chippen gaat er sowieso een andere downpipe op. Beetje zonde om dat dan niet gelijk mee te nemen.
Eerlijk gezegd zou ik de Milltek mooi door de tuner laten bestellen voor dezelfde prijs en mocht er iets niet passen of hoogstzelden, er komt een scheur in of zo, het is niet jouw probleem. Zij weten exact wat je moet hebben, iedere dag staan er zeker 5 auto's op de rol zoals deze plaatjes laten zien, lopende band werk maar toch relaxed. Je kunt er v.d. vloer eten en je staat gewoon naast de monteur onder de auto als alles gemonteerd wordt, niks geen geheimzinnig gedoe van "haal de auto straks maar op" of zo. Zeer aan te bevelen want ik doe altijd alles zelf en dan sta ik er liever bóvenop, geen punt want ze weten waar ze mee bezig zijn daar. Als het zonnetje schijnt ga je buiten zitten met een bakkie, gemoedelijk op een afstandje kijken wat ze aan het doen zijn of auto magazines lezen of zo.

Het laatste plaatje laat de tussenpijp naar de originele demper zien, het ziet er een beetje kaal uit zonder tussendemper, weg met de onnodige rommel.
 

Bijlagen

  • 20230720_104403.jpg
    20230720_104403.jpg
    937.1 KB · Weergaven: 24
  • 20230720_112041.jpg
    20230720_112041.jpg
    864.9 KB · Weergaven: 20
  • 20230720_084117.jpg
    20230720_084117.jpg
    984.1 KB · Weergaven: 17
  • 20230720_112054.jpg
    20230720_112054.jpg
    764 KB · Weergaven: 20
  • 20230720_102201.jpg
    20230720_102201.jpg
    976.5 KB · Weergaven: 23
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Dolo-Gti
Bobines niet nodig, de standaard zijn prima.

Bougies is voor stage 2 wel aan te raden. Iridium kan, vooral voor levensduur. Maar in ieder geval een graad kouder i.v.m. de verhoogde turbodruk.
Zijn de originele geen Iridium of is dat iets van NGK? Geen idee wat erin zit, Bosch? Als ik na 7 jr of zo aan de 40k zit dan verwissel ik ze wel, welk type zou je dan nemen, ik heb ze er niet over gehoord. Wel gaf Mark aan dat je beter de DSG niet zoals VW aanbeveelt pas na 60k laat doen (ja, die láát ik natuurlijk wel doen, het zal je gebeuren dat je iets mis doet, dure reparatie) maar na 50k, nog 3 jr te gaan...

By the way, volgens de vermogensmonitor, hoe nauwkeurig die ook is, is de turbodruk amper hoger geworden. De Continental RAAX turbo is ook maar een klein ding in vergelijking met een Golf turbo. Mede vanwege het Miller principe, is deze motor niet echt ver te tunen (Stage 3+ amper 345 pk) maar 300 pk is toch wel aardig voor dit karretje.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Singer
Bij DTE in Recklinghausen stond een Golf GTI 7.5 (2020). Optisch een fractie breder, oftewel van best krap met 3 man achterin naar krap achterin (+5 cm?)...wat schiet je ermee op? Zie foto, een bumperlengte langer, de bagageruimte is welgeteld 25 l groter, boeiend maar wel 100 kg zwaarder en lomper en dat is nu juist wat je NIET wilt.

Hier
een interessante circuit vergelijking tussen de Golf 7.5 GTI Performance 310 pk versus de Polo 6.0 AW 200 pk vanaf 16 minuten. Echt lachen vanaf 20 min, de Golf loopt verre van weg ondanks de slimme achteras en mechanisch sper differentieel, minimale verschillen die bakken geld kosten en de meeste rijders niet eens kunnen benutten vanwege gebrek aan rijervaring c.q. aanleg.

Ik zeg maar zo, leuk al die theorie, zie hoe goed de Polo GTI het doet t.o.v. de Golf 7.5 Performance!

Laatst reed een oud-collega mee, ik had de rubber winter matten in de auto liggen. Pas toen hij instapte en het Polo logo op de mat zag zei hij "hè, ik dacht dat het een Golf GTI was". Er zijn maar weinigen die het verschil zien, hooguit als je de achterkant ziet. Voor het minimale kwaliteitsverschil +50% uitgeven, dacht het niet!! Ik heb een handvol foto's gemaakt, op sommige zoals vanaf de zijkant naar voren gefotografeerd naast elkaar, zie je totaal geen verschil.

20200710_124057.jpg
De Polo is zeker een goede auto voor het geld, maar objectief gezien zitten er dingen op de Golf die uiteindelijk gewoon duurder zijn om te produceren.

De vergelijking met het filmpje op het circuit ga je wel een beetje de mist in, er bestaat geen performance met 310pk. De blauwe golf in het filmpje is een facelift R die een goeie 170 kilo aan extra gewicht meezeult aan haldex koppeling (4 motion). Die hebben overigens ook weer geen LSD en 4 motion gedraagt zich als een voorwiel aangedreven auto tot het nodig is om een deel van het vermogen naar achteren te sturen. Het extra gewicht in dit geval heft dat voordeel op op zo'n klein en kort circuit. Had er een Clubsport of TCR tegenover gezet en ik garandeer je dat die Polo volledig zoek zou worden gereden puur op sperdiff en extra vermogen.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Ik ken al die Golf GTI's niet, voor mij allemaal hetzelfde. Dit model heeft sinds mijn Golf 1 GTI uit 1978 (vergelijkbaar met die van JDEngineering) niet meer mijn aandacht (veel te log om nog spannend lichtvoetig te zijn, de AW met DSG en 5 deuren is dat in feite ook). De presentator heeft het over 310 pk en het type haal ik uit de titel dus ik ging er even vanuit dat de journalist weet waarover hij spreekt.

Een Clubsport of TCR zal nog veel duurder zijn dan +50% dus dan ben je echt appels met peren aan het vergelijken, neem aan dat het qua prijs in de regionen van een RS3 zal liggen. Ik vond het wel een geinige vergelijking net als de launch control vergelijkingstest die de Polo bijna iedere keer won, kennelijk wat slimmere launch software? Overigens zelden gebruikt, kan me niet voorstellen dat het goed is als alles klappert onder de auto, zeker nu er veel meer vermogen uitkomt kansloos als voorwiel aandrijver. Dat de Golf GTI 7.5 facelift zo ver zou achtergelopen, die is toch van 2017? De Polo GTI 6.0 AW idem al was dat toen een echt nieuw model en de Golf 7.5 een doorontwikkeling, zal ook niet enkel een ander kleurtje of achterlichtje zijn.
Het punt is dat de Polo AW de uitlopende spullen van de non facelift Golf heeft gekregen (min of meer) en daardoor simpelweg iets goedkoper is door wat verouderde techniek te gebruiken zoals ik in een eerdere post beschreef. Nog steeds goed spul en zeker qua uiterlijk een mooiere auto dan de Golf naar mijn idee maar het prijsverschil is wel te verklaren.

Hieronder even de (vanaf) catalogusprijzen zodat je ziet dat een TCR/Clubsport ruim niet in de buurt komt van een RS3 van dezelfde generatie en er ook niet 50% verschil zit tussen een Polo en een Golf:

Polo AW GTI: 31.030 euro

Golf 7 GTI non facelift: 37.520 euro
Golf 7 GTI Clubsport: 45.930 euro
Golf 7.5 GTI: 38.680 euro
Golf 7.5 GTI Performance: 41.860 euro
Golf 7.5 GTI TCR: 49.555 euro

RS3 non facelift: 71.860 euro
RS3 facelift hatchback: 85.980 euro
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Kleine update:

Stage 2 chippen en stage 2 DSG staat ingepland hoor! In April gaan we ervoor, bij Vagtechniek een andere downpipe en een racelining intake. Ben zeerrr benieuwd, kan niet wachten!

Nog twee vragen, weet niet of ik die hier kan stellen of die in een ander topic moet stellen.

Ik heb ‘APP’ op mijn beeldscherm zitten alleen die zegt ‘De functie is niet beschikbaar’. Betekend dat dat ik hem kan ontgrendelen of is hij echt helemaal niet ondersteund? Lijkt me wel toch als ik wel een knop voor APP heb zitten? Zie foto

En mijn virtuel cockpit start altijd! op de navigatie, ik zie hem liever altijd starten op de olie temperatuur. Kan ik dat ergens instellen?

Zal hem dit weekend eens goed poetsen en een voorstel topic maken.
 

Bijlagen

  • IMG_7527.jpeg
    IMG_7527.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 23
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Ik heb ‘APP’ op mijn beeldscherm zitten alleen die zegt ‘De functie is niet beschikbaar’. Betekend dat dat ik hem kan ontgrendelen of is hij echt helemaal niet ondersteund? Lijkt me wel toch als ik wel een knop voor APP heb zitten? Zie foto

En mijn virtuel cockpit start altijd! op de navigatie, ik zie hem liever altijd starten op de olie temperatuur. Kan ik dat ergens instellen?

Wat is de bouwjaar van je Polo? Ik kan dat evt voor je doen.

Not sure of je dat kan instellen tbh
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
oh je hebt een MIB3, not sure moet ik even checken
Just in case dit helpt. Ben benieuwd, die app connect kan ik ook kopen zag ik, dus gaat voornamelijk op die performance monitor. Stage 2 zonder mn turbodruk te kunnen zien zou echt jammer zijn.

Edit:
Nevermind, krijg net reactie van Rainesh dat performance monitor nog niet te unlocken is.
 

Bijlagen

  • IMG_7536.jpeg
    IMG_7536.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 16
  • IMG_7537.jpeg
    IMG_7537.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 14
  • IMG_7543.jpeg
    IMG_7543.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 16
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Welkom op MyPolo.nl Dolo-Gti, ik zit hier ook nog maar net na dik 5 jr op MotorTalk uit Duitsland, een heel groot algemeen auto forum met als sub forum uiteraard wel de Polo AW waar veel GTI in voorkomt.

Ik heb mijn GTI nieuw aangeschaft 20 april 2018, blind besteld en ruim 5 maanden op gewacht, alle extra's zitten erop. Je 4 jr garantie zal zijn verlopen (binnenkort?) dus daar hoef je je niet druk over te maken. Vanwege nieuw gekocht ben ik begonnen met een PowerControl X van DTE Systems, een plug & play oplossing, super simpel aan te sluiten en je weet zeker dat je niets wijzigt in het VW motormanagement, handig als je nog garantie hebt. Moet hem nog eens verkopen voor de helft v.d. prijs, de module met TüV vrijgave geeft 35 pk en 54 Nm extra.

Na de garantie ben ik naar JDEngineering in Lochem (achterhoek) gereden en heb zeer goede ervaringen opgedaan, de jongens doen uitsluitend VW Group merken, het meeste wat je ziet is dus Audi, Porsche, VW, Seat en Skoda, je mag er ook bij blijven en vragen stellen. Heb Stage 1+ laten doen in 2022 en Stage 2 DSG omdat ik me mateloos irriteerde aan de DQ250 die totáál niet past bij het karakter v.d. auto! Nu schakelt hij in Eco en D 400 tpm hoger, schakelt soepeler en sneller en in S en M stopt de pret niet bij 6150 tpm maar pas bij 6600 tpm, méér dan genoeg voor een EA888 met het Audi Miller principe (stukken meer koppel maar relatief laag in toeren). Het resultaat was 263 pk en een auto begint tenminste te lijken op een GTI. De originele VW software update van 0004 naar 0005, maakt deel uit van WLTP (dus ook OPF) wordt helaas ook op een pre-OPF gezet bij een beurt, subiet ben je de scheten en plofjes kwijt dus die laat je ongedaan maken!

Vorige zomer heb ik de stap gemaakt naar Stage 2 en nu stop ik ermee, ik wil een GTI die onder de motorkap en aan de buitenkant absoluut origineel blijft, vooral ook geen aso blèrpijp erop! Ik ben gegaan voor een Milltek downpipe met 200 cells race kat, de tussendemper komt te vervallen. Gewoon oké voor de APK en de auto maakt een bescheiden extra geluid, je hoort hem met ACC op een constante snelheid iets meer brommen (wat zwaarder geluid), de plofjes en geroffel worden (wat) sterker zonder asociaal te worden! Sowieso moet je het spuuglelijke nep geluid (Shallkörper) eruit laten programmeren, dat heb ik gelijk gedaan met VCDS, zo nog een hele reeks wijzigingen zoals meer streepjes op de snelheidsmeter, geen gepiep op contact als je de deur opent, achterlichten blijven branden met dagrijverlichting (veiliger met een zwarte auto) en UITERAARD het hoogst irritante start/stop systeem de nek om gedraaid enz.

Heb er een K&N luchtfilter ingelegd en het bladrooster eruit gehaald, er komt toch geen blad in het luchtfilter (na 4 jr bij mij tenminste). De stap van Stage 1+ naar 2 was nog een stap t.o.v. het DTE kastje, waar een GTI origineel slechts 3 versnellingen leuk accelereert, werd dit bij stage 1+ al 4 versnellingen en nu versnelt hij ook keurig in de 5e versnelling stevig door tot ver over de 200 km/u. Uiteraard moet je minimaal 98 E5 tanken (in Duitsland is Shell V-power 100, je kunt ook 102 kopen) al loopt hij zeker niet stuk op 95 E10 tijdens een vakantie of zo, je bent gewoon tientallen pk's kwijt. De Nederlandse Shell V-power haalt zelden 98, die rommel moet je er zeker niet in gooien!! De mannen van JDEngineering hebben uitstekende ervaringen opgedaan met BP 98 E5 en de veel goedkopere Nederlandse Argos (psst, in de 98 zit amper of geen ethanol...). Even in de buurt kijken dus of je er eentje vindt.

De 1e run was opmerkelijk, gelijk 305 pk maar de koppelkromme (max. 522 Nm!!) was niet mooi vlak. Daarom hebben ze er nog enkele runs aan gesleuteld, het uiteindelijke resultaat een geweldige 301 pk en 516 Nm! Pas dan heb je een rappe GTI waar wel Michelins PS 4 op moeten liggen want anders kun je het onder de 75 km/u wel vergeten als je gas geeft. Erg jammer dat de nieuwe Michelin PS 4 S niet in 215/40ZR18 te koop is, enkel in 35% i.p.v. 40% hoogte en dat zal teveel afwijking geven op de teller. De PP 4 S is een echte plakker die óók nog eens lang mee gaat en het prima doet in de regen.

De DSG Stage 2 is sowieso een must want bij Stage 1+ ga je al over de 400 Nm en dat kan een DQ250 origineel niet aan, de oliedruk moet hoger. Wil je een GTI die maar weinig luider maar wél spannend is, dan ga je voor Stage 2 plus K&N filter (een andere luchtfilterbak is Sjonnie en levert 0 pk extra), DSG Stage 2 en een Milltek downpipe met OPF delete. Must is dat de 0004 software erin zit zodat de scheten en plofjes terug komen en sowieso de nepsound eruit programmeren, een EA888 klinkt van zichzelf uit al uitstekend. Vaak rijd ik met het panoramadak in de tochtstand, dan klinkt hij fantastisch in M en S. Het mooie is echter van een VW GTI i.t.t. "GTI's" van andere merken, er zit een fatsoenlijke 2 L motor in met achterlijk veel koppel maar schakel je in Eco of D, dan is het gewoon weer een soepel verende familie auto met ingetogen geluid, de keuze is aan de bestuurder en je ziet niet vast aan altijd jakkeren. Wil je een beetje sturen, naast ASR uitschakelen niet vergeten óók in het menu de ECS sport stand te zetten, daar wordt de auto wat meer "lossy" van, mooi als je een beetje wilt sturen en je mateloos irriteert aan de automatisch ingrijpende elektronica. Helaas kun je XDS (elektronisch sper differentieel) niet uitschakelen maar het gedrag is uitstekend in M of S (strakkere demping), ASR uit en ECS in sport (menu). Moet je natuurlijk wel de sportvering erop hebben die de auto 1,5 cm lager zet.

Helaas zijn hier geen filmpjes te posten, anders kon je horen hoe het klinkt met pano in tochtstand en M als je op- en terugschakelt rond de 4000 tpm.

@Rene-GTI
Ik heb de mannen van Vagtechniek van de week gevraagd of ze de 0004 software erin kunnen zetten en ze reageerden alsof ze geen idee hadden waar ik het over had. Is die software terugdraaien uberhaupt mogelijk? En zo ja, hoe kan ik dit dan beter aan ze uitleggen?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
@Rene-GTI
Ik heb de mannen van Vagtechniek van de week gevraagd of ze de 0004 software erin kunnen zetten en ze reageerden alsof ze geen idee hadden waar ik het over had. Is die software terugdraaien uberhaupt mogelijk? En zo ja, hoe kan ik dit dan beter aan ze uitleggen?
Ik had je ook aanbevolen naar JDEngineering te gaan, uiteraard weten zij wél waar de klepel hangt ;).
 
Volkswagen  Polo GTI AW  2.0 TSI | JD Engineering Stage 2 & DSG Stage 2 - 301 pk | 516 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Brambk98
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!